شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#دادگاه عالی ورزش#فوتبال

شکایت روسیه از فیفا و یوفا به دادگاه عالی ورزش | واکنش زوج روسی آزمون در زنیت به حواشی اخیر در خصوص ورزش این کشور

پس از اعلام تحریم‌های فیفا و یوفا علیه تیم‌های ملی و باشگاه‌های این کشور در رقابت‌های جهانی، اتحادیه فوتبال روسیه قصد دارد این پرونده را به دادگاه عالی ورزش ببرد.

فدراسیون فوتبال روسیه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل ازدویچه وله بعد از حمله روسیه به اوکراین فدراسیون‌های فوتبال چندین کشور از جمله لهستان، سوئد و چک که در مرحله انتخابی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با روسیه همگروه هستند، اعلام کردند حاضر نیستند با تیم ملی این کشور در صورتی که حتی تحت یک پرچم بی طرف رقابت کند، دیدار کنند. تصمیمی که در ادامه با بیانیه فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) و اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) به تحریم‌های بین‌المللی تیم ملی روسیه و تیم های باشگاهی این کشور منجر شد.

در همین راستا سایت خبری دولتی روسیه (Russia Today)، اعلام کرد که اتحادیه فوتبال روسیه پس از اعمال این تحریم‌های بین‌المللی از این دو نهاد عالی فوتبال به دادگاه عالی ورزش (CAS) شکایت خواهد کرد. درخواست اتحادیه فوتبال روسیه از دادگاه عالی ورزش در سوئیس بازگرداندن تیم های روسی به مسابقات بین‌المللی و باشگاهی و همچنین پرداخت خسارت مالی نشات گرفته از این تحریم‌هاست.

این اتحادیه تحریم‌های اعمال شده را نشات گرفته از فشار رقبای ورزشی روسیه و ناقض حقوق بازیکنان دانسته و تاکید کرده این اقدام فیفا و یوفا در مقابل اصل ورزش و قوانین بازی منصفانه نیست.

آرتم جیوبا، کاپیتان تیم ملی فوتبال روسیه و مهاجم سن‌پترزبورگ نیز اخیرا در واکنش به این اتفاقات گفت: «تا همین اواخر نمی‌خواستم در مورد رویدادهای اوکراین صحبت کنم، نه به این دلیل که می‌ترسم بلکه به این دلیل که در سیاست تخصصی ندارم اما از آنجایی که از هر طرف به این موضوع کشیده می‌شوم، نظرم را در این خصوص بیان می‌کنم. من با هر جنگی مخالفم. جنگ چیز وحشتناکی است، همچنین با تجاوز و نفرت انسانی مخالفم. من از این که روسی هستم نمی‌ترسم و به آن افتخار می‌کنم اما نمی‌فهمم چرا ورزشکاران باید تاوان جنگ را بدهند. من مخالف سیاست‌های دوگانه هستم. چرا همه فریاد می‌زنند که ورزش باید از سیاست جدا باشد، اما در اولین فرصت وقتی صحبت از روسیه می‌شود، این اصل کاملاً فراموش می‌شود؟».

یوفا همچنین تیم ملی بلاروس و تیم‌های باشگاهی آن را از حضور در مسابقات بین‌المللی محروم کرده است. کمیته بین‌المللی پارالمپیک نیز حضور ورزشکاران روسیه و بلاروس در این مسابقات را ممنوع کرد. فدراسیون‌های جهانی کشتی و والیبال نیز پیش از این، ورزشکاران روسی را از حضور در مسابقات بین‌المللی تحریم کرده بودند.