شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حافظ#رقابت#بانوی#قاری#مسابقات#بین#المللی#قرآن

مهر گزارش می‌دهد؛

رقابت ۱۳ بانوی حافظ و قاری در مسابقات بین المللی قرآن

رقابت ۱۳ بانوی حافظ و قاری در مسابقات بین المللی قرآن

سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن در بخش بانوان که تنها یک روز را در چهار روز برپایی این دوره از مسابقات به خود اختصاص داد عصر دیروز با رقابت۱۳بانوی حافظ و قاری برپا شد.

به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین روز از مرحله نهایی سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ۱۳ اسفندماه با اجرای کتایون درویشی در حوزه هنری تهران برگزار شد.

در چهارمین روز مسابقات بین‌المللی قرآن اجراهای بانوان که از پیش ضبط شده نمایندگان کشورهای مختلف جهان پخش شد و توسط ۱۳ داور که در تالار اندیشه حوزه هنری مستقر بودند، مورد بررسی قرار گرفت.

مسابقات در این روز در بخش اول با اجرای چهار بانوی شرکت کننده در رشته قرائت دانش آموزی برگزار شد و مریم سبزه زاری از ایران، نادی نوری فطیمه از اندونزی، حسیفه نعمان محمد از سریلانکا و فاطمه سلامی از لبنان به ترتیب در رشته قرائت قرآن با یکدیگر به رقابت پرداختند.

در ادامه زهرا خلیلی از ایران، حمیرا کنش از ترکیه و اسماً صالح از تانزانیا در رشته حفظ کل دانش آموزی به ارائه محفوظات خود پرداختند.

لازم به ذکر است در رشته حفظ کل قرآن از هر شرکت کننده سه سوال پرسیده می‌شد و هر شرکت کننده ۱۵ دقیقه برای ارائه محفوظات خود فرصت داشت.

در بخش دوم مسابقات قرآن در این روز، اسی فونازی از اندونزی به ارائه محفوظات خود در بخش حفظ کل دانش آموزی پرداخت و در ادامه مریم شفیعی از ایران، فاطمه علی جبر از عراق، فاطمه یونس از لبنان، غالبه مختاش از الجزایر و شیخ نسیمه از هندوستان، در رشته حفظ کل قرآن در بخش روشندلان به رقابت با یکدیگر پرداختند. بر همین اساس با دو داور بین‌المللی بخش بانوان به گفتگو نشستیم و نظرات آنان را در خصوص سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن بانوان جویا شدیم.

رقابت ۱۳ بانوی حافظ و قاری در مسابقات بین المللی قرآن

کارگاه‌های آموزشی برای شرکت کنندگان قرآنی پس از برگزاری مسابقات در نظر گرفته شود

رمل مکی مفتاح، داور تجوید و صوت و لحن قرآن کریم در سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از کشور بحرین در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اولین بار است که در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران شرکت می‌کنم، اما در مقایسه با مسابقاتی که در بحرین برگزار می‌شود سطح مسابقات را خیلی بالا دیدم و داوران نیز با یکدیگر تعامل و همکاری خوبی دارند.

وی اظهار کرد: توقع نمی‌رفت برخی کشورها مثل کشورهای آفریقایی که زبان اصلی آن‌ها عربی نیست، اینقدر فصیح بتوانند کلمات عربی را بیان کنند. پیشرفت خوب شرکت‌کنندگان نسبت به مرحله مقدماتی نشان‌دهنده تمرینات گسترده آن‌هاست که باعث شده سطح مسابقات ارتقا پیدا کند.

داور تجوید و صوت و لحن قرآن کریم از کشور بحرین تصریح کرد: در جلسه‌ای که با هیئت داوران برگزار شد، این سوال مطرح شد که آیا جمهوری اسلامی ایران بعد از پایان مسابقات برنامه‌ای برای ارتقا شرکت کنندگان دارند؟ که پاسخ خیر بود. اما در بحرین بعد از مرحله نهایی مسابقات برای شرکت کنندگان در زمینه صوت و لحن و وقف و ابتدا، کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود تا سطح شرکت کنندگان ارتقا یابد.

رقابت ۱۳ بانوی حافظ و قاری در مسابقات بین المللی قرآن

جلسه بازخورد با حضور داوران مسابقات قرآن برگزار شود

بدریه العبدلی، داور سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در رشته لحن از کشور کویت نظر متفاوتی دارد و در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به نظر می‌رسد سطح شرکت کنندگان در این دوره از مسابقات قرآن کریم نسبت به دوره‌های گذشته مقداری افت کرده که احتمالاً به دلیل شیوع بیماری کرونا و عدم حضور فعالان قرآنی در کلاس‌های آموزشی است.

وی اظهار کرد: راهکار من به‌عنوان داور لحن در زمینه ارتقا سطح شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن این است که شرکت کنندگان تمرینات مستمر و زیر نظر اساتید برجسته داشته باشند، در این صورت مطمئناً از نظر لحن پیشرفت خواهند کرد.

داور سی‌و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن از کشور کویت با اشاره به مهمترین چالش‌هایی که در این دوره داوری مسابقات قرآن وجود داشت، افزود: یکی از چالش‌های مهم این بود که مسابقات قرآن به صورت آنلاین برگزار می‌شد و داوران نیز با یکدیگر ارتباط نداشتند که همین باعث می‌شد در اختصاص نمره‌ها هماهنگ نباشد و اختلاف نمره‌ها زیاد باشد که در این دوره این مشکل برطرف شد، داوران از کشورهای مختلف حضور پیدا کردند و در این شرایط از نظر نمره دادن به هم نزدیک شده‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه داوران از کشورهای مختلف در مسابقات قرآن حضور دارند و هرکدام دیدگاه‌های مختلف و معیارهایی برای نمره دهی دارند، انتظار از مسئولان برگزارکننده مسابقات این است که حتماً بعد از برگزاری مسابقه، جلسه بازخورد برگزار شود و در رابطه با سطح شرکت کنندگان و شیوه برگزاری مسابقه با یکدیگر به بحث و بررسی بپردازند.

داور سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن از کشور کویت گفت: باید جدیت، تلاش و دلسوزی در برگزاری مسابقات قرآن وجود داشته باشد و با انتخاب داوران خبره، موجبات ارتقای سطح مسابقات قرآن را فراهم کنند.

رقابت ۱۳ بانوی حافظ و قاری در مسابقات بین المللی قرآن

طبیعتاً برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن به صورت حضوری شرایط بهتری دارد، چون ارتباط با شرکت کنندگان قطع نمی‌شود. به خاطر ضعف و اختلال در اینترنت، نظارت از نظر اینکه سکوت باشد و فضا مناسب باشد، مقدور نیست. می‌توان گفت که تا حدی تساوی وجود ندارد و شرایط شرکت کنندگان با یکدیگر به‌صورت غیرحضوری متفاوت است.

در نتیجه می‌توان گفت برپایی مسابقات غیر حضوری و بین‌المللی قرآن برای مرحله مقدماتی بسیار مفید است، حتی بهتر است جلسات توجیهی که بین داوران برگزار می‌شود و داوران به‌طور مثال یکی از تلاوت‌ها را در نظر بگیرند و روی آن یک مقدار کار کنند و با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنند.