شهر خبر

جمعیت تهران به حد اشباع رسید | هشدار؛ خدمات شهری دیگر پاسخگوی تهرانی‌ها نیست

عضو شورای شهر تهران در یک نشست نسبت به اشباع جمعیت تهران هشدار داد و گفت که با توجه به این جمعیت خدمات شهری پاسخگوی نیاز شهروندان نیست.

جمعیت تهران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، زهرا شمس احسان عضو شورای شهر تهران در نشست برگزاری دومین همایش ملی سیاستگذاری اجتماعی در ایران، سخنرانی خود را به موضوع مدیریت شهری و مسئولیت اجتماعی اختصاص داد.

او گفت: بیش از ۲ سده از آغاز انتخاب تهران به‌عنوان مرکز سیاسی اداری کشور می‌گذرد و این شهر از لحاظ افزایش جمعیت، گسترش افقی و عمودی وهمچنین تنوع فعالیت‌ها و خدمات همواره روند رو به رشدی را طی کرد، به‌گونه‌ ای که مدت‌ها است جمعیت این شهر به حد اشباع رسیده و خدمات شهری پاسخگوی نیازهای شهروندان نیست.

بخشی از صحبت‌های زهرا شمس احسان را در ادامه بخوانید:

*مخاطرات طبیعی و انسانی نیز موجودیت شهر، زندگی شهروندان و آرامش و رفاه آنان را با تهدید مواجه کرده است.

*افزایش بیش از حد جمعیت، رشد بیکاری، تمرکز بیش از حد فعالیت‌ها، آسیب‌های اجتماعی، ترافیک سنگین، ناکافی بودن زیرساخت‌های حمل‌ونقل، بافت‌های فرسوده، حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی، کمبود منابع آب، آلودگی‌های زیست‌محیطی را از جمله چالش‌هایی دانست که شهروندان و مدیران شهری با آن مواجه‌اند. 

* توسعه شهر تهران طی چند دهه اخیر، تابع سیاست و برنامه جامع و همه جانبه‌ای نبوده است. در سطح «منطقه کلان‌شهری» (مجموعه شهری تهران و شهرهای اطراف آن)، عدم توجه به ساماندهی اسکان جمعیت و استقرار فعالیت‌ها و توسعه و عمران شهرها و آبادی ها، ضمن تشدید آسیب‌ها و مخاطرات گسترده زیست‌محیطی و اجتماعی در منطقه، موجب فشار بیش از اندازه بر حکمرانی شهر تهران شده است.

* مدیریت شهری درگیر مسائل و چالش‌های روزمره و جاری شده و تجمیع و انباشت مسائل حل‌نشده تهران، موضوعی است که جز با اتکا به تحقیقات و پژوهش‌های راهبردی تدبیر آن ممکن نخواهد بود. 

*مسئولیت اجتماعی مدیریت شهری، یک چارچوب و محدوده اخلاقی است که مدیریت شهری در برابر شهر و شهروندان دارد تا منافع و انتظارات اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی همه ذینفعان را برآورده کند.این مسئولیت را در حوزه قانونی، اصلاح قوانین شهری منطبق با نیازهای جامعه و رفع موانع قانونی عنوان کرد و گفت: در حوزه اجتماعی این مسئولیت  برنامه ریزی برای بهبود رفاه اجتماعی، و اقدامات پیشگیرانه در جهت کاهش آسیب های اجتماعی خواهد بود.