شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور#عراق

پس از سفر السیسی به عربستان صادر شد؛

بیانیه مشترک ریاض و قاهره

بیانیه مشترک ریاض و قاهره

پس از سفر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به عربستان، بیانیه مشترکی صادر شد و درباره موضوعات مختلفی از جمله ایران، سوریه، عراق و دیگر کشورها موضع گیری شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت ریاست جمهوری مصر، به دنبال سفر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به عربستان، بیانیه مشترکی صادر شد.

دربیانیه مشترک مصر و عربستان که در پی سفر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به ریاض و دیدار با پادشاه و ولیعهد عربستان صادر شده، بر اهمیت همکاری مشترک کشورهای عربی و همبستگی کامل آنها برای حفظ امنیت ملی عربی و تداوم حمایت از تحقق صلح در خاورمیانه تاکید شد.

دو طرف در این بیانیه تاکید کردند که امنیت کشورهای عربی به عنوان یک بخش کامل جدایی ناپذیر است و مخالفت خود را با هرگونه تلاش برای مداخله در امور داخلی کشورهای عربی یا تهدید ثبات آنها ابراز داشتند.

مصر و عربستان در این بیانیه نسبت به تشکیل دولت جدید عراق که به تلاش برای امنیت، ثبات و توسعه عراق، از بین بردن تروریسم و توقف مداخلات خارجی در امور داخلی اش ادامه دهد، ابراز امیدواری کردند.

دو کشور درخصوص لبنان نیز بر اهتمام خود به امنیت، ثبات و تمامیت ارضی لبنان و اهمیت تلاش پیوسته برای حفظ عربیت، امنیت و ثبات لبنان تاکید کردند.

بیانیه مذکور درخصوص سوریه نیز بر لزوم ممانعت از مداخلات منطقه ای در امور سوریه که امنیت، ثبات، تمامیت ارضی و انسجام بافت اجتماعی آن را تهدید می کند، تاکید کرده است.

دو طرف همچنین بر اهمیت تعامل جدی و فعال با پرونده هسته ای و موشکی ایران که به تحقق امنیت و ثبات منطقه ای و بین المللی کمک خواهد کرد، علاوه بر اصول حسن همجواری و احترام به قطعنامه های سازمان ملل و دور کردن منطقه از همه فعالیت های بی ثباتی کننده آن تاکید کردند.

درباره افغانستان هم بر ضرورت حمایت از امنیت و ثبات این کشور و عدم اجازه درباره حضور تروریستها در آن تاکید شد.

پیش از این و در روز گذشته السیسی در دیدار با بن سلمان بر اهمیت تضمین امنیت دریای سرخ به عنوان پایه اساسی جریان تجارت منطقه ای و بین المللی تاکید کرد.

رئیس جمهور مصر در مذاکرات دو جانبه با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان نیز تاکید کرد که امنیت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بخشی لاینفک از امنیت مصر است.