شهر خبر

پولیتیکو گزارش داد؛

تحریم نفت روسیه در آمریکا به اختلافات در واشنگتن دامن زد

تحریم نفت روسیه در آمریکا به اختلافات در واشنگتن دامن زد

همزمان با اعلام ممنوعیت واردات نفت و انرژی از روسیه توسط رئیس جمهور آمریکا، جمهوری خواهان مجلس نمایندگان با مخالفت با این طرح موجب به تعویق افتادن رای گیری درباره آن شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه آمریکایی پولیتیکو گزارش داد که مجلس نمایندگان آمریکا پس از مخالفت جمهوری خواهان، رای گیری درباره لایحه ممنوعیت واردات انرژی از روسیه و بررسی وضعیت آن در سازمان تجارت جهانی (WTO) را از سه شنبه به چهارشنبه به تعویق انداخت.

علی رغم اینکه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز گذشته تحریم‌ واردات نفت از روسیه را اعلام و انگلیس نیز در این حرکت با ایالات متحده همراهی کرد، این مسئله دموکرات‌های مجلس نمایندگان را از پیگیری و بررسی لایحه خودشان در ممنوعیت واردات نفت از روسیه در روز چهارشنبه باز نداشته است، حتی زمانی که سناتورهای مجلس سنای کنگره اعلام کردند که احتمالاً این اقدام دولت را تایید می کنند.

مجلس نمایندگان و سنا به دلایل معمول و اختلافات بین دو حزب، مسیرهای متفاوتی را طی کردند. در حالی که «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان می‌تواند در صورت لزوم و تنها با آرای دموکرات‌ ها لایحه‌ مذکور را به تصویب برساند، تایید نهایی ممنوعیت واردات نفت مستلزم زمان قابل توجهی است و قانون را به روی بحث‌های بالقوه متغیری پیرامون سیاست انرژی باز می‌کند.

در صدر فهرست موضوعات تفرقه‌انگیز مطرح‌ شده درباره تحریم نفت روسیه، اشتیاق جمهوری خواهان برای انتقاد از بایدن به دلیل ممانعت از تولید نفت داخلی است که به گفته آنها تولید نفت داخلی می‌تواند فشارها را بر مصرف‌کنندگان آمریکایی به دلیل احتمال محدود شدن عرضه جهانی نفت، کاهش دهد.

با این حال، به نظر می‌رسد که مجلس نمایندگان در مورد پیشنهاد خود در روز چهارشنبه رای گیری خواهد کرد. همچنین انتظار نمی‌رود که مجلس نمایندگان در این طرح روابط تجاری عادی دائمی با روسیه و بلاروس را به حالت تعلیق درآورد؛ علی‌رغم اینکه رهبران تجاری کنگره از هر دو حزب این موضوع را در توافقنامه روز دوشنبه اعلام کردند.

پیشتر پلوسی در نامه‌ای اعلام کرده بود که مجلس نمایندگان روز سه شنبه به لایحه ممنوعیت واردات نفت و محصولات انرژی روسیه رأی خواهد داد.

وی با اعلام برخی از جزئیات تصریح کرده بود: این لایحه واردات نفت و محصولات انرژی روسیه را به آمریکا ممنوع می‌کند. این لایحه اقداماتی را برای بررسی دسترسی روسیه به سازمان تجارت جهانی و بررسی چگونگی کاهش بیشتر سهم روسیه در اقتصاد جهانی انجام خواهد داد. این لایحه سند ماگینتسکی را مجدداً فعال و تقویت می‌کند تا آمریکا بتواند تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه اعمال کند.

جو بایدن نیز در سخنان خود درباره اقدامات محدود کننده علیه روسیه به بهانه تحولات اوکراین گفته بود: من هدف قرار دادن اقتصاد روسیه را با ممنوع کردن واردات نفت و انرژی از این کشور اعلام می کنم. آمریکا از اوکراین حمایت می کند و این حمایت خود را آشکارا اعلام کرده است.