شهر خبر

تلاش اتریش برای واردات گاز از قطر

تلاش اتریش برای واردات گاز از قطر

ایرنا نوشت: صدر اعظم اتریش با هدف مذاکره برای واردات گاز و کاهش وابستگی کشورش به گاز روسیه با امیر قطر دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش خبرگزاری قطر ( قنا ) « کارل نهمر » صدر اعظم اتریش که به قطر سفرکرده است امروز ( دوشنبه ) با شیخ « تمیم بن حمد آل ثانی » امیر این کشور دیدار و گفت و گو کرد. 

بر اساس این گزارش، در این دیدار روابط دوجانبه دو کشور و راه‌های توسعه و تقویت آنها به‌ ویژه در زمینه‌های همکاری مشترک در بخش‌های اقتصادی و آخرین تحولات و اتفاقات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت.

«لئونورو گسلر» وزیر انرژی، تغییرات آب و هوا، محیط زیست، خلاقیت و فناوری اتریش صدراعظم این کشور را در سفر به قطر همراهی کرده است.

خبرگزاری « بلومبرگ » آمریکا دیروز ( یکشنبه ) از سفر صدر اعظم اتریش به کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد و افزود: سفر « نهمر » به قطر باتوجه به نگرانی های جهان درباره عواقب جنگ روسیه علیه اوکراین و تاثیر آن بر عرضه گاز روسیه به اروپا انجام می شود.

این خبرگزاری اشاره کرد که صدراعظم اتریش در دوحه با شیخ « تمیم بن حمد آل ثانی » امیر قطر و در امارات با شیخ « محمد بن زاید آل نهیان » ولیعهد ابوظبی با محوریت انرژی گفت و گو خواهد کرد.

بلومبرگ اشاره کرد که مقامات شرکت های سوخت فسیلی اتریش برای مذاکره در مورد منبع جایگزین گاز روسیه نهمر را در این سفر همراهی می کنند.

این خبرگزاری به نقل از نهمر گفته بود که قطر و امارات شرکای مهم اتریش و تامین‌ کنندگان مهم انرژی هستند، بنابراین من می‌خواهم در این سفر در وهله اول درباره تامین گاز و تامین انرژی مذاکره کنم. 

صدر اعظم اتریش افزود: رویدادهای چند هفته گذشته به وضوح اهمیت عدم اتکا به تنها یک منبع گاز و لزوم گسترش منابع انرژی پایدار مانند هیدروژن سبز را آشکار کرد.

پیشتر واشنگتن گفته بود دوحه می‌تواند گاز اروپا را تامین و کمبود گاز روسیه را جبران کند در همین حال قطر گفته بود که در صورت کمبود گاز به تنهایی قادر نخواهد بود تمام نیازهای گاز اروپا را تامین کند. 

پنجشنبه گذشته، خبرگزاری تاس روسیه گزارش داد که شرکت مسئول ترانزیت گاز در اوکراین (UkrtransGas) اعلام کرد که اوکراین به طور موقت صادرات گاز طبیعی روسیه از خاک خود از جمله گاز ذخیره شده در زیر زمین در خاک خود را ممنوع کرده است.  

به گفته این شرکت، این محدودیت‌ها توسط وزارت انرژی اوکراین از سوم مارس ۲۰۲۲ و با توجه به شرایط اوکراین اعمال شده است. 

اروپا حدود ۴۰ درصد گاز طبیعی مصرفی خود را از روسیه وارد می‌کند که معادل ۱۷۵ میلیارد متر مکعب است. 

بر اساس بیانیه‌های صادر شده از سوی شرکت «گازپروم» میزان گاز طبیعی این شرکت از طریق اوکراین به اروپا در سال گذشته حدود ۴۲ میلیارد متر مکعب بوده است. 

روسیه در سحرگاه ۲۴ فوریه گذشته عملیات نظامی خود علیه اوکراین را آغاز کرد که اخلال در صادرات گاز به اروپا از اولین تبعات این عملیات نظامی بود که واکنش‌های بین المللی و اعمال تحریم‌های اقتصادی و مالی «سخت» علیه مسکو را به همراه داشته است.

311311