به گزارش اکوایران؛ آمارهای ارائه شده از سوی گمرک نشان می‌دهد که آلمان و سوییس تنها کشورهای اروپایی هستند که در میان 10 شریک اول تجاری ایران باقی مانده‌اند و پس از امارات متحده عربی، چین و ترکیه، چهارمین و پنجمین کشور صادرکننده کالا به ایران به شمار می‌روند.

 براساس آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) طی 20 سال اخیر، که مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) آمار کاملی از تجارت 27 کشور اتحادیه اروپا منتشر کرده است، حجم تجاری بین ایران و اروپا به اندازه سال 2020 پایین نبوده است.

براساس این آمار در سال 2020، حجم تجارت بین ایران و اروپا، نسبت به سال پیش از آن، 12 درصد کاهش پیدا کرده است. نکته جالب اما اینجاست که آلمان، یکی از چهار کشور اروپایی است که در تجارت خود با ایران در سال 2020، روندی مثبت به خود گرفته است و با 6درصد افزایش، از یک میلیارد و 800 میلیون یورو عبور کرده است. با این شرایط می توان گفت که آلمان موقعیت اقتصادی مهمی برای کشور محسوب می شود.

  به گزارش اتاق بازارگانی تهران، با در مراسم تودیع مدیرعامل اتاق بازرگانی ایران و آلمان در اتاق تهران، رییس اتاق بازرگانی تهران با تقدیر از تلاش‌های داگمار فون ‌بن‌اشتاین در جهت کمک به احیای روابط اقتصادی و تجاری ایران و آلمان در طول دوره پس از امضای برجام و همچنین هنگامه خروج آمریکا از این توافق‌، اظهار امیدواری کرد که با به نتیجه رسیدن مذاکرات و امضای توافق جدید میان دولت ایران و کشورهای طرف برجام در وین، روابط اقتصادی ایران و آلمان بار دیگر در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گیرد.

امید به احیای روابط بعد از توافق جدید

مسعود خوانساری با اشاره به امضای تفاهم‌نامه برجام در سال 2015 و بازگشت بسیاری از کشورها به بازار ایران، از آن دوره به عنوان فصلی تازه در مناسبات اقتصادی ایران و آلمان یاد کرد و با بیان اینکه خروج ‌یکباره آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها علیه ایران، اجازه به سرانجام رسیدن بسیاری از موافقت‌نامه و قراردادهای همکاری میان شرکت‌های ایرانی و خارجی به ویژه بنگاه‌های آلمانی را نداد، افزود: آلمان همواره در زمره شرکای اصلی اقتصادی ایران قرار داشته است و طی سال‌های اخیر نیز، با همکاری و مشارکت اتاق تهران، اتحادیه صنعت و بازرگانی باواریا و اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان، بخش ‌خصوصی تلاش کرده ‌است تا سطح مناسبات اقتصادی دو کشور حفظ و در مسیر رشد و تعالی قرار گیرد.

رئیس اتاق تهران تصریح کرد که در صورت دستیابی طرف‌های مذاکرات هسته‌ای به توافق جدید یا احیای برجام، بستر گسترش مناسبات اقتصادی ایران و آلمان با نقش‌آفرینی بخش ‌خصوصی دو کشور فراهم است. او اظهار امیدواری کرد که با حضور جایگزین خانم فون‌بن اشتاین بر کرسی مدیرعاملی اتاق ایران و آلمان، برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه روابط اقتصادی ادامه یابد.

منتظر چراغ سبز برای اجرای پروژه‌های مشترک  

در ادامه این گردهمایی، سفیر آلمان در ایران، طی سخنانی از ضرورت توسعه روابط اقتصادی آلمان و ایران سخن گفت و به این نکته اشاره کرد که اتاق تهران و اتاق مشترک ایران و آلمان می‌توانند در توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور بسیار موثر واقع شوند.

هانس ادو موتسل در ادامه با اشاره به مذاکراتی که در وین در حال انجام است، گفت: ما خود را برای همکاری‌های جدید که از طریق احیای برجام میسر خواهد شد، آماده می‌کنیم. ما یک برنامه عملی را به تصویب رسانده‌ایم؛ چرا که می‌خواهیم ثابت کنیم توسعه مراودات اقتصادی قابل تحقق است و البته شرکت‌های نامدار آلمانی نیز در حال آماده شدن برای این همکاری هستند. برای مثال شرکت لوفت‌هانزا حدود یک سال است که پروازهای خود را از فرانکفورت به ایران از سر گرفته و همکاری خوبی با ایرلاین‌های ایرانی دارد؛ این اقدام برای اعتمادسازی اولیه است.

