شهر خبر

قوه قضائیه با دستگاه‌های دولتی که مرتکب قاچاق کالا و ارز شوند برخورد می‌کند

قوه قضائیه با دستگاه‌های دولتی که مرتکب قاچاق کالا و ارز شوند برخورد می‌کند

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در بحث مبارزه با قاچاق کالا اگر دستگاه‌های دولتی مرتکب قاچاق شوند، دستگاه قضائی با آنها برخورد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم؛ ذبیح‌الله خدائیان، سخنگوی قوه قضائیه در دوازدهمین نشست خود با خبرنگاران خواستار توجه بیشتر مسئولین به‌ویژه بنیاد شهید و امور ایثارگران به تأمین نیازهای اولیه جانبازان به خصوص جانبازان قطع نخاعی شد.

خدائیان در آغاز این نشست خبری با تبریک اعیاد شعبانیه، از جانبازان به عنوان مصداق واقعی ایثار و شهادت یاد کرد و آنان را شهدای زنده‌ای دانست که در عمل ثابت کردند شاگرد مکتب حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هستند.

وی گفت: در این ایام توفیق یافتم تا از یکی از مراکز توانبخشی جانبازان بازدید کنم. صحبت‌های جانبازان عزیز و قطع نخاعی ـ با وجود مشکلاتی که داشتند ـ در راستای دغدغه‌مندی حمایت از ارزش‌ها و نظام مقدس جمهوری اسلامی و اجرای منویات مقام معظم رهبری بود و تأکید کردند؛ نگذارید مفسدین، مردم را به نظام مقدس جمهوری اسلایم ایران بدبین کنند.

وی تأکید کرد: در این بازدید هر چند جانبازان صحبتی از مشکلات شخصی نداشتند؛ اما به عینه دیدیم که این عزیزان دارای کمبودهایی هستند که نیاز اولیه زندگی یک جانباز قطع نخاعی است. از مسئولین و متولیان امر و به خصوص از بنیاد شهید خواهش می‌کنم توجه بیشتری به این عزیزان داشته و نسبت به رفع این کمبودها اقدام کنند.

سخنگوی قوه قضائیه سپس با تبریک هفته منابع طبیعی، محیط زیست و درخت و جنگل و حیات وحش را امانتی دانست که در دستان ماست و ثروت بزرگ بین نسلی است که در حفظ و حراست از آن باید نهایت تلاش را داشته باشیم.

وی همچنین شهادت جمعی از نمازگزاران کشور پاکستان به دست تروریست‌ها را مورد اشاره قرار دارد و با تسلیت آن به مردم عزیز پاکستان و شیعیان، برخورد دوگانه جهان غرب با موضوع تروریسم و کشتار انسان‌های بی‌گناه را نکته‌ای حائز اهمیت عنوان کرد.

خدائیان گفت: در این حادثه تروریستی قریب به 50 نفر به شهادت رسیدند و صدها نفر مجروح شدند؛ اما هیچ حساسیتی در کشورهای غربی ایجاد نشد و شبکه‌های بیگانه به خوبی به آن نپرداختند و همین نشان می‌دهد که دم از حقوق بشر زدن و حمایت از انسان‌ها، جنبه سیاسی دارد و به نظر کشورهای غربی همه انسان‌ها از یک ارزش برخوردار نیستند.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه و با ورود به بخش پاسخگویی به سؤال خبرنگاران، درباره آخرین وضعیت اعطای مرخصی، عفو و تخفیف مجازات زندانیان گفت: به موجب قوانین و مقررات، در ایام مختلف به خصوص در اعیاد پیشنهاد داده می‌شود که جمعی از محکومین مشمول عفو یا تخفیف مجازات قرار بگیرند و مقام معظم رهبری بعد از بررسی‌ها دستورات را در این زمینه صادر می‌کنند. از جمله در سال 1400 قریب به 12 هزار 240 نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات قرار گرفتند که طی آن 7 هزار 834 مشمول تخفیف مجازات و 4 هزار 405 مشمول عفو قرار گرفتند و از زندان آزاد شدند.

