شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارت

با موافقت مجلس؛

سامانه جامع راهنمای داده‌های آب سطحی و زیرزمینی ایجاد می‌شود

سامانه جامع راهنمای داده‌های آب سطحی و زیرزمینی ایجاد می‌شود

طبق مصوبه مجلس، وزارت نیرو موظف است تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۱ نسبت به راه‌اندازی سامانه جامع و اطلس راهنمای داده های آب سطحی و زیرزمینی اقدام کند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان در جلسه علنی نوبت سوم امروز (یکشنبه ۱۵ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با بندهایی از تبصره ۸ این لایحه موافقت کردند.

براساس بند (ن) تبصره ۸، به‌منظور حمایت از توسعه صادرات محصولات کشاورزی به ‌ویژه به کشورهای همسایه و اتحادیه اوراسیا، یارانه حمل و نقل هوایی (محاسبه قیمت سوخت هواپیماهای باری حامل محصولات کشاورزی به مقاصد فوق معادل با نرخ سوخت تحویلی به هواپیماهای مسافربری) از محل ردیف هزینه‌ای جدول شماره (۹) این قانون تأمین می‌گردد. شیوه‌نامه نحوه پرداخت این اعتبار حداکثر تا یک‌ ماه پس از ابلاغ این قانون با همکاری وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت (سازمان توسعه تجارت ایران) تهیه و ابلاغ می‌شود.

براساس بند (م) این تبصره، دولت مکلف است در واردات محصولات کشاورزی و دامی در شرایط مساوی اولویت خرید خود را از شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه کشاورزی فراسرزمینی قرار دهد. آیین‌نامه اجرایی این بند توسط وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

براساس بند (ی) تبصره ۸ بودجه، مجتمع و شهرک‌های کشاورزی مصوب هیئت وزیران از مزایای مندرج در ماده (۸۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) بهره‌مند می‌گردند.

مطابق با بند (ل) تبصره ۸ ماده واحده لایحه بودجه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است حداکثر یک ماه پس از ابلاغ این قانون طی دستورالعملی امکان پذیرش پروانه چرای دام، پروانه چاه کشاورزی، سند مالکیت اراضی کشاورزی ضمانت زنجیره‌ای و حساب یارانه را به عنوان وثیقه و تضمین بازپرداخت تسهیلات دریافتی روستائیان، کشاورزان، دامداران سنتی و عشایر از بانک‌های دولتی و خصوصی و مؤسسات اعتباری غیربانکی را فراهم کند.

براساس یک بند الحاقی به تبصره ۸، وزارت نیرو موظف است تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۱ نسبت به راه‌اندازی سامانه جامع و اطلس راهنمای داده‌های آب سطحی و زیرزمینی اقدام کند و براساس آن مناطق بحرانی آب را حداکثر تاپایان مهرماه ۱۴۰۱ به تصویب شورای عالی آمایش سرزمینی برساند. پس از تصویب مصادیق مناطق بحرانی آب کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند از صدور مجوز فعالیت و پروانه بهره‌برداری، تأمین زیرساخت (آب، برق و گاز) و ارائه خدمت به واحدهای جدید صنایع آب‌بر(به تشخیص وزارت نیرو) جلوگیری کنند.