شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#روسیه#مسکو#سفیر روسیه

سفیر روسیه در لبنان:

ناتو قصد دارد از اوکراین به عنوان پایگاه نظامی علیه مسکو استفاده کند

سفیر روسیه در لبنان: ناتو قصد دارد از اوکراین به عنوان پایگاه نظامی علیه مسکو استفاده کند

سفیر روسیه در لبنان اعلام کرد که عملیات نظامی مسکو در اوکراین طبق برنامه پیش می‌رود و کشورهای عضو ناتو قصد دارند از اوکراین به عنوان پایگاه نظامی علیه روسیه استفاده کنند.

به گزارش مشرق، در بحبوحه بحران‌های متعددی که جهان تجربه می‌کند و در سایه عملیات نظامی روسیه در اوکراین، شبکه خبری المیادین گفتگویی با «الکساندر روداکف» سفیر روسیه در لبنان انجام داده است.

سفیر روسیه در لبنان طی مصاحبه با المیادین اعلام کرد که هدف از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، خلع سلاح نازیسم در این کشور و همچنین محافظت از مردم منطقه دونباس و فدراسیون روسیه در برابر تهدیدات نظامی کشورهای عضو ناتو است که تلاش می‌کنند از اوکراین به عنوان پایگاه نظامی علیه کشور ما استفاده کنند.

وی در پاسخ به ادعاها و اتهامات غرب تاکید کرد که ما هیچ برنامه‌ای برای اشغال اوکراین نداریم. در سایه کمپین شدید رسانه‌ای که مسکو را هدف قرار می‌دهد کشورهای غربی دروغی را ترویج می‌کنند مبنی بر این که نیروهای روسیه کنترل نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» را که در نوع خود بزرگترین نیروگاه در اروپاست را به دست گرفته‌اند.

الکساندر روداکف تاکید کرد که نیروهای مسلح روسیه هرگز تهدیدی برای غیر نظامیان اوکراینی نیستند؛ زیرا با استفاده از سلاح‌های دقیق صرفاً به تاسیسات نظامی حمله می‌کنند. در واقع این رژیم اوکراین و نئونازی‌ها هستند که غیرنظامیان را تهدید می‌کنند، شهروندان را به وحشت می‌اندازند، تانک‌ها و راکت‌اندازهای متعدد و توپ‌ها را در مناطق مسکونی نزدیک مدارس و مهدکودک‌ها مستقر می‌کنند و پشت کودکان و زنانی که از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌شود خودشان را پنهان می‌کنند.

سفیر روسیه در لبنان ادامه داد، اسرای روسی به شیوه‌ای جنون آمیز در اوکراین شکنجه می‌شوند و نازی‌های اوکراینی از این صحنه‌ها فیلمبرداری کرده و سنگدلی خود را عامدانه به تصویر می‌کشند.

وی همچنین به جزئیات آزادی مجرمان و جنایتکاران از زندان‌های اوکراین توسط مقامات این کشور اشاره کرد که ده‌ها هزار قبضه سلاح میان آنها توزیع شده و باندهای دزدی در شهرهای مختلف دست به اقدامات خودسرانه می‌زنند و بدون اخطار قبلی به غیرنظامیان شلیک می‌کنند. همچنین نیروهای مسلح اوکراین از تجهیزاتی استفاده می‌کنند که طبق پروتکل سوم کنوانسیون سازمان ملل در مورد سلاح‌های غیر انسانی در سال ۱۹۸۰ ، به کار بردن چنین تجهیزاتی ممنوع است.

الکساندر روداکف در ادامه اظهار داشت، عملیات نظامی روسیه با برنامه‌ریزی در اوکراین ادامه دارد و همان‌طور که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اعلام کرد این روند طبق برنامه پیش می‌رود.

وی در عین حال تصریح کرد که دور دوم مذاکرات میان روسیه و اوکراین در ۳ مارس به پایان رسید و تعدادی از موضوعات مورد بحث قرار گرفت. طبق ارزیابی‌های طرف روسی مهمترین نتیجه، توافق درباره نجات جان غیرنظامیان و تضمین خروج امن آنها از مناطق جنگی است.

وی در ادامه گفت، آقای پوتین در سخنرانی ۲۴ فوریه خود خطاب به مردم روسیه در مورد تصمیم برای آغاز عملیات نظامی ویژه اعلام کرد که شرایط ما را ملزم به اتخاذ تدابیر قاطع و فوری می‌کند.

سفیر روسیه در لبنان با اشاره به اینکه همسر خود او اوکراینی است گفت، بحران دونباس و اوکراین ناشی از کودتای غیرقانونی در سال ۲۰۱۴ است که توسط نئونازی‌ها و با کمک کشورهای غربی انجام شد. رژیم اوکراین در این کشور که میلیون‌ها تن از ساکنان آن به زبان روسی صحبت می‌کنند هجمه‌های خشونت‌آمیزی علیه زبان و فرهنگ ما انجام داده و ایدئولوژی نئونازی را تبلیغ می‌کند، مخالفان سیاسی را به شکل غیرقانونی می‌کشد و به مدت هشت سال جنگ و نسل کشی در منطقه دونباس متوقف نشده و محاصره آن همچنان ادامه یافت.

روداکف درباره موضع لبنان در خصوص بحران اوکراین و روسیه گفت، دکتر «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه لبنان گفت که این کشور در چارچوب اتحادیه کشورهای عربی یک موضع همبستگی توافقی اتخاذ خواهد کرد. در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره قطعنامه مربوط به وضعیت اوکراین، سوریه از ما حمایت کرد و همچنین الجزایر و سودان و عراق شجاعت رد آن را داشتند و از رای دادن به آن خودداری کردند.

این دیپلمات روسی در پایان اظهار داشت، رهبران سیاسی لبنان همچنان با ما تماس می‌گیرند تا همبستگی خود را با روسیه اعلام کنند. همچنین تظاهرات‌هایی در چندین شهر لبنان در حمایت از کشور ما برگزار شد و ما می‌بینیم که به شکل کلی لبنانی‌ها موضع ما برای رسیدن به حق مشروع هر کشور جهت تضمین امنیت ملی خود را درک می‌کنند.

در همین راستا روز گذشته «میشل عون»رئیس جمهور لبنان در دیدار با هیأتی از اتحادیه اروپا تأکید کرد: مذاکره سیاسی بهترین راهکار حل و فصل بحران میان روسیه و اوکراین است.

منبع: تسنیم