شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#کشتی#بازی‌های آسیایی

تهدید علیرضا دبیر جدی شد | تیم سوم کشتی ایران به مسابقات هانگژو می رود!

اینطور که بنظر می‌رسد کاروان کشتی ایران بدون ستارگان خود به بازی‌های آسیایی می‌رود.

تیم ملی کشتی

همشهری‌آنلاین - محسن محمود صفری

کشتی، تیم سوم خود را به بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو اعزام می‌کند! این خبری بود که علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی در مجمع کمیته ملی المپیک به مسئولان این کمیته داد. در ظاهر همزمانی مسابقات قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی، دلیل این تصمیم فدراسیون است. اما به‌نظر می‌رسد دبیر در اعتراض به بودجه فدراسیون، حاضر نیست تیم اصلی را به این بازی‌ها اعزام کند. کشتی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا ۸ مدال برای کاروان ایران کسب کرد. با اعزام نفرات سوم، آیا می‌شود این مدال‌ها را تکرار کرد؟

یک‌هفتم کجا، یک سی‌ام کجا؟

مشکل اصلی علیرضا دبیر و فدراسیون کشتی، بودجه است. او اعتقاد دارد به هر رشته‌ای باید به‌اندازه افتخارات و مدال‌هایش توجه شود و این درست نیست که مسئولان از رشته کشتی مدال بخواهند اما بودجه اندکی برای آن درنظر بگیرند. رئیس فدراسیون کشتی در پایان مجمع کمیته ملی المپیک در جمع خبرنگاران گفت: «فاصله بین بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی، کمتر از ۱۰روز است. سال۲۰۰۲مسابقات جهانی در تهران برگزار ‌شد و ما را به زور به بازی‌های آسیایی بوسان بردند که همان جا کتفم دچار مشکل شد. از این بلاها زیاد سرم آمده و به‌خاطر همین کارها در ۲۵سالگی پیشکسوت شدم. فرق من با سایر روسای فدراسیون‌ها این است که من وسط میدان بوده‌ام.» دبیر با اشاره به همزمانی مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی گفت: «با سرمربیان و کشتی‌گیران صحبت کردم و ۹۹درصد آنها می‌خواهند به مسابقات جهانی بروند، نه بازی‌های آسیایی.»

رئیس فدراسیون کشتی از رقمی که از بودجه کمیته المپیک به کشتی اختصاص پیدا کرده است، گلایه دارد: «از بودجه ۳۵میلیارد تومانی کمیته ملی المپیک در سال۹۶، بودجه کشتی ۵میلیارد تومان بود یعنی یک‌هفتم بودجه به فدراسیون کشتی تعلق داشت. امروز گفتند بودجه کمیته ۲۱۶میلیارد تومان است و کشتی ۸میلیارد از این مبلغ سهم دارد؛ یعنی یک‌سی‌ام! یک‌هفتم کجا، یک‌سی‌ام کجا؟ بیشتر از ۶۵درصد مدال‌های المپیک و جهانی کشورمان متعلق به کشتی است. آیا حق این رشته یک‌سی‌ام است؟»

کشتی در جاکارتا؛ ۸مدال در ۱۲وزن

کشتی در ۱۲وزن؛ ۶وزن آزاد و ۶وزن فرنگی می‌تواند در بازی‌های آسیایی هانگژو شرکت کند. ۴سال پیش در بازی‌های آسیایی جاکارتا کشتی‌گیران به ۵مدال طلا و ۳برنز دست یافتند. در کشتی آزاد حسن یزدانی در ۸۶کیلوگرم، علیرضا کریمی در ۹۷کیلوگرم و پرویز هادی در ۱۲۵کیلوگرم صاحب مدال طلا شدند و رضا اطری در وزن ۵۷کیلوگرم به مدال برنز رسید. در کشتی فرنگی مهرداد مردانی و محمدرضا گرایی در اوزان ۶۰و ۶۷کیلوگرم به مدال برنز رسیدند و محمدعلی گرایی در ۷۷کیلوگرم و حسین نوری در ۸۷کیلوگرم طلا گرفتند.

کاروان ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا با کسب ۲۰طلا، ۲۰نقره و ۱۸برنز در جایگاه ششم قرار گرفت. اگر مدال‌های کشتی را از نتایج کاروان ایران حذف کنید ایران تا جایگاه نهم سقوط خواهد کرد. این در حالی است که کمیته ملی المپیک هدف‌گذاری کرده تا در بازی‌های هانگژو بعد از کشورهای چین، ژاپن و کره‌جنوبی، ایران در جایگاه چهارم قرار بگیرد. بنابراین رقابت‌ اصلی ایران در هانگژو با کشورهای ازبکستان و هند خواهد بود، ۲ کشوری که سال‌هاست در رشته کشتی سرمایه‌گذاری خوبی کرده‌اند و عدم‌حضور تیم قدرتمند کشتی از ایران در بازی‌های‌ آسیایی می‌تواند فرصت خوبی برای رقبای سنتی ایران در المپیک آسیایی باشد تا در جدول مدال‌آوران جایگاه خود را بالاتر از کاروان ایران تثبیت کنند.

در مسابقات کشتی که در سطح آسیا برگزار می‌شود معمولا طلاهای سنگین‌وزن کشتی آزاد متعلق به ایران است و کشتی‌گیران ایران اختلاف فاحشی با رقبای آسیایی خود دارند. همانطور که در جاکارتا نیز در ۳وزن آخر مدال طلا به نمایندگان ایران رسید. حسن یزدانی در جاکارتا مجموعا ۱۰دقیقه هم کشتی نگرفت. علیرضا کریمی عنوان‌دار جهان و المپیک را ضربه کرد و پرویز هادی هم با اقتدار قهرمان شد. در این دوره هم اگر فدراسیون کشتی کوتاه بیاید و کشتی‌گیران رضایت بدهند به بازی‌های آسیایی بروند، ترکیب یزدانی، محمدیان یا گلیج و امیرحسین زارع می‌تواند دوباره طلاهای دوره قبل را تکرار کند. در کشتی فرنگی هم محمدهادی ساروی، محمدرضا گرایی و علی‌اکبر یوسفی نفراتی هستند که شانس بالایی برای کسب مدال طلا در بازی‌های آسیایی دارند. ولی چالش بزرگ کشتی علاوه بر بودجه اندک، همزمانی مسابقات جهانی صربستان و بازی‌های آسیایی هانگژو است. اینکه علیرضا دبیر عنوان می‌کند کشتی‌گیران دوست دارند در مسابقات جهانی شرکت کنند بی‌دلیل نیست.

در ابلاغیه اتحادیه جهانی نحوه امتیازدهی به برترین کشتی‌گیران جهان مشخص شده است؛ آنجا به دارندگان مدال المپیک و جهانی امتیاز داده می‌شود ولی مدال‌آوران قاره‌ای امتیازی کسب نمی‌کنند.