علی نادران معاون مطالعات سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، درباره ترافیک شهر تهران، اظهار کرد: مسئله حمل و نقل و ترافیک در شهر بزرگی مانند شهر تهران با جمعیت میلیونی، یکی از عوارض زندگی در مجموعه کلانشهری است.

وی با اشاره به اینکه تمام شهرهای بزرگ دنیا که چند میلیون نفر جمعیت دارند در برحه‌هایی حتما دچار آشفتگی جریان ترافیکی می‌شوند، ادامه داد: علت آن این است که شهری را برای سکونت با تعداد معبر، ظرفیت و جمعیتی مشخص می‌سازیم، اما وقتی طبقات ساختمان‌ها اضافه می‌شود معابر ظرفیتی برای توسعه ندارند.

نادران گفت: در سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر طراحی شده است تا برای افق های آینده شهر در این حوزه برنامه ریزی شود. بنابراین یک برنامه توسعه‌ای برای سال‌های 1408 تا 1420 طراحی شده است که راهکارهایی برای برون رفت از وضعیت فعلی فراهم شود.

معاون مطالعات سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه شهر تهران اصطلاحا فربه شده و در بخشی هایی نیز غفلت‌های صورت گرفته است، افزود: افزایش استفاده از خودروهای شخصی در زمان‌هایی قابل تحمل است اما در برخی موارد مانند ۱۶ اسفند ماه ترافیک قابل تحمل نیست‌.

وی اضافه کرد: در طرح جامع استفاده از خودروی شخصی را محدود کردیم تا افراد وسیله بهتری را جایگزین کنند، همچنین توسعه حمل و نقل عمومی مدنظر قرار گرفته شده، به توسعه استفاده از دوچرخه و پیاده روی در شهر توجه شده، همچنین توجه در توسعه شبکه معابر از جمله مواردی است که در طرح به آن اشاره شده است. درحال حاضر مطالعات آن انجام شده و طرح جامع، مراحل تصویب در شورای عالی ترافیک طی می‌کند تا سند راه توسعه شود.

نادران با بیان اینکه تقویت مترو، خطوط تندرو و اتوبوسرانی باعث می‌شود کمتر شاهد ترافیک‌های سنگین در برخی از روزها باشیم، تصریح کرد: نقش اصلی ترافیک، کمبود ظرفیت در شبکه است و بارندگی مزید بر علت شده و ترافیک را تشدید می‌کند.

معاون مطالعات سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: برای سفرهای بلند استفاده از حمل و نقل عمومی توصیه می‌شود اما برای سفرهای کوتاه استفاده از دوچرخه و پیاده روی توصیه می‌کنیم. فرهنگ پیاده روی متاسفانه کاهش پیدا کرده اما در شرایط فعلی مجدد باید افزایش یابد چراکه شبکه معابر دیگر ظرفیت سابق ندارد و نباید این ظرفیت را برای خودروی شخصی افزایش دهیم. 

وی افزود: در شهر تهران حدود ۲۰ درصد سفرها پیاده انجام می‌شود اما سهم دوچرخه کمتر از یک درصد است، در بسیاری از کشورها، شهرهایشان را که جمعیت میلیونی دارند به سمت پیاده روی و دوچرخه سواری سوق دادند.

نادران در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه اختصاص مسیر دوچرخه سواری بیشتر باعث ترافیک شهر نمی‌شود؟ گفت: برداشت درستی از تردد باید شود، در خیابان باید اجازه تردد خودرو شخصی، اتوبوس، دوچرخه و پیاده را دهیم. به میزان افرادی که به صورت‌های مختلف در شهر تردد می‌کنند باید معبر اختصاص دهیم. درحال حاضر خودروهای شخصی زیاده خواهانه از معابر استفاده می‌کنند اگر مردم را به پیاده روی و استفاده از دوچرخه تشویق کنیم خودروسواران نیز ترغیب خواهند شد و ترافیک بر طرف می‌شود.

معاون مطالعات سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه نگرش مردم برای تردد در شهر باید تغییر کند، اضافه کرد: عدم استفاده از خودروی شخصی در شهر مانند همان زمان که بستن کمربند سخت بود، سختی دارد. درحال حاضر باید درک کنیم تردد در شهر با خودروی شخصی مشکلاتی را ایجاد می‌کند، باید تعداد خودروهای شخصی را کاهش دهیم.

وی دوباره چرایی ترافیک تهران در ۱۶ اسفند ماه، خاطرنشان کرد: ظرفیت شبکه معابر برای روزهای عادی شهر تعریف شده است، درحال حاضر در روزهایی قرار داریم که در آستانه سال نو هستیم و حجم تردد افزایش پیدا کرده وقتی بارندگی هم اتفاق بیفتد این ظرفیت به طور مضاعف کاهش می‌یابد و باعث بی نظمی در ترافیک می‌شود.

انتهای پیام/