شهر خبر

شفافیت در زیرساخت‌های فناوری و مالی دانشگاه آزاد ایجاد شده است

شفافیت در زیرساخت‌های فناوری و مالی دانشگاه آزاد ایجاد شده است

رئیس سازمان حراست کل کشور گفت: ایده‌های نوین و شفافیت در زیرساخت‌های فناوری و مالی به خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، هجدهمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور معاونان و رؤسای مراکز سازمان مرکزی و با حضور مجازی رؤسای استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

طهرانچی در ابتدای این جلسه با تبریک اعیاد شعبانیه و گرامیداشت روز پاسدار و جانباز، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی اردیبهشت 1401 وارد چهلمین سال خود می‌شود و به همین منظور رویداد ملی گام دوم را برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم در چهلمین سال حضور دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه علم، فرهنگ، پژوهش و فناوری کشور، این دانشگاه را آنگونه که هست، به تصویر بکشیم. این رویداد با ارائه هزار ایده، هزار زیرساخت و هزار شرکت دانش بنیان با حضور تمامی واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی برگزار خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد تا امید را در نسل جوان بیدار نگه دارد، اظهار داشت: دشمن با ناکارآمد جلوه دادن، تحریم‌های سنگین و بکارگیری فضای فرهنگی به دنبال ناامید کردن جوانان کشور است و درمقابل این جریان می‌خواهیم بگوییم ایران سرزمین امید است و کشور ما توانایی و قابلیت آن را دارد که حتی برای چندین برابر این جمعیت نیز فضای کار ایجاد کند. بنا داریم به عنوان یک دانشگاه گام دومی، با نگاه حل مسئله‌ای و با تأسی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در مسیر خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن حرکت کنیم.

طهرانچی خاطرنشان کرد: رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی، به تصویر کشیدن دانشگاه در جامعه برای امیدآفرینی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در رویکرد جدید این دانشگاه تنها شغل و اقتصاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم خود و براساس سند تحول و تعالی، حل معضلات اجتماعی را در دستورکار قرار داده است. یکی از این معضلات اجتماعی در حال حاضر بحث کاهش جمعیت است. اگر به پایین‌ترین آمار جمعیت در کشور توجه داشته باشیم، خواهیم دید این آمار مربوط به افرادی است که از تمکن مالی خوبی برخوردارند و این موضوع نشان می‌دهد که دلیل کاهش جمعیت، صرفاً اقتصادی نیست و موضوعات فرهنگی و اجتماعی در این مقوله دخیل است.

طهرانچی با بیان اینکه تلاش و نگاه دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر آمایش اجتماعی خواهد بود، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر آمایش‌های اجتماعی هریک از استان‌ها، سند «اجتماعی فرهنگی» و «اجتماعی اقتصادی» را تهیه کرده و در هر استان، هسته‌های فکری آسیب‌های اجتماعی و کانون‌های دانشگاه و جامعه را تشکیل می دهیم و از طریق دانشکده‌های موضوعی سلامت و رشد اجتماع، به حل این مسائل کمک خواهیم کرد.

وی با اشاره به ورود دانشگاه آزاد اسلامی به موضوعات دینی و مبنایی کشور، اظهار داشت: یکی از برنامه‌هایی که در این حوزه در حال اجراست، نخستین جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت است که از 13 رجب تا 15 شعبان در واحدهای سراسر کشور در حال برگزاری است. برگزاری این جشنواره، یک اتفاق نادر در حوزه آموزش عالی کشور است؛ چرا که تاکنون دانشگاه‌ها به موضوعات دینی و مبنایی کشور ورود نکرده بودند و دانشگاه آزاد اسلامی در کنار توجه به بحث تقریب مذاهب، جشنواره امامت و مهدویت را با نگاه مبتنی بر مودت فی القربی به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی خود مدنظر قرار داده است. تأکید ما بر این است که هویت اسلامی باید به عنوان یک زیرساخت فکری، مورد توجه جدی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گیرد.

مراسم تکریم و معارفه رئیس مرکز حراست برگزار شد

در ادامه این نشست، مراسم تکریم  سیروس صابری رئیس سابق و معارفه آقای محمدجواد فرهنگ سرپرست جدید مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی، با حضور رئیس سازمان حراست کل کشور برگزار شد.