سفیر آلمان در ایران سپس از ضرورت اعتمادسازی برای ارتقای سطح مناسبات اقتصادی و تجاری سخن گفت و ادامه داد: همکاری طولانی‌مدت نه‌فقط در قالب فروش کالا که در اجرای پروژه‌های مشترک قابل تحقق است.

او افزود: ایشان سنگ اول بنای توسعه روابط دو جانبه ایران و آلمان را بنا نهاد و البته اقدامات موثری در جهت افزایش همکاری‌های اقتصادی دو کشور به انجام رساند. از این از ایشان می‌خواهیم که به‌رغم ترک ایران، هم‌چنان نیم‌نگاهی به آنچه که در ایران به انجام رسانده است، داشته باشد.

هانس ادو موتسل در پایان سخنان خودش با اشاره به پیش‌بینی‌ها از احیای برجام گفت: وقتی چراغ سبز شد، بلافاصله باید در چارچوب کارگروهی، اجرای پروژه‌های مشترک را آغاز کنیم.

توانمند و اثرگذار در احیای روابط دوجانبه ایران و آلمان

عباسعلی قصاعی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در سخنانی، با تقدیر از عملکرد داگمار فون‌بن اشتاین در دوران مدیرعاملی این اتاق، از وی به عنوان مدیری توانمند و اثرگذار در احیای روابط اقتصادی ایران و آلمان یاد کرد و افزود: طی دو دوره اخیر حضور خانم فون‌بن اشتاین در راس هدایت اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان و همراهی مدیران و کارکنان این اتاق، جهش قابل توجهی در عملکرد اتاق ایران و آلمان رقم خورد و امروز از این اتاق به عنوان بزرگترین اتاق مشترک در ایران از حیث کیفی و ارائه خدمات، یاد می‌شود.

همچنین، پیوند سپهری، مدیرعامل نمایندگی دفتر اقتصاد و صنایع ایالت باواریای آلمان در تهران نیز، در سخنانی با اشاره به حضور داگمار فون‌بن اشتاین در سمت ریاست دفتر نمایندگی اقتصاد ایالت باواریا در تهران طی سال 2015 و به دنبال آن، مدیرعاملی اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در سال 2018، تصریح کرد که با کوشش ایشان و تلاش‌های اتاق بازرگانی تهران، دفتر نمایندگی اتاق تهران در خانه اقتصاد آلمان در بایرن راه‌اندازی شد و این مکان امروز بستر مناسبی برای بازگشت و احیای روابط اقتصادی دو کشور است.

ایران و آلمان در دوره تحریم از همکاری نکشید

خانم داگمار فون‌بن اشتاین، نیز در این مراسم با بیان اینکه ایران را پس از چهار سال حضور در این کشور، با احساس نیک و خاطراتی به یادماندنی و خوشنودی از تلاش‌های صورت گرفته برای بهبود مناسبات اقتصادی دو کشور ترک می‌کند، گفت: امروز در حالی حجم مناسبات اقتصادی ایران و آلمان به حدود 2 میلیارد دلار در سال رسیده که زمینه‌ها برای عبور از این سطح از روابط نیز فراهم است.

وی با اشاره به اینکه یکی از شرکای اصلی دفتر نمایندگی اقتصاد باواریا در ایران و همچنین اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور، اتاق بازرگانی تهران بوده است، از حمایت‌ها و اعتماد رئیس اتاق تهران در طول حضورش در ایران، قدردانی کرد و افزود: به‌رغم وجود چالش‌های بزرگ بر سر راه حضور و پیشروی شرکت‌های ایرانی در اروپا و اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه دولت آمریکا در طول سال‌های اخیر، بخش خصوصی آلمان و ایران از تداوم همکاری‌ها دست نکشیدند و امروز آلمان بیشترین حجم مبادلات تجاری را در اتحادیه اروپا با ایران دارد و این کشور، دوستی و وفاداری خود به ایران و مردم این سرزمین را نشان داده است.