شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#اتمی#آزمون

وبلاگ مشرق

رنانی: اگر فعالیت اتمی را برای ابد متوقف کنیم، به نفع ماست!/ مجید انصاری در آزمون "جهاد تبیین" و افشای اشتباهات دوستانش

تاجزاده نمایه

مصطفی تاجزاده، از دستگیرشدگان فتنه 88 اخیراً در یک توییت مبهم نوشته است: "جنایت، جنایت است و محکوم؛ شرقی و غربی و ایرانی ندارد." اما منظور او از جنایت در ایران چیست؟!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اظهارات تاجزاده درباره "جنایت در ایران"!

رنانی: اگر فعالیت اتمی را برای ابد متوقف کنیم، به نفع ماست!/ مجید انصاری در آزمون "جهاد تبیین" و افشای اشتباهات دوستانش

مصطفی تاجزاده، فعال چپ و از دستگیرشدگان فتنه 88 اخیراً در یک توییت ضمن انتشار فیلمی از اظهارات نماینده ایرلند در پارلمان اروپا درباره تناقضات جهان غرب در بحث پناهندگان نوشته است:

"اعتراض نماینده ایرلند در پارلمان اروپا به استاندارد دوگانه غرب و جهان درباره‌ی پناهجویان افغانستان و اوکراین و دیگر نقاط دنیا کاملا درست است. وظیفه انسانی ما حمایت از سخنان شجاعانه و تکان‌دهنده اوست. جنایت، جنایت است و محکوم؛ شرقی و غربی و ایرانی ندارد."

*اظهارات آقای تاجزاده در اشاره به "جنایت ایرانی"! مبهم است و اگر نگوییم دروغ تقلب سال 88 تکرار شده اما به نظر شاهد رفتاری از همان جنس هستیم.

اینکه فردی به یک بهانه درست و در اشاره به ملغمه‌ای از حوادث جهانی اما به یک باره پای ایران را وسط بکشد و مدعی لزوم محکومیت جنایت حتی در ایران شود به شدت جای تأمل است.

ما این قضاوت را به مردم عزیز واگذار می‌کنیم که نظام جمهوری اسلامی ایران چه هیزم تری به آقای تاجزاده و دوستان ایشان فروخته است که اینچنین در آماج کین‌توزی این افراد قرار دارد؟!

***

مجید انصاری در آزمون "جهاد تبیین" و افشای اشتباهات دوستانش

رنانی: اگر فعالیت اتمی را برای ابد متوقف کنیم، به نفع ماست!/ مجید انصاری در آزمون "جهاد تبیین" و افشای اشتباهات دوستانش

مجید انصاری، فعال اصلاح‌طلب، از مقامات دولت روحانی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اخیراً در بخشی از یک مصاحبه که سایت صبح ما آنرا منتشر کرد، جمله‌ای تأمل ‌برانگیز مطرح کرده و گفته است:

"منافقین با استفاده از بودجه های کلان و ابزار رسانه‌ای دشمنان ما شب و روز برای ناامید کردن مردم مشغول هستند."[1]

*ما هم با آقای انصاری موافقیم که منافقین خاصّه طی 10 سال گذشته با ابزارهای مختلف و به منظور ایجاد "فتنه اقتصادی" در کشور تقلا کرده‌اند تا مردم را ناامید کنند.

اما این صورت ابتدایی ماجراست و طبعا منافقین از آنجا که حضور علنی در ایران ما ندارند، مجبور بوده‌اند بوسیله برخی اشخاص و تریبون‌ها؛ هدف خود را عملی کنند.

ما در ادامه تعدادی از جملات ابراز شده توسط برخی از رجال و بیان شده در بیانیه‌های برخی احزاب که طی سالیان اخیر مطرح شده‌اند را بدون ذکر نام گوینده منتشر می‌کنیم و از آقای انصاری و پژوهشگران می‌خواهیم تا با رصد این جملات؛ دقت کنند که چه کسانی و کدام تریبون‌ها با منافقین برای ناامید کردن مردم هم‌داستان بوده‌اند و اینان چگونه در پازل ناامیدسازی مردم بازی کرده‌اند.

چه اینکه این مقوله یک آزمون و یک الزام در "جهاد تبیین" است.

آن جملات از این قرارند:

1_ دولت –روحانی- "خونریزی اقتصادی" را مهار کرده است!

2_ خزانه خالیست

3_ اقتصاد ایران در "شرایط ته دره" قرار دارد

4_ با مردم گرسنه و بیکار نمی‌توان امنیت ایجاد کرد

5_ مشکلات و مسائل پیش‌روی جامعه ایران چنان در هم تنیده و لاینحل باقی مانده که خوشبین ترین تحلیلگران نیز چشم اندازی چندان روشن و امیدآفرین در برابر جامعه امروز ایران ترسیم نمی‌کنند... جامعه به فردای خود چشم امید ندارد.

6_ ما به آن طیفی از نیروهای سیاسی کشور تعلق داریم که تصویر امیدوارکننده‌ای از آینده را در مقابل چشمان خود نمی‌بینند!

7_ در چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب، سخن گفتن از آن دشوار است!

