شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پایان سال#سال جاری#گمرک#قوه قضاییه

تعیین تکلیف کالاهای رسوبی سنواتی تا پایان سال ۱۴۰۰

تعیین تکلیف کالاهای رسوبی سنواتی تا پایان سال ۱۴۰۰

درنشست نماینده قوه قضاییه با مسئولان گمرک و اموال تملیکی تاکید شد که کالاهای رسوبی سنواتی تا پایان سال جاری تعیین تکلیف شوند.

به گزارش مشرق، نشست تخصصی نمایندگان ویژه رئیس قوه قضائیه با حضور رئیس کل دادگستری، ناظر گمرکات استان هرمزگان و نمایندگان سازمان‌های ذی‌مدخل در جهت رفع موانع و مشکلات و تعیین تکلیف کالاهای متروکه در سالن کنفرانس گمرک شهید رجایی برگزار شد.

در این نشست رسولی فاضل نماینده قوه قضائیه در سازمان اموال تملیکی در مورد کالاهای رسوبی در مقایسه با سال گذشته اذعان داشت: امسال شرایط انجام تشریفات کالاهای متروکه و آمار های اعلامی بسیار مطلوب و نسبت به سنوات  قابل مقایسه نیست.

در حال حاضر با توجه به بررسی های بعمل آمده و ارائه شده شاهد به روز شدن کالاهای متروکه اعلامی از سوی بنادر و گمرک شهید رجایی هستیم و اگر هم دپو کالا در انبارهای اموال تملیکی وجود دارد به دلیل موانع و مشکلاتی است که با پیگیری و رفع این موانع می توانیم رسوب کالاها در انبارهای اموال تملیکی را سریعاً تعیین تکلیف نمائیم.

همچنین حدود ۴۰۰۰ کانتینر متروکه مربوط به سال ۱۴۰۰ نیز باید تعیین تکلیف شود که کل این ۴۰۰۰ کانتینر اعلامی نیز متروکه واقعی نیست بلکه بخشی از آن مربوطه به افراد حقیقی و حقوقی هستند که با انجام تشریفات گمرکی  می‌توانند کالا خود را از گمرک ترخیص نمایند.  

وی افزود: به تبع پس از ترخیص کالاها، مجددا کالاهای جدید وارد می شوند و ما هیچ انتظاری نداریم که کالاهای متروکه به صفر برسد اما انتظار داریم زمان تشریفات کوتاه شود و امیدواریم که مدت زمان متروکه شدن کالا با توجه به شرایط بازنگری شود.  

وی در مورد تعاملات بین دستگاهها بیان کرد: تعاملات و همکاری‌های دستگاهها با یکدیگر باعث می‌شود که از رسوب کالا جلوگیری شود و شرایط به وجود آمده به شرایط مطلوب تر برسد تا وضعیت صادرات، ترانزیت و واردات کشور بهتر شود و حضور ما در اینجا به جهت پیگیری دستورات و سوالات رئیس  قوه قضاییه در این خصوص است که به نحو احسن موارد پیگیری و رسیدگی خواهد شد.  

پوریانی حاکم شرع در سازمان اموال تملیکی در این نشست عنوان کرد: قانونگذار در خصوص مدت زمان کالای مهلت منقضی در ماده ۲۴ قانون امور گمرکی تصریح نموده ولی پیرو مصوبه شورای امنیت ملی کشور این مدت از ۵ ماه به ۲ ماه تقلیل یافته که اگر مسئولین وقت بهتر به وظایف خود عمل می‌کردند، شاهد رسوب کالا با این شرایط نبودیم،   اما انصافاً  از سال گذشته تا به امروز فعالیتها و اقدامات شایسته ای از طرف گمرک و بندر شهید رجایی و سازمان اموال تملیکی اتفاق افتاده، که این کار یک اقدام جهادی و انقلابی می باشد به طوری که طی یک هفته از زمان حضور رئیس قوه قضاییه بخش باقیمانده از کالاهای رسوبی به سرعت تعیین تکلیف شده است که این اقدامات نشان از همکاری سازمانهای مربوطه با یکدیگر بوده به شرط اینکه این هماهنگی دستگاهها تداوم یابد و ورود دستگاه قضا به این موضوع می تواند یک فرصت خوب را برای مدیران گمرک، بنادر و  اموال تملیکی ایجاد تا بتوانند به نحو احسن از ظرفیت های موجود استفاده نمایند.

خاطر نشان کرد: تمام موارد مطرح شده، موانع و مشکلات موجود مربوط به رسوب کالا حتما به اطلاع رئیس محترم قوه قضائیه خواهد رسید تا در صورت صلاح‌دید ایشان پس از بررسی و پیگیری ها در جلسه سران قوا مطرح و تصمیمات خوبی اتخاذ و مشکلات مرتفع گردد.  

در این جلسه اکبرپور ناظر گمرکات استان هرمزگان نیز بیان کرد: با تعاملات و مساعدت دستگاه قضا و همکاری گمرک، اداره کل بنادر و دریانوردی و سازمان اموال تملیکی استان، تمامی کالاهای رسوبی تا پایان سال ۹۹،   تعیین تکلیف شده است و گمرک تمام توان خود را در جهت انجام تشریفات متروکه به کار خواهد گرفت.

در پایان نمایندگان ویژه قوه قضائیه با فعالان اقتصادی گفتگو و با مشکلات آنان آشنا و همچنین با حضور در مرکز کنترل دریایی از نزدیک در جریان روند ورود کشتی ها به لنگرگاه و مدت زمان تخلیه و بارگیری کالاها  قرار گرفته و در نهایت   از انبارهای و سایر قسمت های بندر و گمرک شهید رجایی بازدید کردند.

منبع: فارس