به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری خود درسال ۱۴۰۰ در جمع خبرنگاران  ضمن تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه بالاخص روز جوان در گزارشی از عملکرد سالیانه شورای نگهبان در حوزه بررسی مصوبات گفت: شورای نگهبان در سال۱۴۰۰، ۸۲ مصوبه مجلس را  در ۵۳ عنوان بررسی کرده که این عناوین در ۲۹مورد رفت برگشت داشته که این موارد مورد برسی شورای نگهبان  ۲۷ لایحه و ۲۶طرح بود. که ۱۳مورد در مرحله اول به تأیید رسیده است. همچنین ۲۰اساسنامه از دولت دریافت شده است. ۱۵۲استعلام رسمی از دیوان عدالت اداری  بررسی شده است. جلسات بررسی مصوبات ۱۲۹جلسه بود، ۸۶جلسه جلسات شورای نگهبان و ۴۳جلسه فقهای شورای نگهبان، که اینها بجز جلسات مجامع مشورتی است.

وی در ادامه گفت: در طی این هفته ۴مصوبه را شورای نگهبان بررسی کرده است.اولین مورد لایحه موافقت نامه خدمات هوایی بین دولت ایران و صربستان است که این مصوبه مورد بررسی قرار گرفت و تنها ایراد استفاده از واژگان غیر فارسی بود.لایحه نظام رتبه بندی معلمان مصوبه بعدی بود که دیروز هم  توسط رییس جمهور ابلاغ شد.  طرح فهرست قوانین واحکام معتبر در حوزه ورزش  موضوع بعدی بود که با بررسی ها خلاف موازین شرع شناخته نشد و مورد تایید قرارگرفت .لایحه بعدی لایحه بودجه بود‌

طحان نظیف در خصوص بررسی لایحه بودجه در شورای نگهبان گفت: این لایحه همزمان با مجلس در پژوهشکده شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت اما در پنج شنبه قبل که به طور رسمی این لایحه را دریافت کردیم و جلسات پیاپی را برگزار کردیم و تا شب گذشته اعضا مشغول بررسی بودند و کار بررسی به اتمام رسید و نظر شورای نگهبان امروز نهایی و اعلام می‌شود.بودجه کل کشور نقشه راه کشور در یک سال آینده و برنامه مالی دولت در یک سال آینده  است و از جهت انظباط مالی و مباحث فنی و حقوقی بسیار اهمیت دارد .زمان بندی بررسی بودجه مقداری باید اصلاح شود.

سخنگوی شورای نگهبان مطرح کرد: رسیدگی به قانونی با این اهمیت با این زمان بندی منطقی نیست اگر رویه است باید رویه اصلاح شود، اگر قانون است باید قانون اصلاح شود ، فرصت اظهار نظر شورا ده روز است ، ده روز هم فرصت تمدید دارد، اما به علت زمان کم این بودجه را عملا در ۵روز به طور رسمی بررسی کردیم ، لذا زمان بندی بررسی بودجه باید مراعات شود و این حداقل زمان باید لحاظ شود. اگر این زمان بندی را لحاظ می کردیم بودجه به امسال نمی رسید.عدم درج منابع و مصارف در سقف کلی همیشه مورد ایراد شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در روز گذشته نامه هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص را که حاکی از برسی بودجه ۱۴۰۱بود دریافت کردیم که موارد متعدد را اعلام کرده اند، با اعلام مغایرت این موارد مجمع هم به مجلس ارسال میشود‌.

در حال تکمیل