به گزارش برنا؛ به نقل از «سی‌ان‌ان» ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، گفت: ما خواهان منطقه پرواز ممنوع هستیم زیرا مردم ما از سوی روسیه و بلاروس کشته می‌شوند، این موشک‌ها و هواپیماهای بمب‌افکن بر سر ما فرود می‌آیند.

وی ادامه داد: من از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، اولاف شولتس صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه خواهان وضع یک منطقه پرواز ممنوع شده‌ام، به آنها گفته‌ام اگر شما نمی‌توانید اکنون این منطقه را وضع کنید، پس چه زمانی این اقدام را انجام خواهید داد؟

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد وضع یک منطقه پرواز ممنوع در آسمان اوکراین ایده‌ خوبی نیست زیرا این اقدام به این معنی خواهد بود که نیروهای آمریکایی باید جنگنده‌های روسیه را هدف قرار دهند.

در حالی‌که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از ناتو درخواست کرده تا در بخش‌هایی از آسمان این کشور منطقه پرواز ممنوع برقرار کنند، اما چنین مطالبه‌ای پیشاپیش با پاسخ صریح و منفی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس روبه‌رو شده است و به نظر نمی‌رسد دیگر کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی هم با آن موافق باشند.

بخش عمده‌ای از بحران کنونی میان روسیه و اوکراین و یکی از توجیه‌های ولادیمیر پوتین برای حمله به این کشور، احتمال عضویت اوکراین در ناتو است. امری که روسیه آن را به‌ عنوان یک تهدید امنیتی جدی برای خود تلقی می‌کند. رهبران کشورهای عضو ناتو و به‌ ویژه جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بارها به صراحت اعلام کرده‌اند  با وجود حمایت دیپلماتیک، لجستیک و نظامی از اوکراین، نیرویی به این کشور اعزام نمی‌کنند.

برقراری منطقه پرواز ممنوع به این معناست که سامانه پدافند ضدهوایی، هواپیماها را در محدوده هوایی مشخص هدف قرار می‌دهد. در صورت موافقت ناتو با درخواست زلنسکی این امر به معنای ورود مستقیم ناتو به جنگ با روسیه است؛ امری که این سازمان نظامی-امنیتی بین‌المللی به هر شکلی از آن احتراز می‌کند. تنش میان ناتو و مسکو، پیشاپیش و پس از دستور پوتین به آماده‌باش سامانه موشک‌های هسته‌ای به‌اندازه کافی بالاست.

انتهای پیام/