طهرانچی با قدردانی از خدمات و تلاش‌های آقای صابری در دوران تصدی مسئولیت در مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: آقای صابری از سرمایه‌های دفاع مقدس و تمثیل رشادت گردان عمار است و دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مدت از حضور ایشان استفاده کرد. دانشگاه آزاد اسلامی در این مدت با حمایت مرکز حراست، توانست در مقاطع حساس انضباط‌بخشی مالی را رقم بزند.

وی ادامه داد: به علت دعوت از آقای صابری برای حضور در یکی از نهادهای کشور، دانشگاه آزاد اسلامی از آقای فرهنگ که از بدنه دانشگاه آزاد اسلامی است و سوابق خوبی در این حوزه دارد، برای همکاری در مرکز حراست بهره خواهد بود.

طهرانچی با بیان اینکه رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی استفاده از بدنه دانشگاه در مسئولیت‌های اجرایی است، تأکید کرد: تاکنون 17 رئیس استان دانشگاه آزاد اسلامی که دوره چهارساله مسئولیت آنها به پایان رسیده، تغییر یافتند و از افراد علمی که با فرهنگ گام دوم و رویکرد تحولی دانشگاه آزاد اسلامی آشنا هستند، در این مسئولیت‌ها استفاده شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: آقای فرهنگ 28 سال سابقه فعالیت در دانشگاه آزاد اسلامی را دارد و پیش از این مسئولیت حراست دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان را برعهده داشت و مؤید حرکت‌های نوآورانه در این استان بود. امیدواریم مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی در حرکت جامع این دانشگاه در راستای اجرای ابلاغیه ها و بیانات مقام معظم رهبری، نقش‌آفرینی خوبی داشته باشد.

در ادامه این نشست، رئیس سازمان حراست کل کشور نیز با قدردانی از خدمات آقای صابری در دانشگاه آزاد اسلامی و تبریک و آرزوی موفقیت برای آقای فرهنگ، گفت: خوشبختانه حس نشاط و سرزندگی در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و شاهد آن هستیم که نوآوری و نگاه نو در حوزه علم و دانش در این دانشگاه درهم آمیخته شده و نمود آن را می‌توان در برنامه‌های آمایشی و توسعه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی دید.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی را در تراز دانشگاه نسل جدید می‌بینیم. ظرفیت‌ها و فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، می‌طلبد که مجموعه‌ای به نام حراست از دارایی‌ها و اندوخته‌های ارزشمند آن صیانت کند. 

رئیس سازمان حراست کل کشور خاطرنشان کرد: ایده‌های نوین و شفافیت مبتنی بر زیرساخت‌های فناوری و مالی به خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته و با بکارگیری این زیرساخت‌ها، می‌توان با فساد و ناکارآمدی مقابله کرد.

در ادامه، آقای سیروس صابری رئیس سابق مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه با در اختیار داشتن بیش از یک میلیون و 150 هزار دانشجو و 422 واحد دانشگاهی، مجموعه بزرگی است و شاهد آن هستیم که مدیران این مجموعه به صورت جهادی کار می کنند و در دوران حضور در مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی، بسیاری از مشکلات را با همفکری معاونان و مدیران برطرف کردیم. دانشگاه آزاد اسلامی کارمندان، اساتید و مدیران خوبی دارد و ما در مرکز حراست تأکید داشتیم که باید از دانشجویان به عنوان امانت دانشگاه، امانتداری کنیم.

وی ادامه داد: در دوران تصدی این مسئولیت، شاهد بودم که تمامی مدیران به یکدیگر کمک می کردند و خیر دانشگاه آزاد اسلامی را می خواستند. بنده از انتصاب آقای فرهنگ بسیار خرسندم چرا که ایشان عملکرد خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان داشته است.

آقای محمدجواد فرهنگ سرپرست جدید مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ادامه با قدردانی از اعتماد دکتر طهرانچی و همچنین تشکر از زحمات آقای صابری، گفت: همه تلاش ما در مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی این خواهد بود که شرایط بهتری را برای کارکنان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی فراهم کنیم و محیطی آرام، امن، رو به رشد و بالنده در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشیم.

در پایان این مراسم حکم انتصاب آقای محمدجواد فرهنگ سرپرست جدید مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی توسط دکتر طهرانچی به وی اعطا شد.