شهر خبر

از سوی کارشناسان مطرح شد؛

هشدار درباره چالش ادغام پناهجویان اوکراینی در جوامع شرق اروپا

هشدار درباره چالش ادغام پناهجویان اوکراینی در جوامع شرق اروپا

اگرچه کشورهای شرق اروپا، خود را مشتاق پذیرایی از پناهجویان اوکراینی نشان می دهند، شرایط اقتصادی و ایدئولوژیکی آنها تعامل با مهاجران تازه وارد را دشوار می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، کارشناسان درباره چالش ادغام میلیون ها پناهجوی اوکراینی در جوامع اروپای شرقی هشدار دادند. این در حالی است که این کشورها اغلب با کاهش نرخ جمعیت مواجه هستند و پناهجویان برای آنها منبع قابل اطمینان نیروی کار محسوب می شوند.

طبق اعلام سازمان ملل، تاکنون ۲.۵ میلیون نفر از اوکراین گریخته اند که بیش از نیمی از آنها به لهستان پناه برده اند- کشوری که در حالت عادی، علاقه ای به پذیرایی از مهاجران ندارد.

این در حالی است که سرانه تولید ناخالص داخلی کشورهای اروپای شرقی در مقایسه با اروپای غربی کمتر است و این خود چالش دیگری در راه تعامل با موج عظیم پناهجویان اوکراینی است.

اتحادیه اروپا اگرچه با تأمین بلندمدت نیازهای پناهجویان اوکراینی موافقت نکرده اما به طور موقت آنها از حق کار، تحصیل و اقامت در کشورهای میزبان برخوردارند و در مجموع تحت الشعاع نژادپرستی سازمان یافته در غرب، شرایط بهتری در مقایسه با پناهجویان افغان، سوری یا آفریقایی دارند.