شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#موزه هنرهای معاصر#تهران

در قالب یک بیانیه منتشر شد؛

واکنش موزه هنرهای معاصر به حاشیه‌های یک اجرا/ متاسفیم!

واکنش موزه هنرهای معاصر به حاشیه‌های یک اجرا/ متاسفیم!

موزه هنرهای معاصر تهران با ابراز تأسف از واقعه پیش‌ آمده در حین اجرای پرفورمنس یاسر خاسب بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در جریان افتتاحیه نمایشگاه «پنج گنج» که ۲۱ اسفندماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، پرفورمنسی توسط یاسر خاسب اجرا شد که در حین اجرای این پرفورمنس، محتوای روغن «ماده و فکر» اثر نوریوکی هاراگوچی بیرون ریخت و آسیب به آن وارد شد.

در این نمایشگاه که به مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی افتتاح شد، محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی و جمعی از هنرمندان حضور داشتند.

نوریوکی هاراگوچی هنرمند ژاپنی و خالق اثر «ماده و فکر» در موزه هنرهای معاصر تهران که به «حوض روغن» شهرت دارد، سال ۹۹ درگذشت. این هنرمند ژاپنی پیرو مکتب مینی‌مالیسم معمولاً از مواد صنعتی در کارهای خود استفاده می‌کرد. یکی از آثار مهم او «ماده و فکر» است که ظرف فولادی جوش‌خورده مربعی‌ شکلی است که درون آن با روغن سیاه پر شده است.

پس از این اتفاق، موزه هنرهای معاصر تهران با ابراز تأسف از واقعه پیش‌آمده در حین اجرای پرفورمنس در جریان گشایش نمایشگاه «پنج گنج» اعلام کرد:

«- برخورد پرفورمر به روغن در طرح اصلی ارائه شده به موزه نبوده و در اثرِ اشتباه ایجاد شده است.

- در این اتفاق، بخشی از بدن پرفورمر، به روغن برخورد می‌کند که موجب خروج مقداری روغن می‌شود؛ که قابل جایگزینی است.

- طی سال‌های پس از خلق اثر، همواره روغن تبخیر شده و به آن اضافه شده است. در سال نود و شش هم با حضور هنرمند، کل روغن خارج شد و روغن جدید جایگزین شد.

- در هنرهای میان‌رسانه‌ای و نوین معاصر، ایجاد دیالوگ بین آثار گذشته و حال، فضایی جدید برای بیان هنری، ایجاد کرده است که در روزهای آینده، نمونه‌هایی از آن را منتشر خواهیم کرد.

- ضمن احترام به نظرات ابراز شده پیرامون این واقعه، و تأسف، چنانچه موجب ناراحتی دوستداران و علاقمندان شده باشد، اعلام می‌شود این اتفاق، تخریب اثر هنری محسوب نمی‌شود و صرفاً به دلیل خطای سهوی، بخشی از روغن از موزه خارج شده، که جایگزین خواهد شد.

- حفاظت از آثار هنری موزه، در زمره‌ اصلی‌ترین وظایف موزه است، آن چنانکه در مهرماه سال نود و شش، نوریوکی هاراگوچی را برای مرمت حوض روغن به ایران دعوت کرد و قبل از درگذشت وی، این اثر مرمت شد.

- امید داریم با دقت و حساسیت بیشتر، در آینده شاهد خطاهایی از این دست نباشیم.»