به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ متن این نامه به شرح زیر است:

حضرت آیت‌الله جنتی

دبیرمحترم شورای نگهبان

ضمن عرض تبریک اعیاد شعبانیه و آرزوی توفیق در رسیدگی بودجه ۱۴۰۱ به‌عرض می‌رسانیم؛ نمایندگان محترم مجلس در بخشی از جز ۲ بند ی تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ چنین تصویب کرده‌اند که "مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و نظارت بر آن، منحصراً بر عهده سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر(ساترا) سازمان صدا و سیما است. سازمان صدا و سیما موظف است در راستای حفظ ارزش‌های ایرانی- اسلامی و نظام خانواده بر تمام مراحل تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی نظارت نماید و ضمن ارتقای کیفی تولیدات از اثرات سوء آن در جامعه جلوگیری به عمل آورد."

از آنجا که مطابق با این مصوبه بخش بزرگی از صلاحیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موجب یک قانون یک‌ساله از این وزارتخانه منتزع و به سازمانی نوپا سپرده شده است؛ به نظر می‌رسد تاسیس نهادی دیگر علاوه بر اینکه بار مالی سنگینی بر بیت المال وارد می‌کند، موجبات تورم مراجع دولتی و سردرگمی شهروندان می‌شود و بر خلاف اصل سوم قانون اساسی و نظام اداری صحیح است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول ۴۳ سال گذشته ساختار اداری مناسب برای صدور مجوز داشته و نیروی انسانی آموزش دیده برای این امور را دارد.

از سوی دیگر در نظام حقوقی ما، سازمان صدا و سیما هیچ‌گاه مواجهه مستقیم با شهروندان نداشته، تا نظام اداری صدور مجوز داشته باشد لذا در سال گذشته و با الحاق نابه‌جای این جز به قانون بودجه موانع بسیاری در تولید محصولات تصویری و نمایش خانگی ایجاد شد و در سالی که به فرموده رهبر فرزانه انقلاب سال مانع زدایی در تولید نامگذاری شده است، مشکلات جدیدی بر سر راه ایجاد اشتغال و افزایش تولید در این حوزه ایجاد شد. 

از سوی دیگر مصوبه فوق بر خلاف مصوبه شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی است. شورایعالی انقلاب فرهنگی در مصوبه شماره ۲۹۸ مورخ ۱۳۷۱/۱۰/۲۲ مرجع صالح به صدور مجوز تولید، پخش و انتشار آثار ویدئویی را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانسته است.

از طرف دیگر مصوبه مذکور در قانون بودجه بر خلاف بند ۱ و ۲ ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه بوده که دولت و سازمان صدا و سیما را مکلف به واگذاری صدور مجوزها و تصدی‌گری ها و نیز تسهیل تولید و نشر آثار فرهنگی هنری دانسته است.

لازم به ذکر است جز الحاقی در لایحه پیشنهادی دولت محترم نبوده و توسط کمیسیون تلفیق به لایحه بودجه اضافه شده است.

واگذاری صلاحیت صدور مجوز محصولات ویدئویی به سازمان صدا و سیما که هنوز زیرساخت‌های لازم در این بخش را ندارد، موجب بروز مشکلات و موانع بسیاری در حوزه تولید و نشر آثار فرهنگی و هنری خواهد بود.

لذا از حضرتعالی خواهشمندیم ضمن طرح موضوع در شورای محترم نگهبان ابهام بوجود آمده در تولید و نشر آثار ویدئویی را مرتفع فرمائید.

اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری ایران

انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدیوی آنلاین

کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری

انجمن صنفی کارگردانان سینما

انتهای پیام//