شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#رئیس جمهور

تماس تلفنی رئیس جمهور اوکراین و ولیعهد سعودی

منابع خبری گزارش دادند، رئیس جمهور اوکراین در تماس تلفنی با ولیعهد عربستان سعودی درباره بحران در این کشور گفت وگو کردند.

محمد بن سلمان در گفت وگوی تلفنی با ولادیمیر زلنسکی گفت که ریاض از هر اقدامی که باعث کاهش تنش در بحران اوکراین شود، حمایت می‌کند.

ولیعهد سعودی همچنین آمادگی کشورش را برای میانجیگری میان همه طرف‌ها ابراز و از تلاش‌های بین المللی برای حل سیاسی این بحران حمایت کرد. وی همچنین گفت با توجه به شرایط به وجود آمده امکان تمدید سه ماهه روادید شهروندان اوکراینی را که به عربستان سفر کردند و طی این مدت اعتبار آن پایان یافته است، وجود دارد. محمد بن سلمان ساعاتی پیش نیز با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تلفنی گفت وگو کرده بود.

پوتین در گفت وگوی تلفنی با ولیعهد سعودی، سیاسی کردن مسائل مربوط به انرژی در سطح جهان که آمریکا و غرب آن را برای اعمال فشار بر رقیبان خود تبدیل کرده‌اند، غیرقابل قبول خوانده بود. پوتین و بن سلمان در مورد اجرای توافق اوپک پلاس هم گفت وگو کرده و با خرسندی خاطرنشان کردند که کشورهای شرکت کننده در این مجموعه بطور مستمر توافق‌های بدست آمده در آن را اجرا می‌کنند که سبب تامین ثبات بازار جهانی انرژی می‌شود.

در نخستین ساعات صبح روز پنجشنبه گذشته (۵ اسفند) ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه "عملیات نظامی ویژه" علیه اوکراین را رسماً اعلام کرد. روسیه اعلام کرده است عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است. اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.

 

منبع: باخبران