شهر خبر

اطلاعات دارویی| آمپول ب کمپلکس؛ فواید و عوارض

اطلاعات دارویی| آمپول ب کمپلکس؛ فواید و عوارض

آمپول ب کمپلکس و ویتامین ب کمپلکس برای اجرای طیف گسترده ای از عملکردها در بدن انسان ضروری است، کمبود این ویتامین همچنین می تواند منجر به چندین اختلال از جمله اختلالات عصبی مزمن شود.

به گزارش بهداشت نیوز، ویتامین ب کمپلکس برای اجرای طیف گسترده ای از عملکردها در بدن انسان ضروری است، کمبود این ویتامین همچنین می تواند منجر به چندین اختلال از جمله اختلالات عصبی مزمن شود. از نظر بیوشیمیایی، ویتامین های مختلف بر اساس حضور طبیعی آنها در مواد غذایی و حلال بودن در آب، ویتامین ب کمپلکس را تشکیل می دهند.

از آنجایی که انسان به تنهایی قادر به سنتز ویتامین های ب کمپلکس نیست و این ویتامین ها به راحتی از طریق ادرار از بدن دفع می شوند، مصرف منظم آنها برای حفظ تولید انرژی، سنتز یا ترمیم DNA/RNA، متیلاسیون ژنوم و غیر ژنوم و علاوه براین برای سنتز بسیاری از مواد شیمیایی عصبی و مولکول های سیگنال دهنده ضروری است.

علت کمبود ویتامین ب کمپلکس
کمبود ویتامین ب کمپلکس معمولاً به چهار دلیل رخ می دهد :

مصرف بیش از حد مواد غذایی فرآوری شده و تصفیه شده
کمبود مصرف لبنیات و غذاهای مبتنی بر گوشت در رژیم غذایی
مصرف بیش از حد الکل
اختلال در جذب از دستگاه گوارش یا اختلال در ذخیره سازی و عملکرد کبد.
طبق تحقیقات بالینی، تجویز آمپول (داخل عضلانی یا داخل وریدی) نسبت به سایر روش های تجویز دارو در مواقع اضطراری ترجیح داده می‌شود، زیرا دوز آمپول ویتامین ب کمپلکس اجتناب از متابولیسم عبور اول، غلظت ‌های درمانی قابل اطمینان و فراهمی زیستی بهتر را فراهم می‌کند. همچنین در شرایطی که امکان مصرف خوراکی این دارو وجود ندارد، آمپول آن تجویز می شود.

موارد استفاده آمپول ب کمپلکس

درمان کمبودهای تغذیه ای

نحوه استفاده از آمپول ب کمپلکس
پزشک یا پرستار شما این دارو را به شما می دهد. لطفا از اینکه خودتان آن را تزریق کنید، خودداری کنید

چگونه آمپول ب کمپلکس کار می کند
آمپول B Complex مواد مغذی ضروری را فراهم می کند.

عوارض جانبی تزریق آمپول ب کمپلکس
اکثر عوارض جانبی نیازی به مراقبت پزشکی ندارند و با تطبیق بدن با دارو ناپدید می شوند. در صورت تداوم آنها یا اگر نگران آنها هستید با پزشک خود مشورت کنید

گرگرفتگی (حس گرما در صورت، گوش، گردن و تنه)
اختلال گوارشی
کاهش تعداد گلبول های سفید خون
شوک آنافیلاکتیک ناشی از تزریق وریدی ویتامین B کمپلکس بیشتر گزارش شده است
تیامین هیدروکلراید موجود در ویتامین B1 به عنوان عامل بروز آنافیلاکسی تهدید کننده حیات، به ویژه در موارد متعدد در صورت حساسیت بیمار به آن، شناخته شده است. واکنش هایی ناشی از ویتامین B1 که کمتر حیات بیمار را تهدید می کنند شامل: اضطراب، خارش، ناراحتی تنفسی، حالت تهوع و درد شکمی هستند. استفراغ، بی اشتهایی، سردرد، تحریک پذیری، لرزش و تپش قلب، می تواند ناشی از سندرم مصرف بیش از حد ویتامین B1 باشد

عوارض جانبی ویتامین B2 در مرحله آماده سازی دارو نادر است، اما ممکن است برای تشخیص حساسیت آنافیلاکتیک، آزمایش پوستی یا در صورت لزوم آزمایش حساسیت درون پوستی توصیه شود.

مصرف دوزهای بیشتر ویتامین B3 یا نیاسین باعث تهوع و استفراغ می شود. افزایش میزان این ویتامین در جریان خون به عنوان اسید نیکوتینیک، می تواند باعث سرخ شدن پوست شود که این واکنش در واقع به دلیل مصرف بیشتر از حد تحمل (UL) نیاسین در 35 میلی گرم در روز برای بزرگسالان است.

