شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن#آمریکا#عربستان#دولت

ریاض و ابوظبی با بایدن مبادله می‌کنند؛ نفت در ازای یمن

ریاض و ابوظبی با بایدن مبادله می‌کنند؛ نفت در ازای یمن

عربستان و امارات با اتخاذ موضعی بی سابقه در برابر دولت دموکرات‌ها به دنبال معامله با آمریکا هستند تا این کشور به طور مستقیم از آن‌ها در جنگ یمن و در زمینه‌های دیگری حمایت کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات که نگران امنیت ملی خود از کاهش حمایت آمریکا بودند، راه خود را در جنگ اوکراین یافتند و برای اولین بار جرأت کردند درخواست‌های آمریکا برای افزایش تولید نفت را رد کنند. آن‌ها همچنین روابط خود با آمریکا را در معرض آزمایش قرار داده‌اند؛ آزمونی که واشنگتن باید از خلال آن جدیت خود را در محافظت از از این دو کشور و به‌ طور مشخص افزایش حمایت‌ از آن‌ها در جنگ یمن اثبات کند.

به گزارش الاخبار، رابطه راهبردی بین عربستان سعودی و امارات از یک سو و ایالات متحده از سوی دیگر در حال آزمایش است که اولین مورد در نوع خود در چند دهه اخیر است. تمایل اخیر دو کشور به تقویت روابط خود با مسکو و پکن نشان دهنده تغییر جهت به سمت «متنوع سازی مشارکت ها» است، به ویژه در شرایطی که خبری از تضیمن‌های قاطع  آمریکا برای حمایت از امنیت ملی‌شان نیست و اکنون نیز با آغاز جنگ اوکراین نگرانی‌های ریاض و ابوظبی دو چندان شده است.

روزنامه الاخبار نوشت: با وجود تکذیب کاخ سفید از امتناع «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی از دریافت تماس‌های تلفنی از سوی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، به نظر می‌رسد این حادثه رخ داده است که نشان دهنده نارضایتی عربستان و امارات از عملکرد آمریکا در جنگ یمن و همچنین مذاکرات وین است.

در ادامه این گزارش آمده است: شاید چیزی که این را تأیید می‌کند، گزارشی باشد که رویتز از یک منبع در خلیج فارس آن را نقل کرد که نوشت : واشنگتن باید قبل از بحران  اوکراین برای اصلاح روابط با متحدان خود  اقدام می‌کرد».

این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت: پس از آنکه مشخص شد این کشورها تسلیم خواست آمریکا هستند، این موضوع یکی از موارد نادری است که کشورهای حاشیه خلیج فارس جرأت کرده‌اند با چنین شفافیتی به سیاست آمریکا اعتراض کنند. این امر ناشی از مجموعه‌ای از تحولات است که این کشورها را بر سر دوراهی قرار داده است و  آنها را مجبور کرده که بین پیوستن به طرف آمریکایی  بدون هیچ بهایی و دست کشیدن از پرداخت پول‌های بی‌ازا، جسنجو منافع خود و مطرح کردن مواضعشان برای معامله یکی را انتخاب کنند».

الاخبار تاکید کرد:بر خلاف رویه معمول این کشورها در رویدادهای مشابه، کشورهای حاشیه خلیج فارس به طور کامل از جانبداری از هر یک طرف‌های جنگ اوکراین خودداری کردند، درحالی که تاکنون توانسته‌اند فشارهای غرب و به صورت خاص واشنگتن را مهار کنند. به نظر می‌رسد که  این موضع بی‌طرفی به هیچ به‌وجود نیامده است ؛چراکه خروج تصادفی و کورکورانه آمریکا از افغانستان و رها کردن متحدان و همچنین کاهش حضور نظامی این کشور در منطقه  و عدم پاسخگویی به درخواست‌های مکرر برای قرار دادن «انصارالله» در فهرست تروریستی، این احساس ترس را به وجود آورده که مبادا حمایت‌ آمریکا از این کشورها منجر به تحقق اهداف این کشورها نشود، به ویژه اینکه  واشنگتن در حفاظت از دو پایتخت خلیج فارس (ریاض و ابوظبی) در برابر عملیات انصارالله در یمن ناکام بود که این موضوع  همزمان با نگرانی  این کشورها از اینکه بازگشت به توافق هسته‌ای ایران منجر به تقویت نقش تهران در منطقه می‌شود؛ همراه بود.

