شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

دلایل لرزش پلک چشم؛ از کمبود منیزیم تا کرونا

دلایل لرزش پلک چشم؛ از کمبود منیزیم تا کرونا

لرزش چشم دلایل متعددی دارد که می‌تواند آزار دهنده باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، در صورت احساس لرزش غیر ارادی در چشم، ممکن است احساس ترس یا شوک کنیم. برخی معتقدند که این نشانه یک بیماری عصبی جدی است؛ اما در واقع، ممکن است دلایل ساده‌ای پشت آن باشد.

متخصصان مغز و اعصاب، انقباض چشم را به یک اسپاسم کوچک در عصب ماهیچه‌های چشمی که مسئول بسته شدن آن‌ها هستند، نسبت می‌دهند. از آن جایی که پلک‌ها بسیار حساس هستند، محرک‌های مختلف می‌توانند این عصب را تحریک کنند.

با این حال، ۸ دلیل وجود دارد که ممکن است منجر به انقباض چشم شود که باید به آن‌ها توجه کنید:

قهوه

نوشیدن بیش از حد قهوه ممکن است منجر به انقباض چشم شود. کافئین موجود در قهوه متابولیسم را تحریک می‌کند و ضربان قلب را بالا می‌برد که در نتیجه لرزش در چشم‌ها ایجاد می‌شود. پزشکان معتقدند در برخی موارد عضله پلک نسبت به بقیه عضلات بدن حساس‌تر است.

استرس

استرس یکی از عوامل اصلی است که باعث اسپاسم عضلانی به طور کلی می‌شود. لرزش چشم ممکن است به یک هشدار کوچک تبدیل شود که بدن انرژی خود را از دست داده است. در صورت استرس، انجام تمریناتی برای شل شدن عضلات مانند تمرین یوگا و کاهش تلاش روزانه توصیه می‌شود.

آلرژی

هنگام حساسیت، بدن مقدار زیادی هیستامین تولید می‌کند که منجر به عطسه، قرمزی پوست، خارش و ... می‌شود. پرش چشم یک علامت کلاسیک آلرژی است.

کمبود خواب

کم خوابی باعث اختلالات ماهیچه‌ای چشم می‌شود و در این صورت هیچ چیزی مناسبتر از زود خوابیدن نیست.

نیاز به عینک یا تعویض آن

اگر جلوی صفحه کامپیوتر یا هنگام خواندن کتاب احساس لرزش در چشم می‌کنید، به این معنی است که باید از عینک برای کمک به خواندن استفاده کنید. اگر در ابتدا عینک داشتید، ممکن است این نشانه آن باشد که سطح بینایی دیگر برای شما مناسب نیست و باید برای معاینه جدید بروید.

کمبود منیزیم

کمبود منیزیم منجر به اسپاسم عضلانی می‌شود. به همین دلیل مصرف غذا‌های غنی از این ماده مانند فیبر، غلات، حبوبات و میوه‌های خشک توصیه می‌شود.

خشکی چشم

ساعت‌های طولانی جلوی صفحه کامپیوتر یا جلوی تلویزیون بودن می‌تواند باعث تنش در عضله پلک شود. در این جا لازم است برای استراحت و خشکی چشم با قطره‌های مرطوب کننده چشم با اسید هیالورونیک استفاده کنید. به هر حال، نیکوتین و مصرف زیاد الکل نیز منجر به افزایش خشکی چشم می‌شود.

کووید  ۱۹

مطالعات متعدد ثابت کرده اند که کووید ۱۹  باعث لرزش چشم می‌شود. ممکن است افراد در حال بهبودی متوجه این پیشرفت شوند؛ اما این علائم به سرعت ناپدید می‌شوند.
منبع: باشگاه خبرنگاران