گفتنیست، آیت‌ا... صدیقی، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های این هفته نماز جمعه طی سخنانی تأکید کرد: بالاترین فساد ایجاد یاس نسبت به انقلاب و نظام است.[2]

***

رنانی: اگر اتمی را برای ابد متوقف کنیم، به نفع ماست!

رنانی: اگر فعالیت اتمی را برای ابد متوقف کنیم، به نفع ماست!/ مجید انصاری در آزمون "جهاد تبیین" و افشای اشتباهات دوستانش

محسن رنانی، از استادان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با سالنامه نوروزی شرق گفته است: حکومت اگر بخواهد فرصت کنترل  بحران‌ها و اصلاح را پیدا کند، به سرعت باید به سمت تفاهم برود. در کتاب مناقشه اتمی در سال 2008 پیشنهاد دادم که برای 10 سال داوطلبانه همه فعالیت‌های اتمی را متوقف کنیم. خسارت کمتر و منافع بیشتر در آن کار بود. الان هم می‌گویم. اگر برای ابد فعالیت اتمی را متوقف کنیم، به نفع ماست. 10 سال دیگر انرژی اتمی از رده خارج است!

او در اظهارات خود همچنین تصریح می‌کند: حجم بحران‌ها به قدری است که بدون کاهش تنش با غرب، فرصت مدیریت آنرا نخواهند داشت.

*آقای رنانی در این اظهارات اقلا حتی حاضر به یک تأمل ساده و یک خوانش تاریخی هم نبوده که به این حد از فضای ناعقلانی سقوط نکند.

در واقع بر ما مستور است که "روشنفکری چپ ایرانی" چرا تا این حد منعزل از عقلانیت است که حتی خود را از یک مطالعه و خوانشگری ساده هم مستثنی می‌بیند؟!

مطالعه و خوانشگری از آن حیث که این "صادق زیباکلام"، همپیاله آقای رنانی بود که 6 سال قبل در اظهاراتی مشابه گفته بود: "امروز ژاپن بعلت مسائل زیست محیطی و...، نیروگاه‌های هسته‌ای خود را تعطیل کرده یا آلمان توسعه آنان را متوقف کرده و به انرژی‌های پاک نظیر انرژی از جزر و مد دریا و... روی آورده است. باید دید ما چقدر در این راه حرکت می‌کنیم"![3]

اشاره زیباکلام به تصمیم اشتباه ژاپنی‌ها پس از سونامی سال 2011 و طرح مطالعاتی آلمانی‌ها بر روی انرژی‌های جایگزین هسته‌ای تا پایان سال 2022 بود.

اکنون 6 سال از آنروز گذشته. ژاپن به تصمیم اشتباه خودش پی برد و تصمیم به بازسازی رآکتورهای اتمی‌اش گرفت[4] و در آلمان سال 2022 هم علیرغم تمام تلاش‌ها برای جایگزینی اما هیچ گزینه اطمینان‌بخشی یافت نشده و منتقدان خانم مرکل معتقدند که این طرح غلط بایستی منقضی شده و آلمان به سمت افق‌های پیشرفته‌تری از صنعت هسته‌ای گام بردارد.[5]

جالب است که همین آلمان آرمانی آقایان؛ امروز نه تنها به انرژی هسته‌ای بلکه به حدی به سوخت فسیلی نفت هم وابسته است که نتوانسته سیاست خارجی خود را از آن منفک کند و از همین رو اعلام کرده است که بحث تحریم‌های روسیه هرگز به واردات نفت و گاز آلمان از روسیه ربطی نخواهد داشت.[6]

اینکه بر مطالعه و عقلانیت تأکید داریم از همانروست که اگر امثال صادق زیباکلام تلاش می‌کردند تا نتیجه سخنان خود در 6 سال بعد را بازآزمایی کنند؛ فضای سیاسی و روشنفکری چپ ایرانی امروز به این حد از بیماری انعزال از عقل و حقیقت مبتلی نمی‌شد.

درباره این ماجرا البته شنیدن سخنان کسی که در ایران ما به مطالعه و عقلانیت شهره است، خواندنی‌تر می‌نماید و آن مقام معظم رهبری است.

ایشان دقیقا 6 سال قبل طی سخنانی در همین باره فرمودند:

"صنعت هسته‌ای برای یک کشور، یک ضرورت است. اینکه بعضی از روشنفکرنماها قلم بردارند و قلم بزنند که «آقا ما صنعت هسته‌ای را میخواهیم چه‌کار کنیم» این فریب است؛ این شبیه همان حرفی است که زمان قاجارها وقتی نفت کشف شده بود و انگلیسها آمده بودند میخواستند نفت را ببرند، اینجا دولتمرد قاجاری میگفت ما این مادّه‌ی بدبوی عَفِن را میخواهیم چه‌کار کنیم، بگذارید بردارند ببرند! این شبیه آن است. صنعت هسته‌ای برای یک کشور یک ضرورت است.[7]

***

1_ http://sobhema.news/?p=20762

2_ mshrgh.ir/1350619

3_ https://www.farsnews.ir/news/13940215001631

4_ irna.ir/xjDbg7

5_ https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/11/13/2193939

6_ https://www.iribnews.ir/00EBXr

7_ https://khl.ink/f/29415