به گزارش برنا، سید محمد آقامیری در نشست خبری طرح ملی تشدید نظارت بهداشتی بر محصولات پروتئینی  در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان گفت: سازمان دامپزشکی کشور در راستای عرضه بهداشتی و دسترسی سریع مردم به محصولات پروتئینی طرح ملی تشدید نظارت بهداشتی را از روز شنبه 14 اسفند ماه به اجرا گذاشته است و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: بر اساس هماهنگی های انجام شده تمام کشتارگاه‌ها کشور در تمامی ایام تعطیلات عید فعال هستند و در روز اول سال نیز در هر استان یک کشتارگاه فعال خواهد بود تا کمبودی در خصوص عرضه محصولات پروتئینی در بازار ایجاد نشود.

وی افزود: سازمان دامپزشکی کشور در این طرح نظارت های دقیق بهداشتی خود را برای محصولاتی مانند مرغ، تخم مرغ و گوشت از سر مزرعه تا سفره مردم تشدید خواهد کرد تا این نوع محصولات خارج از حیطه نظارت این سازمان به بازار عرضه نشود.

وی تاکید کرد: در تمامی روزهای عید کارکنان سازمان دامپزشکی کشور برای اجرای هرجه بهتر طرح تشدید نظارت بهداشتی فعال هستند و این فعالیت تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به کمبود عرضه مرغ در روزهای پایانی سال 1399 گفت: به مردم اطمینان می دهیم با برنامه ریزی‌های انجام گرفته به اندازه کافی محصولات پروتئینی در انبارها و سردخانه های کشور ذخیره شده و هیچ نگرانی از بابت تامین این کالاها وجود ندارد. همچنین با هماهنگی های انجام شده  واحدهای پرورش ظیور حق ندارند مرغ را بیشتر از ۴۵ روز نگهداری کنند و باید تمامی مرغ های اماده کشتار ار به کشتارگاه عرضه کنند.

در حوزه دارو، واکسن و فرآورده‌های بیولوژیکی دامپزشکی هیچ افزایش قیمتی ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اتفاق نخواهد افتاد و خیال تولید کنندگان از این بابت کاملاً راحت باشد.

آقامیری  با بیان اینکه حذف ارز ترجیهی و تاثیر بر قیمت دارو، واکسن و فرآورده‌های بیولوژیکی دامپزشکی نخواهد داشت گفت: بر اساس آمار حدود ۶۰۰ میلیون دوز نیاز سالیانه واکسن دامی سنگین در کشور است که از این میزان ۵۵۰ میلیون دوز در داخل تولید و ۵۰ میلیون دوز آن وارد می‌شود که تمامی این واکسن و داروها با ارز نیمای وارد کشور شده است و پیش بینی می شود با اجرای طرح یکسان سازی و  نرخ ارز ارزان‌تر در سال آینده قیمت این کالاها نیز کاهش یابد.

وی ادامه داد: حدود 10.5 میلیارد دز هم نیاز سالانه کشور به واکسن طیور است که حدود 30 درصد آن در داخل کشور تولید می شود.

وی افزود: طی سال جاری صادرات 184 قلم دارو توسط 19 شرکت داخلی به 8 کشور روسیه، آلمان، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، عراق و عمان انجام گرفته است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به صادرات میگوی ایران به اتحادیه اروپا در سال جاری، گفت: علاوه بر این مجوز صادرات ماهیان سردآبی و گرم آبی را به اقلیم کردستان نیز صادر کردیم که اتفاق مهمی در این حوزه قلمداد می‌شود.

آقامیری از پایش باقیمانده دارویی محصولات دامی و فراوری شده در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در تمامی استان‌های کشور به آزمایشگاه های مجهز خواهند شد تا تمامی بیماری های دام و طیور را مورد بررسی قرار دهند.