شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#ارز ترجیحی

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت:

در خصوص حذف ارز ترجیحی برای دارو و گندم باید منتظر نهایی شدن مصوبه مجلس بمانیم

دولت چک سفید امضا به خودروسازان نداده

سخنگوی دولت گفت: در خصوص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی مصوبه مجلس روشن است. در حوزه گندم و دارو اساسا شیوه توزیع یارانه به گونه‌ای باید صورت گیرد که هیچ گونه افزایش قیمتی وجود نداشته باشد.

اعتمادآنلاین|

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت درباره دستور رئیس‌جمهور برای رفع فقر مطلق گفت: در جلسه اخیر که دولت داشت وزیر کار برنامه‌ خوبی برای اشتغال دادند، رئیس‌جمهور آنجا گفتند برای کسانی که شب سر گرسنه روی زمین می‌گذارند، جا و مکان مناسب ندارند، کسانی که کف دریافت حقوق را دارند باید در حوزه‌های مقابله با خط فقر تدابیری اندیشیده شود. قرار شد وزارت کار به همراه کمیته امداد تا پایان سال برنامه‌هایی را به همین منظور اجرایی کند.

به گزارش ایلنا، علی بهادری جهرمی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: ما در هفته پیش رو بزرگداشت شاعر پرآوازه ایرانی نظامی گنجوی را داریم و برنامه‌های ویژه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد برای این شاعر شناخته شده ایرانی در دستور کار خودش دارد.

سخنگوی دولت درخصوص مصوبه‌های دولت در هفته گذشته بیان کرد: پیرو دستورهای مکرر رئیس‌جمهور برای کنترل قیمت‌ها جلسه‌ ستاد تنطیم بازار با حضور معاون اول رئیس‌جمهور ۹ اسفند برگزار شد و تصمیماتی برای قیمت روغن و کاهش قیمت برنج خارجی برنج پاکستانی اتخاذ شد که از ۲۵ هزار تومان به ۲۰ هزار تومان و برنج هندی از ۲۴ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان برسد همچنین قیمت گوشت منجمد از ۱۱۸ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافت.

وی ادامه داد: در هفته‌های اخیر شاهد کاهش قیمت لوازم خانگی بودیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: امسال برخلاف سال‌های گذشته سود سهام عدالت توزیع خواهد شد. وزارتخانه‌های صمت و نفت همکاری خوبی در این زمینه داشتند و امسال ۲ برابر سود ریخته خواهد شد.

بهادری جهرمی افزود: باتوجه به ایام اول سال و حرکت گروه‌های جهادی طبق ابلاغیه معاون اول رئیس تمامی وزارت‌خانه‌ها و نهادی ذیربط موظف به حمایت و همراهی شدند.

وی تاکید کرد: رویه دولت برای حل مشکلات مردم کمک گرفتن از گروه‌های مردمی و حمایت از آنان است.

سخنگوی دولت ادامه داد: بعد از آزادسازی سواحل اولویت دیگر دولت تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بود که دولت سعی کرد با همت جهادی کوتاهی‌هایی که در گذشته صورت گرفته است را جبران کند.

وی ادامه داد: وزارت کار موفق شد ۵۰۹ مجوز کسب و کارهای خانگی را صادر کند که می‌توان گفت ۱۰۰ درصد این اتفاق افتاده است.

بهادری جهرمی افزود: از ۲۸ بهمن ماه تا امروز ۴۰ هزار و ۷۷۶ موفق شدند مجوز کسب و کار خودشان را دریافت کنند، ۳۹ هزار و ۶۱۲ نفر در لحظه مجوز خودشان را دریافت کنند.

وی بیان کرد: باید بیش از ۲۰ دستگاه اجرایی مجوزهای خودشان را به درگاه ملی متصل کنند که تا دیروز ۱۵ دستگاه به صورت ۱۰۰ درصد متصل شده‌اند که دیگر در این دستگاه‌ها ما امضای طلایی نداریم که تماماً صدور مجوزها الکترونیک خواهد بود .

سخنگوی دولت ادامه داد: در حوزه تجارت خارجی رئیس‌جمهور تاکید کردند مسائل مردم را به مذاکره گره نزنیم که تا امروز ارزش صادرات ما از سقف ۴۵ میلیارد دلار گذشته است و تا پایان سال نزدیک مرز ۴۷ میلیارد دلار خواهد شد. تاکنون ۷۳ درصد ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است.

