«فدا حسین مالکی»، نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با اظهارنظر وزیر امور خارجه در مورد مذاکرات وین و خواسته‌های دقیقه نودی طرف غربی گفت: غربی‌ها بعد از بحران اوکراین و شکستی که متحمل شده اند، به‌ دنبال ایجاد چالش در روند مذاکرات هستند. ارائه و درخواست موضوعات جدید یکی از چالش های طرف های غربی برای احیای برجام است؛ به‌طور مثال در بحث آزادی منابع بلوکه شده ایران مطرح می‌کنند که اجازه وصول بخشی از آنها را خواهد داد. این‌ گونه موارد اصلا موارد اصلی ایران نیست، این‌ها موارد انحرافی و دقیقه نودی است. در حالی‌ که ما به خطوط قرمز خود تأکید کردیم و آن هم لغو همه تحریم‌ها است. 

وی ادامه داد: تیم مذاکره‌کننده  هوشیار است و هوشیارتر نیز باید باشد. اگر در لحظات پایانی کوتاه بیایند ممکن است این غفلت، کار دست کشور بدهد. دغدغه مجلس نیز بر این بود و در آن جلسه‌ای که آقای امیر عبداللهیان در چند روز قبل به مجلس  دعوت شد و حدودا ۸۰ نفر از نمایندگان مجلس  هم حضور داشتند، آن‌ جا نیز این دغدغه‌ها مطرح شد. آقای وزیر هم تأکید بر خطوط قرمز بر اساس قانون راهبرد مجلس داشتند.

مالکی در رابطه با این که گفته می‌شود آمریکایی‌ها حاضر به رفع تحریم سپاه نیستند؛ افزود: بله، آن‌ها رفع تحریم سپاه پاسداران را قبول نمی‌کنند. در مقابل این خواسته ما مقاومت می‌کنند. البته دیگر دستگاه‌های حاکمیتی ما را هم تحریم کرده اند و برای رفع تحریم مقاومت می‌کنند اما، جمهوری اسلامی ایران خیلی محکم پشت خطوط قرمز خود ایستاده‌ است. این‌ مسائل همه دست به دست هم داده و باعث شده که آمریکایی‌ها یکسری مسائل جزئی را مطرح کنند تا ما بر مسائل جزئی مذاکره کنیم و موضوعات اصلی را از یاد ببریم.

نماینده مردم زاهدان در رابطه با احتمال توافق در روز‌های باقی مانده سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: احتمال توافق بسیار زیاد است. اما سختی خاص خود را دارد. چرا که آمریکایی‌ها به‌ خاطر بحران اوکراین سعی دارند توافق را عقب بیندازند. از دید آمریکایی‌ها احیای برجام از اولویت خارج شده‌ است. اولویت اول غرب بحران اوکراین است، نه توافق با ایران. این در حالی‌ است که دولت سیزدهم و نظام جمهوری اسلامی موضوع برجام را اولویت اول خود قرار نداده بود. اتفاقا طبیعی است با چنین حرکات دست غربی‌ها برای ما بیشتر رو شود.

انتهای پیام/