شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

مطالعات نشان می دهد؛

ریسک بیماری قلبی در مبتلایان شیزوفرنی ۲ برابر است

ریسک بیماری قلبی در مبتلایان شیزوفرنی ۲ برابر است

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که به بیماری‌های روانی جدی مبتلا هستند تا ۲ برابر بیشتر با خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی روبرو هستند و باید سلامت قلب شان از سنین پایین تحت نظر باشد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، به طور خاص، بیماری‌های روانی حاد و جدی موردنظر عبارتند از اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی و اختلال اسکیزوافکتیو.

دکتر «ربکا راسوم» نویسنده اصلی این مطالعه از موسسه هلث پارتنرز مینیاپولیس، گفت: «تحقیقات قبلی نشان داده است افرادی که به بیماری روانی جدی مبتلا هستند ۱۰ تا ۲۰ سال زودتر از جمعیت عمومی فوت می‌کنند و علت اصلی مرگ آنها بیماری قلبی است.»

به گفته محققان، تشخیص و درمان زودهنگام عوامل خطر اصلی بیماری قلبی مانند چاقی، سیگار، دیابت و فشار خون در بزرگسالان جوان مبتلا به اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی یا اختلال اسکیزوافکتیو ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی در آینده را کاهش دهد.

اختلال دوقطبی باعث تغییرات غیرمعمول در خلق و خو، انرژی، سطح فعالیت، تمرکز و توانایی انجام کارهای روزمره می‌شود، در حالی که اسکیزوفرنی می‌تواند باعث توهم، هذیان یا گفتار بی نظم شود.

اختلال اسکیزوافکتیو هم شامل یک اختلال خلقی اصلی (مانیک یا افسردگی) و هم اسکیزوفرنی است.

در این مطالعه، محققان خطر بیماری قلبی ۱۰ ساله و ۳۰ ساله را در بین نزدیک به ۶۰۰,۰۰۰ بزرگسال ۱۸ تا ۷۵ ساله که بین ژانویه ۲۰۱۶ و سپتامبر ۲۰۱۸ در کلینیک‌های مراقبت‌های اولیه در مینه سوتا و ویسکانسین ویزیت شده بودند، ارزیابی کردند.

در میان بزرگسالان مبتلا به یکی از این بیماری‌های روانی، خطر ابتلا به بیماری قلبی در طول ۱۰ سال تقریباً ۱۰٪ و در مدت ۳۰ سال ۲۵٪ بود، در حالی که در بین افراد بدون بیماری‌های روانی حاد به ترتیب ۸٪ و ۱۱٪ بود.

افراد مبتلا به اختلال دوقطبی نسبت به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی یا اختلال اسکیزوافکتیو در طول ۱۰ سال با خطر بالاتر بیماری قلبی روبرو بودند، در حالی که در افراد مبتلا به اختلال اسکیزوافکتیو خطر بیماری قلبی در طول ۳۰ سال بالاتر از دو گروه دیگر بود.

استعمال دخانیات و چاقی از عوامل اصلی خطر بیماری قلبی در میان بزرگسالان مبتلا به یک بیماری روانی جدی بود. آنها سه برابر بیشتر از افراد بدون بیماری روانی جدی سیگار می‌کشیدند و چاق بودند.

محققان همچنین دریافتند که بزرگسالان مبتلا به یک بیماری روانی جدی در مقایسه با افراد سالم از لحاظ روانی، دو برابر مبتلا به دیابت بودند، در حالی که ۱۵ درصد از بزرگسالان مبتلا به بیماری روانی جدی در مقابل ۱۳ درصد از افراد بدون بیماری روانی جدی فشارخون بالا داشتند.