شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#توافق هسته‌ای

زمان احتمالی توافق هسته‌ای اعلام شد

نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت: احتمال دارد اواسط هفته آینده (میلادی) به توافق دست پیدا کنیم.

ایران

به گزارش تازه نیوز و به نقل از ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین روز جمعه به خبرنگاران گفت: ممکن است در اواسط هفته آینده به توافق برسیم. درخصوص آخرین تلاش‌ها پیش از عبور از خط پایان صحبت می‌کنیم.

بنابر گزارش رویترز، اولیانوف روز پنج‌شنبه نیز گفته بود که فکر نمی‌کند مذاکرات شکست بخورد و احتمال برگزاری یک نشست در سطح وزرا به منظور توافق وجود دارد، اما او نمی‌تواند بگوید که آیا این نشست روز شنبه، یکشنبه یا دوشنبه خواهد بود.

اکنون مذاکره‌کنندگان یازده ماه است که برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تلاش می‌کنند، توافقی که بر اساس آن ایران در ازای رفع تحریم‌های اقتصادی برنامه هسته‌ای خود را محدود کرده بود.

روز جمعه نمایندگان فرانسه و انگلیس هم از حصول توافق در وین در آینده نزدیک خبر داده بودند.

استفانی القاق مذاکره‌کننده ارشد انگلیس در صفحه توییتر خود نوشت: ما (به توافق) نزدیک هستیم. مذاکره‌کنندگان تروئیکای اروپا وین را برای مدت کوتاهی ترک می‌کنند تا وزرا را درباره آخرین وضعیت (مذاکرات) مطلع کنند. آن‌ها به‌زودی آماده بازگشت خواهند بود.

همچنین فیلیپ اِرورا نماینده فرانسه در مذاکرات در پیامی توییتری نوشت: امیدوارم به سرعت برای رسیدن به نتیجه بازگردیم، چراکه ما به توافق بسیار نزدیک هستیم.

به گزارش رویترز، خروج این دیپلمات‌ها از وین این احتمال را به وجود آورده است که آمریکا و ایران که به دلیل امتناع تهران از ملاقات رو در رو به‌طور غیرمستقیم با یکدیگر گفتگو می‌کنند، ممکن است برای مذاکره (مستقیم) با یکدیگر آماده شوند. هرچند که دیپلمات‌ها گفته‌اند چنین برنامه‌ای وجود ندارد.

اولیانوف روز جمعه در این باره به خبرنگاران گفت: تا آنجایی که من می‌دانم، ایرانی‌ها آماده مذاکره مستقیم نیستند.

حسین امیرعبدللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد: ما برای نهایی کردن توافق خوب و فوری آمادگی داریم. اما لازمه اعلام توافق نهایی، رعایت کامل خطوط قرمز اعلامی ایران و ازجمله موضوع تضمین موثر اقتصادی است.