شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین#پوتین#رئیس جمهوری

رئیس سیا: پوتین به دستاورد سیاسی پایداری نمی‌رسد

رئیس سیا: پوتین به دستاورد سیاسی پایداری نمی‌رسد

ایسنا نوشت: مدیر سازمان سیا اعلام کرد، رئیس جمهوری روسیه در مقابل مقاومت شدید اوکراینی‌ها به "هیچ دستاورد سیاسی پایداری" از حمله‌اش به اوکراین نخواهد رسید.

به گزارش بیزنس اینسایدر، این اظهارات ویلیام برنز، مدیر سازمان سیا روز سه‌شنبه در جریان شهادتش در کمیته اطلاعاتی منتخب مجلس نمایندگان آمریکا پیرامون تهدیدات امنیت ملی مطرح شد.

هنگامی که آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی منتخب مجلس نمایندگان آمریکا از برنز درباره پیشبینی‌اش نسبت به نتیجه درگیری‌ها در اوکراین سوال پرسید، وی در پاسخ گفت که اصلا مطمئن نیست.

وی افزود:‌ این سوال اصلی است. فکر می‌کنم مشخص شده که فرضیه‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اساسا ناقص است. تلاش‌های او در حفظ یک دولت دست‌نشانده یا یک رهبری حامی روسیه در اوکراین در مقابل مخالفت گسترده اوکراینی‌ها شکست خورد.

برنز تصریح کرد: فکر نمی کنم پوتین بتواند به نتیجه دلخواهش از حمله به اوکراین دست یابد.

وی گفت: به نظر من با توجه به هدف پوتین برای تصرف خاک اوکراین، هفته‌های آتی در درگیری‌های این کشور بسیار ناخوشایند خواهد بود. از تنها چیزی که مطمئن هستم این است که اوکراینی‌ها قرار است به مقاومت شدید و موثر خود ادامه دهند.

مقامات غربی طی هفته گذشته اعلام کردند که روسیه به خاطر مسائل لجستیکی و مقاومت شدید اوکراینی‌ها خسته و ناامید شده‌ است. برنز نیز در این جلسه پوتین را به عنوان فردی "خشمگین و ناامید شده" توصیف کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه در دوازدهمین روز از حمله روسیه به کشورش فیلمی را از دفتر کارش منتشر کرد و گفت، هیچ جایی نخواهد رفت و اوکراین را ترک نخواهد کرد.

برنز در بخش دیگری از سخنانش به موضوع چین پرداخت و گفت: به نظر می‌رسد که فکر چین از مشکلاتی که روسیه از زمان حمله‌اش به اوکراین با آنها مواجه شده، مغشوش شده است اما نباید عزم شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در رابطه با تایوان را دست کم گرفت.

وی در پاسخ به سوالی دال بر اینکه آیا فکر می‌کند با توجه به ضربه اقتصادی که روسیه پس از حمله به اوکراین "متحمل شده"، احتمال بروز فضایی برای برگزاری گفت‌وگوهای سازنده‌تر میان آمریکا و چین پیرامون تایوان وجود دارد یا خیر، گفت: نه، فکر نمی کنم. تنها به صورت تحلیلی می توانم بگویم که من شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین و عزم این کشور در رابطه با تایوان را دست‌کم نمی‌گیرم.

وی افزود: فکر می کنم که با اتفاقاتی که طی ۱۲ روز گذشته در اوکراین مشاهده کرده‌اند از واکنش غرب گرفته تا مقاومت شدید اوکراینی‌ها، تاحدودی متعجب و مغشوش شده‌اند.

برنز تصریح کرد: معتقدم که اتفاقات اخیر بر محاسبات چین در رابطه با تایوان تاثیر گذاشته است و باید با دقت اتفاقات بعدی را تحت نظر داشته باشیم.

حمله روسیه به اوکراین باعث هشدار ویژه‌ای در تایوان شد که چین آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند و متعهد شده تا حتی با استفاده از زور آن را تحت کنترل خود در می‌آورد. تایوان سطح هشدار در این جزیره را بالا برده چرا که می ترسد چین از تمرکز غرب بر بحران اوکراین برای حمله به تایوان سوء استفاده کند.

برنز گفت: معتقدم چین مشکلاتی را که روس‌ها با آن مواجه شده‌اند، پیشبینی نکرده بودند و فکرشان به خاطر پیامدهای اقتصادی این حمله و لطمه‌ای که همکاری نزدیک چین با پوتین به شهرت این کشور آسیایی زده، مغشوش شده است.

311311