در تحقیقات گزارش شده است که ویتامین‌های (B5 و B7 ،H) باعث ایجاد واکنش‌های نامطلوب تهدید کننده حیات پلوروپریکاردیت ائوزینوفیلیک می‌شوند، به همین دلیل سابقه بیمار برای چنین حساسیتی باید قبل از تجویز ویتامین ها بررسی شود.

مصرف طولانی و بیش از حد ویتامین ب 6 ( 150-200 میلی گرم در روز) طی هفته ها می تواند باعث اختلال شدید عملکرد سیستم حسی-عصبی و آتاکسی شود. اما با مصرف نرمال عوارض جانبی جدی برای ویتامین B6 (پیریدوکسین)گزارش نشده است، البته اسهال، استفراغ و درماتیت مشابه روزاسه ممکن است در برخی موارد مشاهده شود.

فواید تزریق آمپول ب کمپلکس

در درمان کمبودهای تغذیه ای
آمپول B Complex مکمل ویتامین B است. به درمان شرایط ناشی از سطوح پایین ویتامین B کمک می کند. ویتامین B یک ماده مغذی ضروری است که به بدن کمک می کند تا عملکردهای مختلفی مانند حفظ بافت عصبی سالم، عملکرد مغز و تولید گلبول های قرمز را انجام دهد.

ویتامین های موجود در آمپول ب کمپلکس
هر ویال 30 میلی لیتری حاوی: 100 میلی گرم ویتامین B1 به شکل تیامین هیدروکلراید، 2 میلی گرم ویتامین B2 به شکل ریبوفلاوین 5- فسفات سدیم، 100 میلی گرم B3 به شکل نیاسینامید، 2 میلی گرم ویتامین B5 به شکل دکسپانتنول و 2 میلی گرم ویتامین B6 به شکل پیریدوکسین هیدروکلراید.

ویتامین های گروه B برای عملکرد مناسب چرخه متیلاسیون، سنتز DNA، ترمیم و حفظ فسفولیپیدها ضروری هستند و به طور کلی برای سلامت پوست، ماهیچه ها، مغز و عملکرد سیستم عصبی ضروری هستند. عملکردهای تک به تک این ویتامین ها در قسمت زیر توضیح داده شده است، اما معمولا این ویتامین ها برای دستیابی اثر مورد نیاز با هم کار می کنند.

ویتامین B1 (تیامین)
این ویتامین نقش مهمی در متابولیسم انرژی، تقویت سیستم ایمنی و عملکرد سیستم عصبی برعهده دارد. ویتامین B1 می تواند برای جلوگیری از بروز دیابت نوع 2، چندین بیماری قلبی عروقی، برخی اختلالات بینایی و کلیوی و بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر موثر عمل کند.

ویتامین B2 (ریبوفلاوین)
ویتامین B2 یک آنتی اکسیدان قوی است و نقش حیاتی در حفظ سلول های خونی سالم و افزایش متابولیسم بدن ایفا می کند.

ویتامین B3 (نیاسین) (آمپول ب کمپلکس برای مو)

نیاسین نقش مهمی در عملکرد صحیح سیستم عصبی و گوارشی دارد. مانند سایر ویتامین های خانواده برای تولید انرژی و متابولیسم اسیدهای چرب ضروری است. همچنین باعث سلامت پوست، ناخن و مو می شود.

ویتامین B5 (پانتوتِنیک اسید)
اسید پانتوتنیک برای رشد سالم سیستم عصبی مرکزی ضروری است. در تولید انرژی و از طریق چرخه های متابولیک و آنابولیک مختلف در گسترش اسیدهای آمینه، سلول های خونی، ویتامین D3 و سایر اسیدهای چرب نقش دارد.

ویتامین B6 (پیریدوکسین)
ویتامین B6 نقش بسیار موثری در سنتز انتقال دهنده های عصبی دارد و برای سلامت روان ضروری است. همچنین تأثیر مستقیمی بر عملکرد سیستم ایمنی دارد. این ویتامین در متابولیسم اسیدهای آمینه نقش دارد و یک عامل کمکی ضروری در چرخه فولات است که کمبود آن می تواند منجر به کم خونی شود. شواهد اپیدمیولوژیک در برخی موارد نشان می دهد که دوزهای پذیرفته شده ویتامین B فقط برای جلوگیری از کمبود نهایی آنها مفید است. مزایای بیشتر این ویتامین می تواند از طریق دریافت دوزهای بالاتر نسبت به مواردی که توسط RDA  رژیم غذایی پیشنهادی فراهم می شود، حاصل شود.

منبع: سلام دنیا