شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#فلسطین

برای غرب تفاوت فلسطین و اوکراین در چیست؟

برای غرب تفاوت فلسطین و اوکراین در چیست؟

حمله اخیر نیروهای نظامی روسی به اوکراین باعث شد تا دورویی رهبران رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی متحد آن در عرصه بین‌الملل آشکار شود.

به گزارش مشرق، رهبران روسیه و اسرائیل قدرت­‌طلبانی هستند که قوانین بین­‌المللی را زیر پا می­‌گذارند و حمله اخیر نیروهای نظامی روسی به اوکراین باعث شد تا دورویی رهبران رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی متحد آن در عرصه بین‌­الملل بر ملا شود و موضع‌­گیری­‌های اخیر صهیونیست‌­ها را مبنی بر اینکه روسیه نباید قوانین بین‌­المللی را نقض کند و به حاکمیت و تمامیت اوکراین احترام بگذارد، در حالی­ که سال‌­هاست خاک فلسطین را اشغال کرده، امری «مضحک» است.

نقش آمریکا در مناقشه اوکراین

«کاملا هریس» : «ما قصد نداریم نیروهای آمریکایی را به اوکراین اعزام کنیم. با این حال به همکاری با متحدان خود در این زمینه ادامه خواهیم داد و از هر وجب از زمین که مربوط به قلمرو ناتو باشد، دفاع می­‌کنیم. همچنین به میلیاردها دلار کمک‌های امنیتی بشردوستانه و حمایت نظامی که از قبل برای اوکراین فراهم کرده‌ایم، ادامه می­‌دهیم.»پس از سرنگونی دولت اوکراین در سال ۲۰۱۴، اکنون جنگ اوکراین و روسیه در بحرانی‌­ترین مرحله خود قرار دارد. در سال ۲۰۱۴ آمریکا ۵ میلیارد دلار برای براندازی دموکراسی اوکراین هزینه کرد. آمریکا در ۲۴ مارس ۱۹۹۹ (۴ فروردین ۱۳۷۸) با تصمیم «وسلی کلارک» ژنرال آمریکایی و دستور «خاویر سولانا» دبیرکل ناتو، بدون تصویب شورای امنیت سازمان ملل، صربستان (یوگسلاوی سابق) را بمباران کرد اما در مورد جنگ اوکراین وانمود می‌­کند که باید براساس قوانین بین‌­المللی به حل این مساله مهم پرداخت، قوانینی که ۴۶ سال اشغال بی‌­رحمانه فلسطین را نادیده گرفته است.

«کاملا هریس» در مصاحبه‌­ای با برنامه صبح بخیر شبکه سی. بی. اس آمریکا گفت: «ما قصد نداریم نیروهای آمریکایی را به اوکراین اعزام کنیم. با این حال به همکاری با متحدان خود در این زمینه ادامه خواهیم داد و از هر وجب از زمین که مربوط به قلمرو ناتو باشد، دفاع می­‌کنیم. همچنین به میلیاردها دلار کمک‌های امنیتی بشردوستانه و حمایت نظامی که از قبل برای اوکراین فراهم کرده‌ایم، ادامه می‌­دهیم.»

توطئه واشنگتن برای سرنگونی اوکراین به دو علت زیر است:    

روسیه، تسلط اتحادیه اروپا/ناتو بر اوکراین را تهدیدی راهبردی برای استقلال خود می­‌داند.

دست‌نشانده­‌های منتخب ایالات­‌متحده کنترل جنگ را از دست داده­‌اند.

همه این اتفاقات اخیر نقشه‌ه­ای است که غربی‌ها علیه دولت روسیه به راه انداخته‌­اند. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌­جمهوری روسیه تاکید دارد که ارتش کشورش از جمهوری‌­های «دونباس» و «دونتسک» در شرق اوکراین حمایت می­‌کند این در حالی است که دولت بایدن اظهار دارد که روس‌ها به دنبال تصرف کامل این کشور هستند. در این میان دو طرف مدام یکدیگر را با موارد مختلفی متهم می­‌کنند و هنوز مشخص نیست سرنوشت نهایی بحران و جنگ اوکراین چه خواهد بود.

موج تحریم‌­های بین‌­المللی علیه روسیه

پارلمان روسیه(دوما) سه‌شنبه ۲۶ بهمن‌ لایحه به رسمیت شناختن جمهوری‌های مستقل «دونتسک» و «لوهانسک» اوکراین را با اکثریت آرا تصویب کرد اما یک روز پس از این اتفاق، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به تصمیم پوتین، تحریم‌­های جدیدی را علیه مسکو تصویب کرد.
همچنین، کشورهای غربی موافقت کردند تحریم‌های شدیدتری را با هدف انزوای بیشتر اقتصاد و سیستم مالی روسیه اعمال کنند. این تحریم­‌ها شامل اخراج برخی بانک‌های روسی از شبکه مالی سوئیفت و اتخاذ تدابیری برای فلج کردن فعالیت‌های بانک مرکزی روسیه می‌شود.
تحریم‌ها در ظاهر ناشی از پیروی اتحادیه اروپا از «قوانین بین‌المللی» و همچنین «حاکمیت و تمامیت ارضی» اوکراین است؛ آمریکا نیز در واکنش به این اقدام پوتین، به برخی تحریم‌ها از جمله تحریم «بانک وی­تی­بی» پرداخت. آلمان نیز که تا حد زیادی به تامین گاز از سوی روسیه وابسته است، از تعلیق برنامه‌­های ساخت خط لوله نورد استریم ۲ خبر داد.

