به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان درپی بازدید از پیش اعلام نشده در تاریخ یازدهم اسفند ماه سال جاری به ایران خودرو رفت.

رئیس‌جمهور در این دیدار، فرمان 8 ماده‌ای برای ساماندهی و تحول خودرو صادر کرد؛ فرمان 8 ماده‌ای سید ابراهیم رئیسی، به نوعی تبیین‌کننده همان برنامه‌ای است که سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت در قالب برنامه راهبردی خودرو اعلام کرده بود.

بخشی از این دستورات عبارت است از:

در حوزه تولید، رئیس جمهور خواستار رشد حداقل 50‌درصدی تولید در سال 1401، تولید یک خودروی اقتصادی و همچنین توقف سه خودروی قدیمی و جایگزینی آن با خودروهای جدید شده است.

رئیسی همچنین به تولید خودروهای جدید و پیشرفته، خودروهای برقی، متصل و خودران نیز توجه داشته و خواستار آن شده که با سرمایه‌گذاری و بسترسازی برای ورود دانش و فناوری صنایع دفاعی و فضایی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، زمینه تحول در صنعت خودرو «در مقیاس اقتصادی» فراهم شود. در ماده سوم این فرمان نیز نسبت به تامین قطعات موردنیاز و ترخیص و عرضه فوری خودروهای دپوشده در انبارهای شرکت‌های خودروساز به بازار، حداکثر ظرف ۲ ماه آینده، توجه شده است.

ایران خودرو
تا اینجا همه چی داشت خوب پیش می‌رفت که سر و کله مافیای خودرو پیدا شد!

مافیای خودرو اجازه‌ی اجرای طرح وزیر صمت را نمی‌دهند. فسادی که در بازار خودروسازی حاکم است مانع از اجرای این طرح می‌شود.

دپو یکی از موانع اجرای طرح است. آمارها نشان می‌دهد حجم دپوی خودرو در پارکینگ خودروسازان از ابتدای سال تاکنون افزایش یافته است. طبق محاسبات، میزان تولید خودرو در ۹‌ماه سال‌جاری ۲.۳درصد رشد کرده است، با این حال ۷درصد خودروهای تولید شده، معادل ۴۹هزار دستگاه به‌جای آنکه در بازار عرضه شود، راهی پارکینگ شده است.

برخی کارشناسان بر این باورند که علت دپوی گسترده خودرو در پارکینگ خودروسازان به‌ویژه ایران‌خودرو ناشی از کمبود قطعات وارداتی است. شرکت‌های خودروساز که به‌دلیل تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز با محدودیت زیادی در واردات قطعات خودرو مواجه هستند، نتوانسته‌اند اقلام مورد نیاز تولید را تامین کنند و همین موضوع به افزایش تعداد خودروهای ناقص منجر شده است.

شاید هم علت دیگر دپو شدن خودرو، عدم تولید برخی قطعات حیاتی خودرو به علت مافیای خودروسازی و فساد موجود است، از دپو شدن که بگذریم کیفیت خودرو ها هم تعریف چندانی ندارد، سوالی که پیش می‌آید این است که: این همه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و نظارتی وجود دارد چطور می‌شود یک نفر نتواند به خودروساز بگوید بالای چشمت ابرو است؟"

جواب این است که اگر رانت‌ها برداشته شود، مسئله خودروسازی و مشکلات آن حل می‌شود."
رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ می‌گوید: شرکت‌های خودروسازی ما از استانداردهای دنیا عقب هستند؛ چرا که همیشه حمایت بی‌چون و چرا می‌شوند و معلوم نیست پشت پرده چه خبر است و هر اتفاقی هم می‌افتد پاسخگو نیستند."

انتهای پیام/