شهر خبر

لحظه به لحظه با اوکراین؛ وحشت از تکرار چرنوبیل

درگیری‌‌ها در اوکراین وارد نهمین روز شده و تحولات در حالی ادامه دارد که آتش‌سوزی در نیروگاه شهر «زاپروژیا» بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا خاموش شده و تلفات جانی نداشته است.

اعتمادآنلاین|

درگیری‌‌ها در اوکراین امروز جمعه (۴ مارس/ ۱۳ اسفندماه) وارد نهمین روز شده و تحولات در حالی ادامه دارد که وزیر خارجه اوکراین از آتش‌سوزی در نیروگاه هسته‌ای شهر «زاپروژیا» خبر داده بود. در پی آن، سرویس اضطراری دولتی اوکراین اعلام کرد آتش‌سوزی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا مهار شد. در بیانیه این نهاد آمده است: در ساعت ۰۶:۲۰ آتش‌سوزی در ساختمان آموزشی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در «انرهودار» خاموش شد. هیچ کشته یا مجروحی وجود ندارد.

به گزارش فارس، پیش‌تر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) گفت که اوکراین به آژانس گفته که هیچ تغییری در سطوح تشعشعات گزارش‌شده ایجاد نشده و آتش‌سوزی بر تجهیزات «ضروری» تأثیری نداشته است. کاخ سفید هم اعلام کرد که اوضاع را زیر نظر دارد.

جدیدترین تحولات اوکراین را در ادامه دنبال کنید:

زلنسکی: قبل از وقوع فاجعه اتمی، روسیه را متوقف کنید

به گزارش «سی‌ان‌ان»، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بامداد امروز (جمعه) در یک پست فیس‌بوک، روسیه را به شلیک عمدی به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، پس از وقوع آتش‌سوزی در این تاسیسات متهم کرد.

وی در این پست نوشت: تانک‌های روسی به سمت بلوک‌های اتمی مجهز به تصویرگرهای حرارتی تیراندازی می‌کنند. آن‌ها می‌دانند به چه چیزی شلیک می‌کنند. آن‌ها برای این (حمله) آماده می‌شده‌اند.

زلنسکی همچنین به فاجعه چرنوبیل و قربانیان آن اشاره کرد. فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ که در اوکراین شوروی رخ داد، بدترین حادثه هسته‌ای تاریخ در نظر گرفته می‌شود. زلنسکی گفت که این یک فاجعه جهانی بود که زندگی صدها هزار نفر را تحت تاثیر قرار داد و تاثیری ماندگار بر اوکراین داشت.

وی گفت: ما نمی‌دانیم که پایان آتش‌سوزی در ایستگاه (نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا) چه خواهد بود، خدای ناکرده انفجاری ممکن است رخ دهد یا خیر. بچه‌های ما نیروگاه هسته‌ای را ایمن نگه می‌دارند.

زلنسکی افزود: اما این واقعیت که روسیه به این نیروگاه حمله کرد، خود اقدامی بسیار خطرناک است و می‌تواند یک فاجعه بالقوه ایجاد کند. ۱۵ رآکتور هسته‌ای در اوکراین وجود دارد. اگر یکی از آن‌ها منفجر شود، این پایانی برای همه است. پایان اروپا است.

رئیس‌جمهور اوکراین در ادامه با بیان این که «هیچ کشوری به جز روسیه تا به حال به راکتورهای یک نیروگاه هسته‌ای شلیک نکرده و اولین بار در تاریخ بوده است»، از سران اروپایی خواست هم‌اکنون بیدار شوند و نیروهای روسیه را «قبل از آن که، این به یک فاجعه اتمی تبدیل شود» متوقف کنند.