تامین سلاح یگان­‌های نئونازی گاردملی توسط رژیم صهیونیستی

دخالت­‌های رژیم صهیونیستی در بحران کنونی اوکراین را نباید نادیده گرفت. «گردان آزوف» یکی از یگان­‌های نئونازی گارد ملی که در منطقه ساحلی دریای آزوف مستقر بوده، به شدت به تامین «سلاح» و «تجهیزات نظامی» از سوی رژیم صهیونیستی وابسته است. این گردان از افراد گوناگون تشکیل شده و نیمی از اعضای آن به زبان روسی صحبت می‌کنند و اهل شرق اوکراین‌اند. گردان آزوف نقش مهمی در درگیری‌های روسیه و اوکراین در سال ۲۰۱۴ ایفا کرد. نخستین فرمانده آن «آندری بیلتسکی» رهبر مجمع اجتماعی-ملی نئونازی و میهن‌پرست اوکراین بوده است.

سازمان ملل متحد و ناتو مشوق صهیونیست­‌ها

فلسطینی­‌ها حق دارند بدانند که چرا رهبران غربی پس از حمله روسیه به اوکراین این کشور را به سرعت تحریم کردند اما با وجود اینکه چندین دهه اشغال فلسطین را می­‌بینند هیچ اقدامی علیه رژیم غاصب صهیونیستی انجام نمی­‌دهند. اتحادیه اروپا سال­‌هاست که با دورویی اشغال، غارت و الحاق غیرقانونی فلسطین را محکوم می­‌کند اما به جای تحریم و اعمال مجازات، به تشویق صهیونیست­‌های جنایتکار می­‌پردازد.
فلسطینی­‌ها حق دارند بدانند که چرا رهبران غربی پس از حمله روسیه به اوکراین این کشور را به سرعت تحریم کردند اما با وجود اینکه چندین دهه اشغال فلسطین را می‌­بینند هیچ اقدامی علیه رژیم غاصب صهیونیستی انجام نمی‌­دهند.
فلسطینی‌ها باید در جریان باشند که موضوع احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی‌شان با این روندی که غربی‌­ها پیش گرفته­‌اند، هیچ­‌وقت حل نخواهد شد. غربی­‌ها چشم خود را به طور کامل بر غارت و اشغال فلسطین می­‌بندند.

فلسطین و غرب آسیا قربانی همدستی اسرائیل و آمریکا

در گزارش سایت آمریکایی مدیل ایست مانیتور آمده است: روسیه و رژیم صهیونیستی هر دو مهاجم هستند زیرا «اشغالگری» و «الحاق غیرقانونی» بر خلاف قوانین بین‌­المللی به حساب می­‌آیند. اسرائیل به طور مداوم برای کشتن فلسطینیان از «سلاح­‌های ممنوعه» استفاده می­‌کند و طرفدار افراد و کشورهای جنگ­‌طلب است و با حامیان «ضد جنگ» و «صلح­‌طلبان»، وارد مذاکره نمی‌­شود.

در ادامه این گزارش آمده، جنگ اوکراین در واقع باعث شد دورویی رهبران رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی متحد آن در عرصه بین‌­الملل آشکار شود و موضع­‌گیری‌­های اخیر صهیونیست‌­ها را مبنی بر اینکه روسیه نباید قوانین بین­‌المللی را نقض کند و به حاکمیت و تمامیت اوکراین احترام بگذارد، در حالی­که سال‌­هاست خاک فلسطین را اشغال کرده، امری «مضحک» است.

اقدامات رژیم صهیونیستی بدون حمایت یا رضایت آمریکا و اروپا امکان­پذیر نیست. زمانی که دولت ترامپ در سال ۲۰۱۷ سفارت آمریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کرد و در عمل الحاق غیرقانونی توسط اسرائیل را به رسمیت شناخت، اتحادیه اروپا این اقدام را رد کرد. دولت بایدن از لغو به رسمیت شناختن اقدامات غیرقانونی توسط ترامپ، امتناع می­‌ورزد زیرا حتی خود او، هچنان به اشغال بخش­‌هایی از فلسطین، سوریه و دیگر مناطق در غرب آسیا ادامه می­‌دهد افزون بر اینکه در زمان ریاست جمهوری ترامپ، نیروهای آمریکایی به‌دنبال غارت چاه­‌های مهم نفت و گاز این منطقه بودند. همه کشورهای مسلمان، به ویژه فلسطین، به طور مستقیم یا غیرمستقیم قربانی تجاوزات ناتو و قربانی امپریالیسم آمریکا هستند.

منبع: ایرنا