شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوپک پلاس#اوکراین#نفت#کرونا

چرا دنیا به اوپک و اوپک پلاس بیش‌از همیشه نیاز دارد

چرا دنیا به اوپک و اوپک پلاس بیش‌از همیشه نیاز دارد

با توجه به تحولات اخیر از بحران کرونا گرفته تا جنگ اوکراین که تعادل عرضه و تقاضای نفت را بر هم زده و بازار را بی‌ثبات کرده است، دنیا همچنان به ادامه همکاری اوپک و اوپک پلاس جهت هدایت بخش نفت به سمت امنیت نیاز دارد.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از عرب‌نیوز، درگیری بین روسیه و اوکراین نگرانی در مورد امنیت عرضه نفت را افزایش داده و بی‌ثباتی قیمت نفت را در کوتاه‌مدت بالا برده‌است.
قیمت نفت خام برنت از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین به بالاتر از 100 دلار در هر بشکه رسیده‌است. این جنگ 25 تا 45 دلار به قیمت نفت اضافه و بازار نفت را به‌خاطر عدم تعادل زیرساخت‌ها بی‌ثبات کرده‌است.
قیمت بی‌ثبات نفت مصرف‌کنندگان را نگران کرده‌است، چون علاوه‌بر کاربرد نفت برای سوخت خودروها،روشن کردن خانه‌ها و گرم کردن ساختمان‌ها، از آن به‌عنوان ماده اولیه پلاستیک هم استفاده می‌شود. این بدان معناست که بی‌ثباتی بازار نفت سایر صنایع را هم به خطر می‌اندازد.
انتظار نمی‌رود بازار نفت به‌تنهایی بتواند به شرایط عادی بازگردد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت هم در بازگرداندن تعادل به بازار با چالش مواجه شده‌است. با وجود این‌که اوپک که شامل تولیدکنندگان بزرگ دنیا از جمله عربستان، عراق و امارات می‌شود، 33 درصد از تولید نفت دنیا را در سال گذشته میلادی برعهده داشته، اما باید بر سر تعهدات خود با سایر تولیدکنندگان هم به‌خاطر شرایط غیرعادی بازار باقی بماند. ائتلاف اوپک پلاس 50 درصد از عرضه نفت دنیا را در سال گذشته میلادی برعهده داشت.

این بی‌ثباتی بی‌سابقه بیش‌از پیش بر اهمیت همکاری گسترده بین تولیدکنندگان نفت ازجمله همکاری بین اوپک و اوپک پلاس تاکید می‌کند. با توجه به زیرساخت‌های فعلی بازار که شدیداً تحت تاثیر ذخایر نفتی در آینده‌ نزدیک و تنش‌های اروپا و محدودیت عرضه جهانی نفت به‌خاطر کمبود سرمایه‌گذاری قرار دارد، قرارداد فعلی بین اوپک و اوپک پلاس باید پس‌از پایان آن در سپتامبر، همچنان ادامه داشته باشد.
 مصرف‌کنندگان بیش‌از تولیدکنندگان به فضایی متعادل برای پیش‌بینی قیمت نفت نیاز دارند. طی سال‌های اخیر بازار نفت وقایع بزرگی را پشت سر گذاشته که همگی باعث تحولات قیمت نفت شده‌اند. وقایعی مانند ظهور نفت شیل آمریکا، بحران‌های ژئوپلیتیکی، همه‌گیری کرونا و شرایط غیرعادی جوی که بر عرضه یا مصرف تاثیر گذاشته‌اند.
بنابراین به یک نهاد قابل‌اطمینان و آگاه برای هدایت بخش نفت به سمت امنیت نیاز است. به‌همین دلیل است که بازار همچنان به اوپک و اوپک پلاس احتیاج دارد.
انتهای پیام/23