به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، دکتر حیدر سیاتیری در برنامه در انتهای الوند که از شبکه دوم سیما پخش شد اظهار کرد: در چشم انسان عدسی شفافی از بدو تولد وجود دارد که به تدریج با سن ما تغییر می کند و بزرگتر شده و اندازه اش کوچکتر می شود. در سن 40 سالگی این عدسی تغییر می کند و پیرچشمی اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: این یک قسمت از آب مروارید است که در جریان تغییرات طولانی عدسی اتفاق می افتد . گاه آب مروارید موجب می شود که نزدیک را بهتر می بیند درصورتی که این علائم آب مروارید است.

جراح چشم و فوق تخصص قرنیه توضیح داد: آب مرواریدی داریم که پس از ضربه چشمی یا مصرف کُرتون استفاده می شود در این حالت در تاریکی دید این افراد بیشتر و در آفتاب دید این اشخاص کمتر می شود. بسته به نوع آب مروارید دید افراد می تواند متفاوت باشد.

سیاتیری ادامه داد: علت طبیعی آب مروارید بعد از سن 40 سالگی است اما آب سیاه متفاوت است. آب سیاه زاویه بسته در قالب حمله ناگهانی و مزمن بروز و ظهور کند. آب سیاه بعد از آب مروارید معمولا زمانی رخ می دهد که آب مروارید به موقع عمل نشود و مردمک چشم در این حالت به یکباره بسته شده و فرد بینایی اش مختل شده و شخص دچار درد شدید و حالت تهوع می شود.

وی افزود: اشخاصی که درگیر این شرایط می شود کسانی هستند که زاویه چشمشان تنگ است و استعداد آب مروارید دارند. ساختمان چشم این افراد کوچک است و باید به موقع عمل شوند.

جراح چشم و فوق تخصص قرنیه تاکید کرد: آب مروارید راهی جز جراحی ندارد. توصیه می شود از کرم بروکلی استفاده شود زیرا سرعت توسعه آب مروارید را کم می کند. دوبینی می تواند از علائم آب مروارید باشد اما در همه موارد اتفاق نمی افتد.

سیاتیری ادامه داد: بعد از عمل آب مروارید شخص دچار پیر چشمی می شود امروز البته امکاناتی از جمله کاشتن لنزهای مختلف وجود دارد که حالت بهتر و مناسبتری به شخص می دهد تا به زندگی خود ادامه دهد.

وی گفت: با پیشرفت هایی که در عمل آب مروارید ایجاد شده دیگر نیازی به بیهوشی و بخیه نیست و امروز عمل آب مروارید راهکاری برای تصحیح دید چشم و درمان پیرچشمی است.

لازم به ذکر است برنامه تلویزیونی "درانتهای الوند" شنبه تا چهارشنبه هر هفته به تهیه کنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای مجید یحیایی، حامد مهربانی، غزاله کفاش طلب، فرشته علیپور و پدرام ابدان ساعت ۰۷:۰۰ صبح روی آنتن شبکه دوسیما می‌رود.

انتهای پیام //