به گزارش برنا؛ به منظور بهره‌گیری مؤثرتر از مزیت‌ها و امکانات استانی (به ویژه دانشگاه‌های استان) و به‌منظور تربیت و آماده‌سازی نیروهای مستعد با هدف زمینه‌سازی برای اثرگذاری آنان بر پیشبرد مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، بنیاد ملی نخبگان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تفاهم‌نامه همکاری منعقد کردند.

محمدصادق موحد، معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان، در خصوص این تفاهم‌نامه گفت: با توجه به مسئولیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی در رفع نیازها و چالش‌های اساسی کشور، لازم است اجتماع نخبگانی نقش پررنگ‌تری را ایفا کند. این رسالت مستلزم تدوین برنامه مناسب برای هر استان به اقتضای مزیت‌های نسبی و شرایط خاص آن استان خواهد بود.

وی در ادامه، همکاری در برنامه‌ریزی و حمایت فعالیت‌های هدفمند و اثربخش دانشگاه‌ها در قالب تشکیل هسته‌های دانشجویی مسئله‌‌محور در طرح شهید احمدی روشن، به‌منظور آموزش دانشجویان در بستر حل مسائل واقعی و ایجاد همکاری و هم‌افزایی میان اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها در راستای مأموریت‌گرایی و توجه به مزیت‌ها و توانمندی‌های ملی و استانی با عنایت به نقش دانشگاه‌ها در توسعه استانی و منطقه‌ای را از موضوعات مهم این تفاهم‌نامه برشمرد.

موحد گفت: در قالب این تفاهم‌نامه بنیاد ملی نخبگان اعتبار فعالیت‌های دانشجویان در هسته‌های دانشجویی مسئله محور را فراهم می‌کند و معاونت پژوهشی وزارت عتف نیز با احصای مسایل متناسب با طرح شهید احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان مطابق با اهداف مبتنی بر حل مسایل بومی و منطقه‌ای و با همکاری دانشگاه‌های سراسر کشور، اعتباری نیز برای فعالیت استاتید خبره و هزینه‌های تجهیزاتی تا سقف مشخص، فراهم می‌کند.

محمدسعید سیف، مدیرکل ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این‌باره گفت: توجه به چالش‌های استانی، منطقه‌ای و ملی در هدفمند کردن ماموریت‌های محوله دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها امری ضروری است.

وی افزود: چالش‌ها معمولاً در اسناد مختلفی از جمله مطالعات استانی و نیز اسناد آمایشی آمده است و غالباً دانشگاه‌های هر استان توجه خاص به مسایل بومی و منطقه‌ای در استان دارند. ارتباط مستقیم دانشگاه‌ به این مسایل، درک بهتر از مشکلات و این سابقه فعالیت کمک می‌کند تا بهتر بتوان ماموریت ملی در این رابطه به آن دانشگاه‌ها واگذار کرد.

سیف در ادامه با اشاره به تفاهم‌نامه مذکور، حمایت و پشتیبانی از دانشگا‌های فعال در این عرصه و پیش‌بینی مشوق‌های مناسب (هسته‌های دانشجویی مسئله محور (طرح شهید احمدی روشن) و رویدادهای رقابتی مسئله محور (طرح شهید بابایی) بنیاد ملی نخبگان) و برنامه‌ریزی و هماهنگی برای مشارکت سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با هر موضوع در سطح ملی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: هدف آن است که با مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی در یک طرح هم‌افزایی با سایر نهادهای استانی و سایر بخش‌ها بتوانیم مأموریت‌های عملی، کوتاه مدت و بلندمدت مشخص کنیم.

شایان ذکر است: این تفاهم‌نامه از ابتدای سال ۱۴۰۱ اجرا می‌شود و به همین منظور جلسات توجیهی آن برای دانشگاه‌های کشور به صورت مشترک توسط معاونت پژوهش وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام/