شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روسیه#اوکراین

پنجره اضطراری نقل و انتقالاتی و فرصت ویژه برای استقلال/ مدافع خارجی آبی ها و شاه مهره نقل و انتقالات در راه ایران؟

این احتمال وجود دارد که پنجره ویژه نقل و انتقالاتی به خاطر جنگ روسیه و اوکراین در نظر گرفته شود و برخی از بازیکنان حاضر در این دوکشور راهی ایران شوند.

پنجره اضطراری نقل و انتقالاتی و فرصت ویژه برای استقلال/ مدافع خارجی آبی ها و شاه مهره نقل و انتقالات در راه ایران؟
خبرورزشی -

طبق اعلام گاردین بر اساس ایده جدیدی که به فیفا پیشنهاد شده است، بازیکنان شاغل در لیگ روسیه که می خواهند به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، به کشور دیگری نقل مکان کنند، باید فرصت بازگشایی اضطراری پنجره نقل و انتقالات را دریافت کنند. اتحادیه فوتبال لهستان از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین که منجر به اعمال محرومیت هایی برای روسیه در میادین ورزشی بین المللی شده، پیشنهاد فوق را به فدراسیون جهانی فوتبال ارسال کرده است. در حال حاضر صدها بازیکن خارجی در فوتبال باشگاهی روسیه فعالیت می کنند.

پنجره نقل و انتقالاتی برای فرار از روسیه

یاروسلاو راکیتسکی، مدافع ۳۲ ساله باشگاه زنیت، بعد از آغاز جنگ این باشگاه را ترک کرد و انتظار می رود که بازیکنان بیشتری تیم های روسی را ترک کنند. یکی از این بازیکنان، گرژگورز کریچوویاکِ لهستانی است که در آستانه جدایی از کراسنودار قرار دارد. مارکوس گیسدول، سرمربی لوکوموتیو مسکو مثل دنیل فارکه که در اعتراض به جنگ روسیه از هدایت کراسنودار استعفا داد، همکاری اش با باشگاه روسی را متوقف کرد. در صورت بازگشایی پنجره اضطراری می توان شاهد نقل و انتقالات جالبی در این مقطع از فصل باشیم. نقل و انتقالاتی که می تواند حتی پای تیم های ایرانی را هم به ماجرا باز کند؛ تیم هایی چون استقلال که گفته می شود برای پر کردن جای خالی های خط دفاعی اش به دنبال جذب مدافع خارجی است.

 فرصت ویژه برای استقلال

شاید اگر انتقال سردار آزمون به بایر لورکوزن با یک ماه تاخیر انجام می گرفت، الان ستاره تیم ملی هم جزو بازیکنانی بود که در بلاتکلیفی ماندن، رفتن و چگونه و کجا رفتن قرار گرفته اند. او این روزها در حالی خود را آماده اولین بازی برای تیم جدیدش در بوندس لیگا می کند که بسیاری از خارجی های شاغل در لیگ روسیه، بار سفر بسته اند و در آستانه ترک این کشور به مقصدی نامعلوم در پنجره اضطراری احتمالی قرار دارند. در شرایط همان گونه که اشاره شد، فوتبال ایران می تواند مقصدی احتمالی برای چند بازیکن از بین آنهایی باشد که لیگ روسیه را ترک می کنند. با توجه به اینکه تعدادی از تیم های ایرانی جای خالی برای سهمیه آزاد فیفا دارند، می توان انتظار چند انتقال را در این پروسه به فوتبال ایران داشت؛ در این بین پنجره یاد شده می تواند یک فرصت ویژه برای استقلالی ها باشد که به شدت به دنبال جذب مدافع هستند.

تلاش یوفا برای خروج بازیکنان از اوکراین

علاوه بر موضوع فوق، فوتبال اروپا به دنبال کمک به امنیت بازیکنان شاغل در لیگ اوکراین بوده و در تلاش است تا فرایند مهاجرت را برای آنها تسهیل نماید. الکساندر چفرین امروز جنگ را وحشتناک ترین وضعیت دانسته و خواستار پایان آن شد. او گفت: "من طی ۴۸ ساعت اخیر مکالماتی با باشگاهها و مربیان برای خروج از اوکراین انجام دادم. برایم سخت است که توضیح دهم این مکالمات چقدر غم انگیز بود. یکی از بازیکنان اوکراینی به خانه من آمد و امروز هم با یکی دیگر ملاقات کردم. آنها به من در مورد فرزندانشان و بمب هایی که خارج از خانه هایشان منفجر شده گفتند. من به خانواده فوتبال افتخار می کنم که کنار هم ایستاده اند تا سهم شان را انجام دهند. سخت است که بگوییم قرار است فردا چه شود اما جنگ باید متوقف شود."

زاهدی؛ شاه مهره نقل وانتقالات زمستانی

در بین بازیکنان خارجی شاغل در لیگ اوکراین هم نام یک ایرانی به چشم می خورد. شهاب زاهدی، مدافع تیم زوریا که چند روز پیش توانست خاک این کشور را ترک کند می تواند در صورت تداوم شرایط فعلی قرارداد خود را با باشگاه اوکراینی فسخ کند. چون تا ۲۳ بهمن (پایان پنجره زمستانی ایران) قراردادش را فسخ نکرده، نمی‌تواند برای نیم فصل دوم در تیمی از ایران به میدان برود چرا که بازیکن آزاد محسوب نمی‌شود مگر اینکه قانون پنجره نقل و انتقالاتی اضطراری برای بازیکنان لیگ اوکراین هم اعمال شود. در این صورت شاید شهاب که بسیار مورد توجه‌ پرسپولیس قرار داشت با وجود پر شدن لیست این تیم هنوز می تواند شاه مهره نقل و انتقالات ناخواسته ای باشد که او را به یک تیم ایرانی دیگر می رساند. البته هر تیم ایرانی که بخواهد چنین انتقالی انجام دهد باید جای خالی و البته بازیکن یاد شده هم شرایط لازم برای عقد قرارداد طبق قوانین سازمان لیگ را داشته باشد.