غلامرضا آذری منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: امسال با نگاهی به فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر می‌توان به این نتیجه رسید که سینمای ایران گامی به سمت معنویت برداشته است و فیلم‌های بیشتر در مضمون به دنبال معانی متعالی و سینمای انسانی هستند.

آذری خاطرنشان کرد: فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» که یکی از شاخص‌ترین آثار این دوره از جشنواره بود به سمت روایت و تعریف عشق در ناامیدی رفته و عشقی را روایت می‌کند که به سمت متعالی شدن می‌رود و افراد در آن تاوان سنگینی می‌دهند و البته این مضمون را هم به خوبی بیان می‌کند. فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» که اثری با کیفیتی بود و در آن رگه‌های از خود گذشتگی را در آن می‌شد دید که بسیار اثرگذار مضمونش را بیان می‌کرد.

وی افزود: فیلم سینمایی «نگهبان شب» قصه زندگی یک کارگر بی پناه را به خوبی به تصویر کشیده است و فکر می‌کنم برای ساخت این فیلم زحمات بسیاری کشیده شده است. فیلم «بیرو» هم اثر شاخص و قابل توجهی بود که می‌تواند به خوبی الگوسازی کند. «هناس» دیگر فیلم خوب جشنواره بود که موضوعش را به خوبی روایت می‌کرد و «دسته دختران» هم روایت خوبی از آنچه که در نظر داشت، به تصویر کشیده بود و در این فیلم‌ هم کاراکترها به سمت متعالی شدن می‌رفتند و به نظر من در شرایطی که طی این دو سال پشت سر گذاشتیم و درگیر کرونا بودیم جشنواره‌ای پربار با آثاری خوب داشتیم.

این منتقد در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: جشنواره چهلم نشان می‌دهد که سینمای ایران با وجود محدودیت‌های کرونایی استقلال خود را از دست نداده و همچنان با وجود سینماگران مستقل و متفاوت آثار خوبی خلق می‌شود و بازیگران هم در فیلم‌هایی که امسال بازی کرده بودند نشان دادند که برای ژانرهای مختلف ارزش قائل هستند و به تجربه کردن فکر می‌کنند و این از فضای گذشته که بازیگران بیش از هر چیز بازی در آثار لاکچری و ملودرام در دنیای مدرن را اهمیت می‌دانند فاصله‌ای داشت که بسیار ارزشمند بود.

آذری در ادامه تأکید کرد: به نظر من فیلم‌‌های «هناس» و «نگهبان شب» بهترین آثار جشنواره چهلم بودند. فیلم «خائن کشی» مسعود کیمیایی نوعی تکرار بود و ما دوباره شاهد همان موضوع همیشگی آثار کیمیایی که درباره مردانگی و... است، بودیم و به نظر می‌رسد که دیگر نمی‌توان انتظار داشت که ذهنیت مسعود کیمیایی کمی تغییر کند و ما باز هم شاهد قصه خیانت و کشته شدن بودیم. بازی مهران مدیری در این فیلم خیلی معمولی بود و امیر آقایی بهترین بازیگر «خائن کشی» بود. کیمیایی مصدق را خیلی تنها و بی پناه نشان داده بود در حالیکه او در زمان خود فردی با نفوذ و قدرتمند بود و قطعاً تا این حد تنهایی، فقط کارکرد شعارزدگی برای اثر این کارگردان قدیمی دارد. به نظر من هر کس که در فیلم «خائن کشی» ایفای نقش کرده بود، از سر ذوق‌زدگی با مسعود کیمیایی به این پروژه پیوسته است.

وی افزود: تنها چیزی که برای من در این فیلم جذاب بود بازی جواد طوسی منتقد قدیمی سینمای ایران و یکی از طرفداران سینمای کیمیایی بود که نقش جذاب با بازی درستی از او شاهد بودیم. فکر می‌کنم مهران مدیری خیلی علاقه داشته که نقش کاراکتری چون شخصیتش در «خائن کشی» را بازی کند و او به همین دلیل در این فیلم حضور دارد.

این منتقد درباره فیلم «ملاقات خصوصی» گفت: این فیلم زندگی درون زندان را فوق‌العاده نشان داده و به نوعی نشان می‌دهد که انسان‌ها تا چه حد در سرنوشت هم نقش دارند. این فیلم هم به نوعی در کنار دو فیلمی که عنوان کردم از بهترین آثار جشنواره چهلم بود.

آذری در ادامه درباره فیلم «علف‌زار» گفت: فیلم «علف‌زار» به نوعی تکرار سینمای اصغر فرهادی و سعید روستایی بود. در این چند سال ما شاهد چنین آثاری هستیم که در این آثار کاراکترها بی جهت عصبانی می‌شوند، فحش می‌دهند و داد و فریاد می‌کنند و نمی‌دانم چرا سینماگران ما چنین فضایی را دوست دارند و مدام آن را تکرار می‌کنند و این به شکلی شده که همه مشغول تقلید کردن از هم هستند و در بازیگران نیز این وضعیت دیده می‌شود و خیلی‌ها از نوید محمدزاده تقلید می‌کنند. به همین دلیل به نظر من «علف‌زار» نمی‌تواند از آثار شاخص جشنواره چهلم باشد.

وی در پایان تأکید کرد: اگر قرار است سینمای ما با برگزاری جشنواره‌هایی چون جشنواره فجر پیشرفت کند باید مسئولان این رویداد پس از جشنواره با اکران فیلم‌ها در مکانی چون موزه سینما برای اهالی فرهنگ و هنر و دیگر افراد صاحب نظر در رشته‌های مختلف میزگرد‌های میان رشته‌ای برگزار و از سینماگران برای حضور در این میزگردها دعوت کند. در این صورت است که می‌توان به نتایج خوبی رسید و در جهت رشد سینما قدمی جدی برداشت.

انتهای پیام //