شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#اوکراین#روسیه

گزارش مهر از چهاردهمین روز جنگ اوکراین؛

اعتراف آمریکا به وجود آزمایشگاه های بیولوژیکی در اوکراین

اعتراف آمریکا به وجود آزمایشگاه های بیولوژیکی در اوکراین

جنگ در اوکراین به رغم اعمال آتش بس های نیم بند، کماکان ادامه دارد حال آنکه همزمان شاهد تهدید و در عین حال رفتار حسابگرانه آمریکا در قبال روسیه هستیم.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: دو هفته از آغاز اقدام نظامی روسیه در اوکراین می‌گذرد و چند روزی است که شاهد ایجاد گذرگاه‌های امن برای خروج شهروندان اوکراینی از مناطق درگیری هستیم. در این میان، ولودیمیر زلنسکی به رغم قدردانی‌های گاه و بی گاه از شرکای غربی، به طور کلی آنها را به انفعال متهم می‌کند به ویژه آنکه از بیم درگیری با روسیه، حاضر به ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین نیستند. در همین حال، مهمترین تحولی که از شب گذشته تا کنون اتفاق افتاده، تصمیم آمریکا و انگلیس برای ممنوعیت واردات نفت از روسیه بوده است. این در حالی است که اتحادیه اروپا خود را از همراهی با این تصمیم معاف و به نیاز خود به تولیدات انرژی روسیه اذعان کرده است. در نهایت آنکه شاهد تقلای کاخ سفید برای مجاب کردن برخی کشورها به افزایش سقف تولید نفت برای تنظیم بازار هستیم.

تحولات لحظه به لحظه اوکراین را می‌توانید در ادامه این گزارش دنبال کنید:

۸:۲۲ وال استریت ژورنال: تلاش‌های کاخ سفید برای هماهنگ کردن تماس تلفنی بین بایدن و مقامات ارشد عربستان سعودی و امارات موفق نبوده است

ادعا می‌شود که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و مقامات امارات متحده عربی در هفته‌های اخیر تماس‌های جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا را که در پی تحریم‌های روسیه، با بحران افزایش قیمت سوخت دست و پنجه نرم می‌کند، بدون پاسخ گذاشتند.


۸:۰۰ دولت کی یف به اتباع خارجی که در دفاع از اوکراین مشارکت می‌کنند، حق شهروندی اعطا می‌کند.


۷:۵۵ وزارت خارجه آمریکا: در درگیری روسیه-اوکراین، گزینه‌ای به اسم «بی طرفی چین» نداریم.


۷:۵۰ سفر معاون ریاست جمهوری آمریکا به رومانی و لهستان

کاملاً هریس معاون ریاست جمهوری آمریکا، امروز چهارشنبه عازم رومانی و لهستان است. این سفر که تا ۱۱ مارس طول خواهد کشید با ادعای حمایت واشنگتن از اوکراین و کشورهای بال شرقی ناتو انجام می‌شود.


۷:۴۷ آمریکا برای لهستان پاتریوت می‌فرستد

مرکز فرماندهی اروپایی آمریکا از ارسال دو سامانه پاتریوت به لهستان با هدف دفع هرگونه تهدید احتمالی روسیه علیه متحدان ناتو خبر داد.


۷:۴۵ تخلیه ۵ هزار نفر از شهر «سومی» اوکراین

دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد که حدود ۵ هزار نفر شهر «سومی» در شمال شرق کشور را تخلیه کرده اند.

این در حالی است که روسیه در روز چهارشنبه از ساعت ۱۰:۰۰ به وقت مسکو، درگیری‌ها را متوقف می‌کند و آماده است تا گذرگاه‌های بشردوستانه را از کی یف، چرنیهف، سومی، خارکیف و ماریوپل ایجاد کند.


۷:۴۰ ژاپن به اوکراین جلیقه ضدگلوله اهدا کرد. ارسال تجهیزات دفاعی به خارج از کشور، اقدامی نادر از سوی دولت توکیو محسوب می‌شود.


۷:۳۸ آمریکا طرح لهستان برای اعزام جنگنده به اوکراین را رد کرد

پنتاگون طرح لهستان برای اعزام جنگنده‌های میگ ۲۹ به اوکراین را توجیه‌ناپذیر توصیف کرد. وزارت دفاع آمریکا ضمن مخالفت با این طرح گفت که پرواز جنگنده‌ها در حریم هوایی اوکراین نگرانی‌های جدی برای ناتو ایجاد می‌کند.


۶:۵۲ سیا نسبت به اقدامات چین در تایوان همزمان با جنگ اوکراین هشدار داد

رئیس سیا می‌گوید که همزمان با جنگ اوکراین، محاسبات دولت پکن در مورد تایوان تغییر کرده است حال آنکه نمی‌توان رئیس جمهور چین را دست کم گرفت.


۶:۴۵ آمریکا به وجود آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین اعتراف کرد

«ویکتوریا نولند» معاون وزیر امور خارجه آمریکا اعتراف کرد که اوکراین «تأسیسات تحقیقاتی بیولوژیکی» دارد و واشنگتن نگران است روسیه آنها را تصرف کند.

پیش از این نیز، وزارت دفاع روسیه گفته بود که از نزدیک برنامه‌های تسلیحات بیولوژیک را که توسط پنتاگون در کشورهای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی توسعه داده شده، زیر نظر دارد.


۵:۲۶ روسیه آماده افتتاح مسیرهای بشردوستانه از پنج شهر اوکراین است

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد در روز چهارشنبه از ساعت ۱۰:۰۰ به وقت مسکو، درگیری‌ها را متوقف می‌کند و آماده است تا گذرگاه‌های بشردوستانه را از کی یف، چرنیهف، سومی، خارکیف و ماریوپل ایجاد کند.


۵:۱۵ واکنش مسکو به تصمیم آمریکا درباره ممنوعیت واردات نفت روسیه

سفارت روسیه در آمریکا در واکنش به تحریم نفتی اعلام شده از سوی دولت واشنگتن گفت که محصولات انرژی روسیه با کیفیت و رقابتی هستند و مسکو پس از ممنوعیت واردات از سوی ایالات متحده می‌داند، محصولات خود را به کجا هدایت کند.


۴: ۵۰ کاخ سفید: از اروپایی‌ها نخواسته ایم نفت و گاز روسیه را کنار بگذارند

پس از تحریم واردات نفت روسیه از سوی آمریکا، کاخ سفید اعلام کرد که از متحدان اروپایی واشنگتن انتظار اتخاذ تصمیم مشابه را ندارد.


۳:۲۷ تعداد ۴۵۰ شبه نظامی عرب و خارجی از ادلب به سوی اوکراین حرکت کردند

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که حدود ۴۵۰ شبه نظامی از ملیت‌های عرب و خارجی از استان ادلب برای شرکت در نبرد با نیروهای روسی تنها کمتر از ۳ روز پس از خروج از خاک سوریه با عبور از خاک ترکیه وارد اوکراین شدند.