شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#احمدی

ادعای یک کانال احمدی نژادی علیه سایت رهبری و سپاه پاسداران/ ماجرای جاسوسی کاترین شکدم چیست؟

کدخبر: 481617
کاترین شکدم روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی به صراحت هرگونه ارتباط نامتعارف را رد کرد و اعلام کرد نه جاسوس است، نه رابطه‌ای با کسی داشته و نه اساساً به سندی دسترسی داشته است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه کیهان، ماجرای «کاترین پرز شکدم» ابتدا از یک کانال تلگرامی منتسب به جریان انحرافی مطرح شد. یادداشت‌ها و مطالب این کانال به مخاطب می‌گفت یک او یک جاسوس اسرائیلی است که در بیت رهبری، سپاه و میان برخی مسوولان جمهوری اسلامی نفوذ کرده است. این کانال مدعی شد که این جاسوس اخیرا در یک روزنامه اسرائیلی نحوه نفوذ خود را توضیح داده است.

چند روز بعد از انتشار این مطالب در کانال تلگرامی مذکور، یک اکانت فیک توییتری که بارها نام خود را تغییر داده است، وارد ماجرا شد و ادعاهای قبلی را تکرار کرد.

کاربر این اکانت فیک در بخشی از به اصطلاح «ترجمه مصاحبه» شکدم نوشت که «وی با ۱۰۰ نفر رابطه داشته است» و البته همه این روابط به مسائل جنسی ختم نشده است. حتی در این بین نام سردار یدالله جوانی از فرماندهان سپاه نیز درج می‌شد.

همچنین ادعا شد که سردار جوانی کانال ورود او به مجموعه نظام بود و واسط آشنایی «شکدم و سردار جوانی» هم خبرنگار تهران تایمز بود.

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با انتشار متنی این‌ ادعاها را تکذیب کرد. سردار جوانی هم هرگونه ارتباط را تکذیب کرد و گفت: «با صراحت اعلام می کنم اساسا بنده نه ایشان را می‌شناسم و نه دیده‌ام، لذا مطالب منتشر شده در این خصوص را قویاً تکذیب می‌کنم».

تیر خلاص ماجرا هم آنجا بود که روشن شد کاترین شکدوم فقط ۵ سفر به ایران داشته است و کل زمان حضور وی در ایران فقط ۱۸ روز بوده است. اصل این خبر به تنهایی می‌توانست تمام ادعاهای مطرح شده اعم از ارتباط با ۱۰۰ نفر یا برنامه‌ریزی طولانی مدت برای نفوذ در نهادهای حاکمیتی را زیر سوال برد.

ماجرای متن منتشر شده در تایمز اسرائیل

تنها متنی که از شکدم پیرامون ایران در چند ماه اخیر یافت می‌شود مربوط به بلاگ شخصی «کاترین شکدم» در روزنامه تایمز اسرائیل است؛ تاریخ انتشار این یادداشت، ۲۵ نوامبر ۲۰۲۱ (۴ آذر) است؛ یعنی سه ماه قبل از انتشار ادعاهای مطرح شده توسط کانال‌های مدعی و اکانت فیک مذکور. در واقع ادعای دروغ کانال مرتبط با جریان انحرافی چند روز قبل و پس از گذشت سه ماه از نوشته کاترین شکدم، در آستانه روز پاسدار مطرح می‌شود!

نگاهی به متن دقیق این یادداشت نیز نشان می‌دهد هیچ ادعایی نسبت به نفوذ و یا وابستگی به رژیم صهیونیستی در این یادداشت وجود ندارد و هر آنچه از سوی این رسانه‌ها ادعا شده است صحت ندارد.

 مصاحبه با BBC فارسی

کاترین شکدم روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی به این ماجراها خاتمه داد. او به صراحت هرگونه ارتباط نامتعارف را رد کرد و اعلام کرد نه جاسوس است، نه رابطه‌ای با کسی داشته و نه اساساً به سندی دسترسی داشته است. شکدم مدعی شد یک تحلیگر علاقه‌مند به ایران بوده است که تلاش کرده نظرات خود را منتشر کند و تمام ارتباط او با سایت رهبرانقلاب نیز صرفا از طریق ارسال یادداشت از طریق ایمیل بوده است.

متن دقیق یادداشت شکدم و مصاحبه حضوری وی در بی‌بی‌سی نشان می‌دهد تمام آنچه که جریان انحرافی، برخی اکانت‌های فیک، برخی مدعیان اصلاحات، مدعیان عدالتخواهی و ضدانقلاب پمپاژ می‌کردند و به دنبال جوسازی علیه نظام و انقلاب بودند، بی‌پایه و اساس بوده و اینها تحریفات و دروغ‌هایی را به مطلب کاترین شکدم اضافه کرده اند!

 همه‌ مدعاهای آنان از بنیان دروغ از آب درآمد و اساساً هیچ مصاحبه واقعی با کاترین پرز شکدم در هیچ رسانه‌ای وجود ندارد که او چنین سخنانی را گفته باشد.

آش در زمینه جعل این خیالپردازی‌ها آنقدر شور بود که حتی خود آن کانال احمدی‌نژادی نیز مجبور شد اعلام کند مصاحبه‌ای از شکدم وجود ندارد که او مدعی ارتباط با برخی چهره‌ها باشد!