به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ حدود سه هفته پیش بود که، خبر کاهش 5 هزار قلم کالا را اعلام شد؛ موضوعی که برای هیچ کس باورپذیر نبود. اما برای اولین بار در تاریخ اقتصادی ایران، قیمت بیش از 5 هزار قلم کالا از حدود یک تا 61 درصد کاهش یافت؛ البته قرار است این تعداد به بیش از 6 هزار قلم کالا برسد. 

محمد صادق مفتح(قائم مقام وزیر صمت) در حاشیه مراسم ساماندهی آگهی‌های الکترونیکی خودرو در مورد درج قیمت تولید کننده بر روی کالا، بیان کرد: برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده یک معیار در اختیار مصرف کننده قرار گرفته است که اگر قیمت مصرف کننده در مورد کالاهای پرمصرف  بیشتر از 20 درصد مصرف بود آن قیمت گران‌فروشی خواهد بود و در کالاهای سرمایه‌ای و کند گردش اگر بیشتر از 30 درصد بود، گران‌فروشی اتفاق افتاده است.  

قائم مقام وزیر صمت اظهار داشت: از زمان اجرای طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالا قیمت برخی کالاهای کاهش یافته است به عنوان مثال قیمت برخی کالاها تا 50 درصد کاهش یافته است، به عنوان مثال آب معدنی از جمله کالاهایی است که قیمت آن کاهش قابل توجهی یافته است.  

وی با تاکید بر اینکه قیمت لوازم یدکی خودرو با اجرای این طرح تا 70 درصد کاهش یافته است، گفت: قیمت لنت، کیسه هوا و فیلتر روغن با اجرای این طرح تا 70 درصد کاهش یافته است. 

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت با بیان اینکه در طرح خرید شفاف برای هر گروه کالایی سقف سود در نظر گرفته شده است، در حوزه لوازم یدکی خودرو سقف سود برای عرضه کننده به معنای فاصله قیمت تولید کننده تا مصرف کننده حداکثر 20 درصد است.  

شاه‌میرزایی بیان داشت: باید سود را از ارائه خدمات درست به مردم و ارائه کالاهای کیفی کسب کرد.  

**نگاهی به قیمت قبل و بعد محصولات 

در رابطه با این گزارش، قیمت خرمای بسته بندی شده که ۵۴۰۰۰ تومان بود با کاهش ۲۶/۳ درصدی اکنون به قیمت ۳۹۷۸۰ تومان به فروش می‌رسد. 

همچنین، تی‌بگ ۱۰۰ عددی که به مبلغ ۱۰۶ هزار ۷۰۰ تومان به فروش رسیده بود اکنون پس از درج قیمت تولید کننده با کاهش ۳۴/۵ درصدی به مبلغ ۶۹هزار ۹۴۰ تومان به فروش می‌رسد. 

آب معدنی ۵۰۰ سی سی که سابقا ۴۰۰۰ تومان قیمت داشت، اکنون با کاهش ۴۱/۵ درصدی ۲۳۴۰ تومان فروخته می‌شود. 

کولر آبی ۷۰۰۰ با قیمت ۷ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان اکنون با کاهش ۲۰/۹ درصدی به قیمت ۵ میلیون ۹۹۸ هزار و ۸۴۰ تومان فروخته می‌شود. 

چای خارجی ۵۰۰ گرمی که به مبلغ ۱۳۸ هزار و ۹۵۰ تومان قیمت گذاری شده بود اکنون با کاهش ۴۳/۷ درصدی به رقم ۷۸ هزار و ۱۷۰ تومان رسیده است‌. 

مایع سفیدکننده ۷۰۰ گرمی که ۹۰۰۰ تومان قیمت مصرف کننده روی کالا درج شده بود اکنون با کاهش ۱۵/۶ درصدی به قیمت ۷هزار و ۶۰۰ تومان به فروش می‌رسد. 

و روغن موتور که مغازه ها ۳۲۰ هزار تومان فروخته شده بود اکنون با کاهش ۲۰/۷ درصدی به قیمت ۲۵۳ هزار ۷۹۰ تومان عرضه می‌شود. 

اگر مردم با کالایی مواجه شدند که قیمت تولیدکننده و قیمت مصرف کننده روی آن درج نشده، می‌‌توانند با شماره 124 (بازرسی و نظارت سازمان حمایت) تماس بگیرند. 

مردم، سال‌های متمادی، تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها را دیدند. برخی اوقات قیمت برخی از کالاها ساعتی 3 تا 10 درصد گران می‌‌شد. در ابتکاری که دولت سیزدهم داشته است، دیگر مردم تغییر لحظه‌ای و روزانه قیمت‌ها را نخواهند دید. 

کارشناسان و فعالان اقتصادی امیدوار در گفت‌وگو با یک خبرگزاری اظهار داشتند: طرح درج قیمت تولیدکننده، طرح خوبی است اما چالش‌هایی دارد که در زمان اجرا باید رفع شود که در این صورت می‌‌توان به اهداف طراحی شده آن دست یافت. 

آنها گفتند که برای اجرای موفقیت طرح یاد شده نیاز است که مردم همراهی کنند و بی تفاوت از این امر عبور نکنند، اگر مردم قیمت‌ها را رصد نکنند، تحت هیچ شرایطی اصلاحات قیمت موفق نخواهد بود. لذا سازمان حمایت در ماه‌های آتی وظایف سنگینی دارد که امیدواریم به خوبی پاسخگو باشد 

انتهای پیام/