شهر خبر

متخصص ارتوپدی مطرح کرد؛

انحراف ستون فقرات را از کودکی درمان کنید/ هشدار به والدین

انحراف ستون فقرات را از کودکی درمان کنید/ هشدار به والدین

یک متخصص ارتوپدی گفت: اگر در کودک خود اختلاف طول اندام مشاهده می‌کنید، فوراً او را برای معاینات تخصصی‌تر نزد پزشک متخصص ببرید.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن براتی، با اشاره به اینکه ستون فقرات تمامی افراد در حالت عادی دارای قسمت‌هایی به سمت داخل و بیرون است اظهار کرد: در مواردی ستون فقرات دچار چرخش و انحراف‌های غیرطبیعی می‌شود و در جهت غیرطبیعی قوس پیدا می‌کند که به این عارضه اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات گفته می‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که انحراف در ستون فقرات معمولاً از بدو تولد آغاز می‌شود اظهار کرد: به تدریج اگر چنانچه این موضوع بررسی و کنترل نشود شدت آن بیشتر خواهد شد.

این متخصص ارتوپدی با بیان این موضوع که در برخی موارد علیرغم تشخیص بدو تولد به بیماری انحراف‌های ستون فقرات درمان‌ها چندان اثر بخش نیست خاطرنشان کرد: در این موارد درمان‌های اصلاحی با کمک جراحی انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر این موضوع غالباً عارضه انحراف در ستون فقرات با روش‌های مداخلاتی درمان می‌شود خاطرنشان کرد: اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات معمولاً یک بیماری از بدو تولد و غیرقابل پیشگیری است، اما نکته اینجاست که با کمک درمان‌های به موقع می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد و نیاز به انجام اعمال جراحی را به حداقل رساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه انحراف ستون فقرات قابل اصلاح و در بیشتر موارد درمان پذیر است، گفت: در موارد محدودی نیز عارضه اسکولیوز ضمن شکستگی استخوان و یا آسیب رباط‌ها ممکن است ایجاد شود.

متخصص ارتوپدی ادامه داد: تأخیر در شناسایی و درمان عارضه اسکولیوز می‌تواند عوارض جدی و جبران ناپذیری برای کودکان داشته باشد.

وی از ارائه خدمات تخصصی ستوان فقرات در مراکز تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و تاکید کرد: اساتید، تجهیزات و خدمات فوق تخصصی که در مراکز دانشگاه انجام می‌شود در سطح کشور و منطقه منحصر به فرد و کم نظیر است.