شهر خبر

گزارش مهر از مسابقات بین المللی قرآن/ ببینید؛

اهمیت تربیت نسل جدید با انگیزه رقابت در مسابقات قرآن

اهمیت تربیت نسل جدید با انگیزه رقابت در مسابقات قرآن

از آنجایی که هدف برپایی مسابقات گسترش فرهنگ قرآنی میان آحاد جامعه و اشاعه آموزه‌های این کتاب ارزشمند در خانواده است. اهمیت نگاه خانواده به قرآن از مهمترین ارکان تربیت قرآنی است.

به گزارش خبرنگار مهر، سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم به صورت غیر حضوری با مشارکت نمایندگان ۶۹ کشور در حالی پایان یافت که در این دوره نمایندگان کشورمان در رشته قرائت، ترتیل، حفظ کل خواهران، هفتمین دوره مسابقات دانش آموزی دختران و پسران، و پنجمین دوره مسابقات روشندلان جهان اسلام حائز رتبه‌ی اول شدند.

کریم دولتی؛ مدیر کمیته فنی سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در خصوص نحو برگزاری و داوری آثار گفت: اساتید و داوران بین‌المللی از کشورهای مختلف و از جمهوری اسلامی حضور داشتند و این امر کمک می‌کرد تا فرآیند داوری دقیق‌تر باشد و داوران که تفاوت نمره قابل توجهی داشته باشند مشورت کرده و اشکالات را مرتفع کردند. حضور داوران تنها به دلیل شیوع کرونا بود و شرکت کنندگان با ضبط آثار به صورت کیفی در این دوره شرکت کردند. در این دوره چندین نماینده کشورهای جهان اسلام به دلیل امتیاز پایین در سطح داوران به مرحله نهایی راه پیدا نکردند. اجراها در بخش بزرگسالان و دانش آموزی از کیفیت و جایگاه فنی بسیار بالاتری برخوردار شد و کسانی که می‌شنیدند خسته نشدند.

همزمان نیز هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش آموزان برگزار شد. میکائیل باقری مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: در این ایام کرونایی هفتمین دوره مسابقات دانش آموزان جهان اسلام را برگزار کنیم. همان میزان که تربیت در فضای حقیقی میسر می‌شود اما به دلیل شرایط به فضای مجازی روی آوردیم. ما هر سال مسابقات از آذر ماه در مدارس در ۱۴ رشته قرآن و عترت و نماز آغاز می‌شود. دانش آموزان در دو بخش پژوهشی و آوایی شرکت می‌کنند و برای تیم جمهوری اسلامی ایران نفرات برتر این آزمون‌ها را معرفی و ۱۴ نفر تیم جمهوری اسلامی را تشکیل دادند.

وی ادامه داد: مسابقات را ابزاری جهت جذب دانش آموزان به فعالیت‌های قرآنی تلقی می‌کنیم این ابزار یک وسیله انگیزشی و جذاب است از آنجایی که مسابقات یک فضایی رقابتی است و دانش آموزان در این سن و سال علاقه مند برای دیده شدن و رقابت هستند. این مسابقات هفت میلیون دانش آموزان شرکت کننده در مرحله آموزشگاه داشته ایم. دانش آموزان آموزه‌های قرآنی را به بهانه حضور در مسابقات یاد می‌گیرند.

از آنجایی که هدف برپایی مسابقات گسترش فرهنگ قرآنی میان آحاد جامعه و اشاعه آموزه‌های این کتاب ارزشمند در خانواده است. اهمیت نگاه خانواده به قرآن از مهمترین ارکان تربیت قرآنی است.