روزنامه مذکور در ادامه اعلام کرد: امروز اقدام آمریکا در تحریک اوکراین و سپس رها کردن این کشور در برابر روسیه باعث شده تا کشورهای حوزه خلیج فارس همانند «عبدالخالق عبدالله» مشاور ولیعهد ابوظبی همین سوال را از خود بپرسند. عبدالخالق اعلام کرد که حمله روسیه به اوکراین ممکن است  سناریوی حمله به کویت را بار دیگر تکرار کند. این سوال مطرح  می‌شود که موضع آمریکا چگونه خواهد بود  که بدون اعزام سربازان خود برای دفاع از یک کشور دموکراتیک اروپایی، تنها به تحریم بسنده کرد. آیا از یک کشور خلیج فارس دفاع خواهد کرد و آیا بعد از امروز می توان روی آمریکا حساب  کرد؟ این بزرگترین چالش برای امنیت خلیج فارس در آینده است.»

 

این رسانه لبنانی نوشت: عربستان سعودی و امارات معتقدند که سیاست خارجی آمریکا به ویژه در خاورمیانه نیازمند «اصلاحاتی» است. در این راستا، دیدگاه این دو کشور از این واقعیت نشأت می‌گیرند که تهدید آنها از سوی انصارالله اثرات منطقه‌ای و بین‌المللی دارد، زیرا امنیت انرژی و امنیت آبراه‌ها را تهدید می‌کند. بنابراین، بر اساس دیدگاه خلیج فارس، آمریکا با آزمون سختی در منطقه مواجه است و ملاک واکنش این کشور برای اصلاح رابطه خود با خلیج فارس، سیاستش در یمن خواهد بود.

الاخبار در ادامه افزود: در این زمینه، ائتلاف سعودی و اماراتی از آمریکا می‌خواهد که مستقیماً در جنگ  یمن شرکت کند یا کمک‌های راهبردی خود را افزایش دهد. بنابراین، بحران اوکراین به عنوان فرصتی برای ریاض و ابوظبی که متوجه شده‌اند در حال حاضر قادر به ترک ائتلاف آمریکا نیستند، تبدیل شده تا به واشنگتن یادآوری کنند که باید برای اطمینان بخشی به متحدان تاریخی خود با ایستادگی کامل در کنار آنها تلاش کند.

در دامه این گزارش آمده است عربستان سعودی و امارات معتقدند که چنین مشارکتی چه از نظر لایحه نظامی و چه از نظر پیامدهای سیاسی هزینه چندانی برای ایالات متحده نخواهد داشت. همچنین در دفتر خواسته‌های «ائتلاف» از آمریکا، رد  ابتکارات بین‌المللی و سایر ابتکارات مبنی بر پایان دادن به درگیری در یمن بر اساس حقایق  مطرح شده ، چراکه این نوع ابتکارات موضع مذاکرات یمنی‌ها را قوت می‌بخشد».

الاخبار در پایان نوشت: با این حال، موضوع یمن تنها موضوع باقی مانده بین طرف‌های خلیج فارس و آمریکا نیست. روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات سعودی نوشت که محمد بن سلمان همچنین خواستار مصونیت قانونی در ایالات متحده است، جایی که او با چندین پرونده قضایی از جمله پرونده قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در سال 2018 مواجه است. این روزنامه همچنین نوشت که  کاخ سفید  برای ترمیم روابط با عربستان سعودی و امارات متحده عربی تلاش می‌کند زیرا در زمانی که قیمت نفت برای اولین بار  از حدود  14 سال پیش  به بیش از 130 دلار در هر بشکه رسیده، به آنها در کنار خود نیاز دارد.

انتهای پیام/