وی گفت: در این دو عید گذشته یعنی در 22 بهمن و عید مبعت، 2 هزار 277 نفر از محکومان عفو شدند. هم‌اکنون هم حدود 32 هزار نفر را در حال مرخصی داریم و در ایام نزدیک به عید، تعداد بیشتری شامل اعطای مرخصی و سایر نهادهای ارفاقی قرار می‌گیرند.

به گفته یک خبرنگار در این نشست، برخی درباره آزادسازی سواحل و حریم رودخانه‌ها مدعی هستند که مسیرهای زیادی آزدسازی نشده است. ذبیح‌الله خدائیان در واکنش به آن گفت: اخیراً با همکاری دستگاه قضائی و با تأکیداتی که رئیس قوه قضائیه داشت و نیز همکاری خوبی که دولت در این زمینه انجام داد، اقدامات مفیدی درباره آزادسازی‌ها به‌خصوص در حریم رودخانه کرج صورت گرفته است.

وی افوزد: 19 دستگاه اجرایی در حریم این رودخانه دارای تصرفاتی بودند که 15 دستگاه از حریم رفع تصرف کرده‌اند و به 4 دستگاه هم اخطار شده که به‌زودی اقدام کنند. از طرفی برخی اشخاص حقیقی هم دارای مستحدثاتی هستند که نسبت به رفع تصرف آنها اقدام شده است. با همکاری خوب قوه قضائیه و دولت، پیشرفت‌های خوبی به خصوص در اطراف رودخانه کرج داشتیم.

سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرد: تقاضای ما به کسانی که دارای مستحدثاتی هستند که به حریم رودخانه تجازو شده است، این است که خودشان نسبت به رفع تصرف اقدام کنند و در این صورت می‌توانند از مصالح بنا دوباره استفاده کنند. اگر این کار را شخصاً انجام ندهند با حکم مراجع قضائی و با همراهی ضابطین نسبت به رفع تصرف اقدام خواهد شد.

وی در تأکیدی دوباره اظهار کرد: رفع تصرفات از حریم سواحل و رودخانه‌ها، اقدام مقطعی نیست و ادامه دارد و با کسانی که برای تصرف اصرار داشته باشند با حکم مراجع قضائی برخورد خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه سپس درباره اقدامات دستگاه قضا برای حمایت از تولید داخل گفت: قوه قضائیه درباره حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری مشروع اقدامات بسیار مؤثری داشته است. دستورالعمل حمایت از سرمایه‌گذاری مشروع و حمایت از تولید در قوه به تصویب شد و در اجرای آن ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی در ستاد قوه قضائیه با حضور مسئولین عالی قضائی تشکیل می‌شود و جلسات مرتبی هم دارد و دبیرخانه آن در دادستانی کل کشور فعال است. در استان‌ها هم ستادهای استانی حمایت از اقتصادی مقاومتی تشکیل می‌شود و این ستادها همکاری تنگاتنگی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان دارند.

وی ادامه داد: بیش از 2 هزار واحد تولیدی در سراسر کشور با کمک همکاران ما در دستگاه قضائی فعال شده‌اند و اقداماتی از قبیل ارائه مشاوره حقوقی به کارآفرینان و تولیدکنندگان و همچنین پیگیری لازم برای جلویگری از ورشکستگی واحدهای تولیدی، در دستور کار هستند.

خدائیان در ادامه پاسخ خود اظهار کرد: بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سیاست‌های در دستور کار قوه قضائیه است اما بحث مبارزه با قاچاق، وظیفه فقط دستگاه قضائی نیست و دولت محترم در این زمینه وظیفه مهمی را به عهده دارد و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با مسئولیت رئیس جمهور تشکیل می‌شود که دستگاه‌های مختلفی در آن عضو هستند و هر کدام در راستای مبارزه با کالا و بر اساس منویات مقام معظم رهبری وظایفی دارند که آن را انجام می‌دهند تا از قاچاق کالا پیشگیری شود.

خدائیان ادامه داد: در بحث مبارزه با قاچاق کالا اگر دستگاه‌های دولتی مرتکب قاچاق شوند، دستگاه قضائی با آنها برخورد خواهد کرد. تا کنون هم پرونده‌های متعددی در رابطه با قاچاق کالا و راز در مراجع قضائی تشکیل شده است.

انتهای پیام/