به گزارش برنا؛ خون پس از عبور از دستگاه گوارش به کبد می‌رسد و در آنجا ترکیبات چربی و پروتئینی تولید می‌کند. اگر چربی و کربوهیدراتی که وارد کبد می‌شوند زیادتر از حد لازم باشند، چربی اضافه در کبد تشکیل می‌شود و باعث بروز بیماری کبد چرب می‌گردد. به‌ همین دلیل است که درمان کبد چرب در طب سنتی رابطه تنگاتنگی با اصلاح عادات غذایی و رژیم غذایی دارد.

ویژگی‌های رژیم غذایی مناسب برای درمان خانگی کبد چرب

۱. کاهش مصرف چربی‌های اشباع‌شده

چربی موجود در غذا و سلامت کبد رابطه مستقیمی باهم دارند. چربی‌های اشباع موجود در لبنیات، روغن‌های هیدروژنه، فست‌فودها و گوشت حیوانات در رژیم غذایی مناسب برای درمان خانگی کبد چرب باید محدود شوند. روغن‌های گیاهی مثل روغن کنجد و زیتون هم باید جایگزین روغن‌های هیدروژنه بشوند.

۲. کاهش مصرف فروکتوز

علاوه بر کم کردن میزان چربی در رژیم غذایی مناسب برای درمان خانگی کبد چرب، باید قند یا فروکتوز هم کاهش پیدا کند، چراکه وجود این قند در فرایند سوخت‌وساز بدن باعث انباشت چربی شده و به کبد آسیب می‌زند.

۳. افزایش مصرف خوراکی‌های فیبردار، میوه و سبزیجات

هر چقدر میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید، میزان کالری دریافتی از غذاها به ‌خاطر فیبر موجود در آن‌ها کمتر می‌شود و باعث سلامت کبد می‌گردد. غلات و حبوبات هم منبع غنی فیبر هستند.

۴. افزایش مصرف امگا ۳

امگا ۳ نقش مهمی در حفظ سلامت سلول‌های کبدی ایفا می‌کند و التهاب کبدی را کاهش می‌دهد. امگا ۳ موردنیاز در رژیم غذایی مناسب برای درمان خانگی کبد چرب از ماهی‌های مختلف مثل سالمون، ساردین، هالیبوت، و ماهی تن تأمین می‌شود. شاهدانه، بذر کتان، گردو روغن زیتون هم منابع گیاهی امگا ۳ هستند که برای گیاهخواران توصیه می‌شوند.

 

انتهای پیام/