بهادری جهرمی درباره دستور رئیس‌جمهور برای رفع فقر مطلق گفت: در جلسه اخیر که دولت داشت وزیر کار برنامه‌ خوبی برای اشتغال دادند، رئیس‌جمهور آنجا گفتند برای کسانی که شب سر گرسنه روی زمین می‌گذارند،  جا و مکان مناسب ندارند، کسانی که کف دریافت حقوق را دارند باید در حوزه‌های مقابله با خط فقر تدابیری اندیشیده شود. قرار شد وزارت کار به همراه کمیته امداد تا پایان سال برنامه‌هایی را به همین منظور اجرایی کند.

وی درباره تدابیر و پروتکل‌های بهداشتی در ایام عید گفت: آنچه که در وهله اول مهم است تزریق دز سوم واکسن است و برای سفر نوروزی هم باید این دز تزریق شود یا اینکه تست منفی PCR داشته باشند. واحدهای اقامتی هم موظف شدند در سامانه ایران من ثبت‌نام کنند. بازارهای محلی هم موظف شدند دستورهای ستاد ملی را اجرایی کنند و اگر این کار صورت گیرد، شاهد افزایش محدودیت‌ها نخواهیم بود و بارها گفته‌ام که تصمیمات درخصوص کرونا لحظه‌ای است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در جلسه ستاد تنظیم بازار  تصمیمات مهمی در زمینه کاهش و کنترل قیمت‌ها به ویژه در حوزه کالاهای اساسی اتخاذ شده است. همچنین ۴ هزار و ۵۰۰ قلم کالا در فروشگاه‌ها مستقیم با تخفیف ۲۰ تا ۵۰ درصد از جمله در حوزه پوشاک عرضه خواهد شد.

وی درباره دستمزد کارگران در سال جدید گفت: تامین معیشت همه اقشار مختلف به ویژه کارگران مورد توجه بوده است و باید یک توافق سه‌جانبه باتوجه به میزان تورم طی شود. جلسه شورای دستمزد مستمر در حال انجام است و تا جلسات نهایی نشود، نمی‌توان عددی اعلام کرد، این دولت حامی کارگران و اقشار کم‌درآمد است.

بهادری جهرمی درباره تصمیم مجلس درخصوص ارز ترجیحی و اینکه با توجه به اختیاری که نمایندگان به دولت داده اند آیا دولت این ارز را حذف خواهد کرد و پاسخ دولت به نگرانی‌ها درباره افزایش قیمت‌ها خصوصا کالاهای اساسی همچون دارو، گندم و سایر اقلام گفت:‌ در خصوص ارز ۴ هزار  و ۲۰۰ تومانی مصوبه مجلس روشن است. در حوزه گندم و دارو اساسا شیوه توزیع یارانه به گونه‌ای باید صورت گیرد که هیچ گونه افزایش قیمتی وجود نداشته باشد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: نظر دولت هم در خصوص دارو اتفاقا همین است که این مسئله و مسیر پیگیری  شود.

وی خاطرنشان کرد: باید صبر کنیم مصوبه مجلس نهایی شود بعد تازه تدابیر اجرایی برای اجرای شیوه اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها صورت گیرد، آنچه که مسلم است آن است که اصلاح شیوه پرداخت یارانه‌ها باید به نفع مردم باشد و به گونه‌ای باشد که مردم بتوانند کالاهای اساسی را دریافت کنند.

بهادری جهرمی در خصوص هشت فرمان رئیس‌جمهور به خودروسازان،گفت: دولت چک سفید امضا به خودروسازان نداده است. دستورات رئیس‌جمهور مبتنی بر تصمیمات کارشناسی است. هشت دستور رئیس‌جمهور زمانبندی‌های مختلف دارد.

سخنگوی دولت بیان کرد: دولت مصمم به انجام این تصمیمات از سوی خودروسازان است و در این زمینه مماشات نخواهد کرد.

وی درباره اقدامات و برنامه‌های دولت در خصوص محیط زیست، اظهار داشت: یکی از اولویت‌های دولت مردمی صیانت از این میراث مشترک است که از همان ابتدای دولت جلساتی با کارشناسان این حوزه برگزار شد؛چراکه دولت رشد اقتصادی را در گرو توجه به محیط‌زیست می‌داند.

