شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#توافق هسته‌ای

معاون نماینده آمریکا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی:

زمان کمی برای بازگشت دوجانبه به توافق هسته‌ای باقی مانده است

هیات آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین در جلسه شورای حکام در بیانیه‌ای بر اهمیت تداوم فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت توافق هسته‌ای تاکید کرده و احیای این توافق را مبنایی برای این فعالیت‌ها تلقی کرد.

اعتمادآنلاین|

معاون نماینده آمریکا در وین در جلسه‌ای از شورای حکام درباره فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران در بیانیه‌ای با قدردانی از تلاش‌های رافائل گروسی مدیرکل آژانس برای نظارت و راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای، گفت: همان طور که گزارش مدیرکل به وضوح نشان می‌دهد، در حالی که مذاکرات برای بازگشت دوجانبه به اجرایی کردن کامل برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) ادامه دارد، ایران به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهد، از جمله به کار گرفتن ظرفیت اضافی غنی‌سازی، نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و انباشت اورانیوم غنی‌سازی‌شده فراتر از محدودیت‌های برجام. آقای رئیس، همان طور که همکارانمان تاکید داشته‌اند، این فعالیت‌های ادامه‌دار مانند تولید اورانیوم با غنای بالا تا ۶۰ درصد، هیچ دلیل صلح‌آمیز موثقی ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از وبگاه هیات آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین،‌ این بیانیه با نادیده گرفتن نقش آمریکا در وضعیت کنونی برنامه هسته‌ای ایران که در نتیجه حصول توافق هسته‌ای و در ازای لغو تحریم‌ها محدود شده بود به مذاکرات وین در راستای احیای این توافق پرداخته و گفت: با وجود توسعه‌های ایران[ در زمینه برنامه هسته‌ای]، زمان بسیار کمی برای در پیش گرفتن دیپلماسی راسخ جهت قرار دادن‌مان در مسیر مشترکی به سوی بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برجام، ابزار مهمی در پرداختن به نگرانی‌های همیشگی جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران، باقی مانده است. اگر این مذاکرات با موفقیت روبه‌رو شوند، چنین بازگشتی می‌تواند دستاورد چشمگیری در دیپلماسی بین‌المللی باشد و آغازگر دوره جدیدی در رویکردمان نسبت به برنامه هسته‌ای ایران باشد.

راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بازرسی آن باید مبنای بازگشت به اجرای کامل برجام قرار بگیرد. آمریکا در این باره، از مدیرکل و تیمش برای تلاش‌های مداومشان در راستای تعامل با ایران در زمینه راستی‌آزمایی‌هایی‌ها و مسائل بازرسی مرتبط با برجام، همچنین تلاش‌هایشن در راستای مسائل ضروری و مهم پادمانی که قرار است بعدا در دستور کار به آن‌ها پرداخته شود، قدردانی می‌کند.

طبق گزارش مدیرکل، اطلاعات نظارتی درباره تمامی اقدامات نظارتی و شفاف‌سازی مربوط به برجام، ذخیره می‌شود و در صورت ازسرگیری اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران، در دسترس آژانس خواهد بود. ضرورت دارد که ایران به منظور ایجاد مبنایی برای اقدامات آژانس و قادر ساختن آن به اجرای تعهدات نظارتی و راستی‌آزمایی‌اش تحت برجام، تمامی موارد اعلامی، اطلاعات و دسترسی‌های مورد تشخیص آژانس را، از جمله تمامی اطلاعات نظارتی از دوره‌های قبلی را به آژانس ارائه کند.