شهرخبر

وال استریت ژورنال: ابوظبی و ریاض درخواست گفتگو با بایدن را رد کردند

وال استریت ژورنال: ابوظبی و ریاض درخواست گفتگو با بایدن را رد کردند

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که رهبران امارات و عربستان درخواست کاخ سفید برای برقراری تماس با رئیس جمهور آمریکا را در جریان بحران اوکراین رد کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک روزنامه آمریکایی فاش کرد که کاخ سفید در تلاش برای برقراری تماس تلفنی بین «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی ناکام ماند.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» روز سه‌شنبه به نقل از مقامات ارشد آمریکایی و سعودی نوشت که هدف از این تماس، بحث در مورد حمایت‌های بین‌المللی از اوکراین و کنترل افزایش قیمت نفت در جهان است.

این روزنامه در ادامه نوشت: «انتظاراتی درباره یک تماس تلفنی وجود داشت اما صورت نگرفت».

در ادامه این گزارش آمده است که ریاض از بایدن می‌خواهد در پرونده‌هایی که علیه سعودی‌ها در ایالات متحده در مورد قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در سال 2018 مطرح شده، مداخله کند.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، جو بایدن پس از رد ولیعهد عربستان سعودی و ولیعهد ابوظبی، دو تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی و «ولودیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی خود داشته است.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، با این حال این دو ولیعهد نیز تماس‌هایی را از جانب ولادیمیر پوتین دریافت کردند.

به طور مثال هفته گذشته پوتین و محمد بن زاید در مورد بحران اوکراین گفت وگو کردند و رئیس جمهوری روسیه علت‌ها و اهداف عملیات نظامی روسیه در دفاع از دونباس را اعلام کرد و ولیعهد ابوظبی نیز به حق روسیه برای تامین امنیت خود اشاره کرد.

از سوی دیگر روسیه و عربستان در جریان یک تماس تلفنی بر علاقه‌مندی متقابل برای توسعه مشارکت بلندمدت روسیه و عربستان در عرصه‌های مختلف تاکید و بر ادامه تماس‌ها در سطوح مختلف توافق کردند.

پوتین و بن سلمان در میانه افزایش بهای نفت در مورد اجرای توافق اوپک پلاس هم گفت وگو کرده و خاطرنشان کردند که کشورهای شرکت کننده در این مجموعه به طور مستمر توافق‌های بدست آمده در آن را اجرا می‌کنند که سبب تامین ثبات بازار جهانی انرژی می‌شود.

شامگاه دوشنبه گذشته، کاخ سفید صحت گزارش‌های اخیر درباره سفر آتی رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان را تکذیب کرد و نشان داد که هیچ برنامه‌ای برای آن وجود ندارد.

از زمانی که بایدن به ریاست جمهوری رسید ادعا کرد که در حال ارزیابی مجدد روابط ایالات متحده با عربستان سعودی است و قصد دارد با «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» همتای خود ارتباط برقرار کند.

در پایان هفته گذشته «یوسف العتیبه» سفیر امارات در ایالات متحده آمریکا می‌گوید: «روابط امارات و آمریکا در بوته آزمایشی پرفشار قرار گرفته و مطمئنم که هر دوی ما آن را پشت سر خواهیم گذاشت».

انتهای پیام/