به گزارش برنا؛ فرهاد عزیزی زلانی مدیرکل پایگاه‌ها گفت: جایگاه و اهمیت حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی و نقش درخت به عنوان مظهری از حیات در ایجاد جریان تمدن و زیست بشری، بر همگان آشکار است. این جایگاه و نقش همواره در فرهنگ دینی و اسلامی نیز مورد توجه ویژه بوده است. نقوش و آثار تاریخی که ردپایی از حضور نمادین درخت دارد، گواهی بر این اهمیت فرهنگی است.

وی افزود: نقش درخت به عنوان نمادی کهن و تقدیس شده از آزادگی و استقامت ایرانیان، به وفور در نقوش اشیا و آثار و بناهای تاریخی و مذهبی کشور دیده می‌شود.

عزیزی زلانی تصریح کرد: مصادف شدن ۱۵ اسفندماه سال جاری با "روز درختکاری" و پیرو تقویم اجرایی آیین‌های پیشواز نوروز "آیین سراسری درختکاری در پایگاه‌ها، موزه‌ها و اماکن تاریخی کشور" به صورت همزمان در اماکن واجد شرایط برگزار خواهد شد.

مدیرکل پایگاه‌ها بیان کرد: با توجه به شرایط مختلف آثار و محوطه‌های تاریخی می‌بایست مواردی همچون امکان سنجی کاشت نهال با توجه به ضوابط و ملاحظات حفاظتی عرصه و حرائم آثار و محوطه‌های تاریخی، دقت و توجه در انتخاب نوع نهال با توجه به جغرافیا، اقلیم و بوم مورد نظر، برگزاری نمایشگاه از تصاویر و اشیای تاریخی با نماد و نشانه‌های درخت (در صورت امکان) مورد توجه قرار گیرد.

 

انتهای پیام/