شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فوری#کسب و کار

تدوین لایحه فوری برای حذف امضاهای طلایی/ فاز اول تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار امروز یا فردا به اتمام می‌رسد

تدوین لایحه فوری برای حذف امضاهای طلایی/ فاز اول تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار امروز یا فردا به اتمام می‌رسد

رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار با بیان اینکه متاسفانه برخی امضا‌های طلایی زمینه قانونی دارد که باید اصلاح شود، گفت: امیدوار هستیم فاز اول تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در خصوص تمامی دستگاه‌ها ظرف امروز به پایان برسد.

سید امیر سیاح رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات صورت گرفته در خصوص تسهیل صدور مجوزهای صدور کسب و کار گفت: این پروژه شامل سه فاز می‌شود. در فاز اول شرایط صدور تمام مجوزهای کسب و کار باید شفاف و کاملا روشن باشد و شروط مبهم و قابل تفسیر حذف شود. در فاز دوم، دستگاه‌ها تمام مدارک را از طریق درگاه ملی مجوزها دریافت و مجوز را نیز به صورت الکترونیکی صادر خواهند کرد. استعلام الکترونیکی مجوزها نیز فاز سومی است که تعریف شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر فاز اول تقریبا به پایان رسیده است، گفت: به عبارت دیگر تمامی دستگاه‌ها در حال اصلاح کاربرگ‌های مربوط به ابهام در مجوزهای خود هستند. البته متاسفانه برخی امضاهای طلایی دستگاه‌ها به قانون مربوط می‌شود که در حال تدوین یک لایحه فوری برای اصلاح این موارد هستیم.

سیاح در خصوص امضا‌های طلایی که با قانون ارتباط دارد، گفت: بسیاری از امضاهای طلایی مربوط به مجوزهایی است که حمایت به آنها چسبیده است. اشتباه بزرگی در بحث حمایت از تولید در کشور ما وجود داشته که همچنان نیز ادامه دارد و آن پرداخت وام، زمین و رانت به افرادی است که مجوز دریافت می‌کنند.

وی افزود: این مسئله باعث شده است تا رانت‌جویان برای دریافت مجوز هجوم بیاورند و کارآفرین واقعی نمی‌تواند مجوزهای لازم را دریافت کند چرا که حمایت‌ها محدود است و این موضوع سبب شده تا صادر کننده مجوز امضا طلایی پیدا کند. این بدین معنا است که صادرکننده مجوز می‌تواند بین افراد انتخاب کند که زمین ارزان و وام ارزان را به چه کسی بدهند،
متاسفانه این مسئله در بسیاری از موارد زمینه قانونی دارد که باید اصلاح شود تا وام و حمایت‌های دولتی همراه با مجوز نباشد بلکه پس از اتفاقات خوبی نظیر آغاز صادرات و یا پس از اشتغال‌زایی این حمایت‌ها صورت گیرد.

اتمام فاز اول تسهیل مجوزهای کسب و کار ظرف امروز و فردا/شفاف‌سازی شرایط همه مجوزها به اتمام خواهد رسید

رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار اظهار کرد: فاز اول پروژه تسهیل دریافت مجوزها طی امروز و فردا به اتمام خواهد رسید و فاز دوم آن نیز برای وزارت صمت، جهاد کشاورزی، نفت و سازمان بورس به اتمام رسیده است اما متاسفانه فاز سوم پروژه کار زیادی را می‌طلبد. این مسئله نیز نیازمند اصلاح اساسی قوانین است و تا زمانی که این کار انجام نشود می‌توان گفت که کل پروژه انجام نشده است.

وی گفت: تسهیل دریافت مجوزها زمانی رخ خواهد داد که هر شهروند ایرانی از هر جای ایران بتواند مجوزی که می‌خواهد را با کد ملی و طی زمان مشخص دریافت کند.

تعلل وزارت کار در اتصال سامانه مجوزها و اعلانی شدن مجوزهای مشاغل خانگی

سیاح در خصوص اعلانی شدن مجوزهای 330 مشغل خانگی که عموما در حوزه وزارت کار قرار داشت و قرار بود ظرف پنج روز اجرایی شود، گفت: در این زمینه تعلل‌هایی صورت گرفته است و منتظر هستیم تا مشکلات فنی موجود حل شود و مجوز به شکل الکترونیکی از درگاه ملی مجوزها به صورت اعلانی صادر شود.

تاخیر شهرداری‌ها در تمکین به قانون

وی در پاسخ به سوالی در مورد عدم تعیین تکلیف مجوز برخی دستگاه‌ها از جمله شهرداری تهران گفت: در مورد شهرداری‌ها یک مشکل بزرگ وجود دارد. شهرداری‌ها خود را به ملزم به پاسخگویی به دولت نمی‌دانند و می‌گویند که ما تحت نظر دولت هستیم اما براساس قانون شهرداری‌ها در زمینه صدور مجورها باید تحت نظر دولت باشند و وزارت اقتصاد تنظیم‌گیری این حوزه را بر عهده دارد.

رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار گفت: شهرداری‌ها دیر این مسئله را پذیرفتند و در حال حاضر شهرداری تهران اقدامات خود را آغاز کرده است اما امضا‌های طلایی زیادی در مجوزهای شهرداری وجود دارد که اصلاح آنها کار خواهد برد.

وی تاکید کرد: وزارتخانه آموزش و پرورش نیز اقدامات خود را آغاز کرده است و امیدوار هستیم ظرف امروز و فردا اقدامات مربوط به آن به اتمام برسد. امیدوار هستیم فاز اول تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در خصوص تمامی دستگاه‌ها ظرف امروز به پایان برسد.

سیاح در خصوص فاز دوم پروژه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و زمانبندی در نظر گرفته شده برای آن گفت: این مرحله از دو هفته قبل آغاز شده است و ابتدا وزارت جهاد کشاورزی سپس وزارت صمت، سازمان بورس و روز گذشته نیز وزارت نفت متصل شدند و ساعت به ساعت تعداد دستگاه‌های متصل شده در حال افزایش است.

وی افزود: علت مشکلات پیش آماده در اتصال دستگاه‌ها این است که همه کار را برای روز آخر گذاشتند و ظرفیت فنی ما نیز محدود است در نتیجه درستگاه‌ها در نوبت هستند تا به سامانه متصل شوند.

به گزارش تسنیم، وضعیت آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص تسهیل مجوزهای کسب و کار تا شب گذشته به شرح زیر است:

اقتصاد , قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار ,

انتهای پیام/