بهادری جهرمی افزود: آزادسازی سواحل، تصمیمات درباره صید ترال و مواردی دیگر همانند جمع‌آوری گازهای فلر در شرق کارون که ۱۰ درصد از گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد از اقدامات دولت در زمینه حفاظت از محیط‌زیست است.

وی بیان کرد: در زمینه گازهای مشعل هم اقداماتی خوبی صورت گرفته است. این اقدام هم آورده اقتصادی دارد که ۱۳ میلیون متر مکعب گاز بیشتر از این مسیر به نیروگاه‌ها تزریق می‌شود و هم آلودگی کاهش می‌یابد.

سخنگوی دولت در خصوص تاثیر اجرای قراردادهای وزارت نفت برای گاز فلر اظهار داشت: ۵۰۰ میلیون فوتمکعب گاز مشعل جمع‌آوری می‌شود. برای جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون ۲۷ قرارداد منعقد خواهد شد که جمع رقم قراردادها یک میلیارد یورو خواهد بود.

وی تاکید کرد: در بازه زمانی سه ساله روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز مشعل جمع آوری می شود و  پس از اجرایی شدن همه قراردادها، شاهد کاهش ۱۰ درصدی تولید گازهای گلخانه‌ای خواهیم بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص علت موضع گیری رئیس جمهور در تماس تلفنی با پوتین گفت: بارها مخالفت با جنگ از سوی مقامات ایران اعلام شد. تماس تلفنی روسای جمهور دو کشور قبل از شروع جنگ در دستور کار بود و هماهنگی های لازم برای انجام آن قبل از آغاز جنگ صورت گرفته بود و مربوط به موضوعات سفر روسیه، مذاکرات رفع تحریم و همکاری های فی مابین بود.

وی تاکید کرد: در این تماس رئیس‌جمهور از صدمه دیدن مردم و تخریب شهرها و خانه ها و آسیب های ناشی از جنگ از گسترش ناتو به شرق هم اظهارنگرانی کردند، البته این تماس در اخبار به درستی پوشش داده نشده است. هم سخنگو و هم معاون سیاسی دفتر و هم وزارت خارجه مخالفت با جنگ و اقدامات تحریک آمیز آمریکا و ناتو را اعلام کردند.

بهادری جهرمی ادامه داد: جنگ باید متوقف بشود یعنی ریشه این بحران باید خشک بشود و ریشه تمامی اینها سیاست های بحران ساز مافیایی آمریکا است . با توجه به آغاز جنگ در زمان انجام مکالمه تلفنی، مواضع جمهوری اسلامی ایران نیز منعکس شد که مواضعی متوازن، منطقی و مبتنی بر اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و نباید به معنی طرفداری از یکی از طرف‌ها تعبیر شود.

وی در خصوص میزان پیشرفت طرح ملی نهضت مسکن اظهار داشت :علاوه بر ثبت نام تقریبا یک میلیون واحد زمین لازم تامین و یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد هم جایابی شده است. همچنین عملیات اجرایی ۵۷۰ هزار واحد آغاز شده و ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیز اختصاص یافته است. هم منابع  و هم طول دوره بازپرداخت وام به بیست سال افزایش یافته است.

بهادری جهرمی درباره ابهامات و ایرادات عرضه استقلال و پرسپولیس در بورس گفت: خصوصی‌سازی دو باشگاه مردمی استقلال و پرسپولیس از سال‌ها پیش مطرح بوده و معطل مانده است. خصوصی‌سازی این دو باشگاه مطالبه هواداران هم هست. واگذاری این دو باشگاه به میزان ۱۰ درصد از محل افزایش سرمایه در فرابورس در حال انجام است. بعد از این مرحله، سایر مراحل مانند واگذاری بلوکی سهام طی خواهد شد. واگذاری به تعاونی‌هایی از هواداران دو تیم در کنار سایر روش‌های واگذاری هم در دست بررسی است.

سخنگوی دولت درباره این که  آیا صندوق ذخیره فرهنگیان قرار است دولتی شود، گفت:این اقدام متناقض با اصل ۴۴ است. اموال این صندوق متعلق به فرهنگیان است و باید توسط خود فرهنگیان اداره شود و آنها نسبت به دولت در این زمینه اولی هستند. از این رو دولت مخالف دولتی شدن صندوق ذخیره فرهنگیان است.