شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##پهپاد#عجیب#غریب#روسی#زاگرب#کرواسی#سقوط#کرد+#عکس

یک پهپاد عجیب و غریب روسی در زاگرب کرواسی سقوط کرد+ عکس

سقوط یک هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) در زاگرب، پایتخت کرواسی که گمان می‌رود "نظامی" و از نظر نوع ساخت، "روسی" باشد به گمانه‌زنی‌ها دامن‌ زده است.

اعتمادآنلاین|

شامگاه جمعه ۱۱ مارس (۲۰ اسفند) در ساعت ۲۳ انفجاری شدید پارکی در منطقه "جارون” در زاگرب را لرزاند. ساکنین این منطقه با ترس از خانه‌های خود خارج شدند و برخی تا صبح در فضای باز خوابیدند. هیچ مصدومی از این حادثه گزارش نشده است اما تعدادی از خودروهای پارک شده در کنار خیابان به شدت آسیب دیده‌اند.

Quake-strikes-north-of-Zagreb--damages-buildings-_171014902da_original-ratio



به گزارش دویچه‌وله، از این انفجار گودالی به عرض ۳ متر و عمق یک متر برجای مانده و زباله‌های بسیاری در محوطه وسیع اطراف پراکنده شده‌ است. در عکس‌های منتشر شده از بقایای این حادثه دو چتر نجات دیده می‌شوند که بر روی درخت‌های اطراف محل انفجار افتاده‌اند.

یک دانش‌آموز که شاهد این ماجرا بوده می‌گوید:‌ «ما در راه خانه بودیم که نوری قرمز را دیدیم و صدای خش خش شنیده شنیدیم. بعد از آن ناگهان صدای انفجار بلند شد.» این دانش‌آموز عنوان می‌کند که پس از آن مردم به خیابان ریختند و "یک گودال با تکه‌های زیاد فلزی” که از انفجار باقی مانده بود را مشاهده کردند.

 

Military-plane-crashed-over-Zagreb-crater-three-meters-deep-1024x576


بسیاری از کارشناسان صنایع نظامی از صبح شنبه ۱۲ مارس (۲۱ اسفند) در این مورد اظهار نظر کرده‌اند. آن‌ها حدس می‌زنند که این شی می‌تواند یک هواپیمای بدون سرنشین روسی باشد که در جنگ اوکراین به کار گرفته شده است. پلیس نظامی و کارشناسان وزارت کشور کرواسی در محل حادثه در حال تحقیق هستند و شورای امنیت ملی در زاگرب در این زمینه تشکیل جلسه خواهد داد.


آندری پلنکوویچ، نخست‌وزیر کرواسی با تائید انفجار یک شی نظامی و بدون سرنشین طراحی روسیه می‌گوید: «من مطمئن نیستم که این شی متعلق به ارتش روسیه یا اوکراین است. تنها می‌دانیم که این شی از آسمان مجارستان به آسمان کرواسی وارد شده است.»


ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان با عنوان کردن این مساله که شی مورد بحث از آسمان رومانی وارد آسمان کشورش شده است می‌گوید: «چرا باید چنین اتفاقی رخ دهد؟ در این لحظه ما نمی‌توانیم با اطمینان بگوییم که این مساله حاصل یک اشتباه بوده یا از دست دادن کنترل.»

 

800px-M-141_Cruise_Missile

 

برخی گمانه‌زنی کرده‌اند که احتمالا این پهپاد از نوع توپولف تو-۱۴۱ است

توپولف تو-۱۴۱ (به انگلیسی: Tupolev Tu-141) یک هواگرد ساختِ کارخانهٔ توپولف در کشور اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی است که در سال ۱۹۷۹–۱۹۸۹ ساخته شد. نخستین استفاده‌کنندهٔ این هواپیما اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی بوده‌است. این هواگرد برای نخستین بار در ۱۹۷۴ میلادی مورد استفاده قرار گرفت.