"مهدی اسلام پناه" رییس سازمان ملی استاندارد ایران در گفت و گو با برنا در خصوص موضوعات مطرح شده در جلسه شورای عالی استاندارد که با حضور آیت الله رئیسی رئیس جمهور برگزار شد، گفت: جلسه شورای استاندارد بعد از حدود 20 سال با حضور رئیس جمهور برگزار شد. طبق قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد ریاست جمهور، ریاست شورای عالی استاندارد کشور را برعهده دارند و اهمیت آیت الله رئیسی برای رشد کیفیت زندگی مردم باعث شد که اولین جلسه شورای عالی استاندارد در دولت سیزدهم با حضور ایشان تشکیل شود.

وی ادامه داد: توجه دولت به موضوع استاندارد، کیفیت کالاهای تولیدی و توجه به حقوق مصرف کننده باعث شد در کمتر از سه ماه جلسه شورای عالی استاندارد تشکیل شود. در حالی که در دولت‌های قبل وقفه زمانی تشکیل این جلسات بیش از یک سال زمان می برد و به دلیل عدم توجه کافی دولت‌ها به موضوعات مهم مطرح شده در جلسات شواری عالی استاندارد شخص رئیس جمهور در جلسه شرکت نمی کردند.

وی افزود:  رئیس جمهور در جلسه شورای عالی استاندارد بر تداوم نظارت سازمان ملی استاندارد بر کیفیت خودروها و خدمات پس از فروش تاکید داشتند. همچنین بر مصوبات 15 گانه در تفاهم با خودروسازان و تعهد گرفتن از خودروسازان برای ارتقا کیفیت خودرو از موضوعات مهمی بود که در این جلسه مطرح شد و استانداردهای 85 گانه در تولید خودرو با دقت اجرا شود.

وی تاکید کرد: در خصوص تولید قطعات خودرو نیز خودروسازن را موظف کردم حق تامین قطعه از قطعه سازی که پروانه استاندارد ندارد، نخواهند داشت. البته تا زمانی که صعنت خودروسازی کشور انحصاری است و به نحوه مدیریت آن دولتی نمی توان انتظار رشد و بهیود صنعت خودرو را داشت و باید شرایط واگذاری خودروسازی ها به بخش خصوص مهیا شود ودر یک بازار رقابتی شرایط رشد کیفیت و توسعه ایجاد خواهد شد.  

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در خصوص زمان اجرای مصوبات جلسه شورای عالی استاندارد گفت: هدف همکاران ما و تیم مدیریتی سازمان استاندارد این است که کالاها به دست مصرف کننده می رسد تمامی استانداردهای لازم را داتشه باشد. در این راستا در بخش صنعت خودرو سازمان ملی استاندارد از دی ماه خودروسازان را مکلف کرده است که تمامی استانداردهای 85 گانه را اجرا کنند. سازمان ملی استاندارد به عنوان یک سازمان حاکمیتی مرجع نظارتی فرادستگاهی پیگیر این موضوع است و و سعی می کند آنچه که به نفع مردم است از نظر کیفی و ایمنی را به نحو احسن اجرا شود.

اسلام پناه با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد تصمیم دارد نظارت خود را در حوزه خدمات شرکت افزایش دهد گفت: بخش‌های که قرار است در آینده مورد نظارت سازمان استناندارد قرار بگیرد حوزه های حمل و نقل شهری مانند مترو و خدمات رفاهی بوستان ها، شهربازی و هتل‌های و مراکز اقامتی خواهد بود. همچنین با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اپراتورها تلفن همراه و شرکت های ارائه دهنده اینترنت، استاندارد مشخصی برای کیفیت اینترنت تدوین کنیم.

وی در خصوص برنامه های بلند مدت سازمان ملی استاندارد ایران گفت: تمام تلاش کارکنان سازمان ملی استاندارد ایجاد شرایطی تولید کلا وخدمات با کیفیت است و در تلاش هستیم کالاهای  وارداتی، تولیدات داخل و صادراتی و حتی حوزه خدمات منطبق با استانداردهای تدوین شده تولید و عرضه شوند. و در تلاش هستیم در جهت توسه صادرات کشور در خصوص نظام استاندارد کالاها به یک زبان مشترکی با کشور های هدف صادراتی کشور برسیم.

وی ادامه داد: در بحث مبارزه با فساد، شفافیت و عدالت سازمانی یا فراسازمانی را در دستور کار داریم و نظام ارزیابی را به سمت کیفی سازی هدایت خواهیم کرد. همچنین برنامه‌ای در جهت استفاده از مدیران جوان و نخبه در این سازمان اجرای شده است و ازتوان شرکت هایتک استارپی جوان در جهت الکترونیک کردن خدمات سازمان ملی استاندارد استفاده خواهیم کرد.

اسلام پناه با اشاره به اینکه گزارش 110 روزه سازمان ملی استاندارد ایران به بزودی به  دولت ارائه خواهد شد تکید کرد: این گزارش به صورت شفاف در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و قضاوت در خصوص عملکرد تغییر رویکرد مثبت سازمان ملی استاندارد را به عهده مردم می گذاریم و مردم می توانند قضاوت کنند.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران تاکید کرد: سایست و برنامه سازمان ملی استاندارد اطمینان بخشی به مردم برای استفاده از کالا و یا خدمات است. هدف سازمان ایجاد استاندارد مردمی در دولت مردمی خواهد بود و در این شرایط تولیدکنندگان کالا و خدمات برای اطمینان بخشی به مردم برای مصرف تولیدات خود خودشان به سمت کسب نشان استاندار ملی حرکت خواهند کند و سازمان سعی ندارد تولیدکنندگان را ملزم به کسب نشان استاندار کند. ما زمانی که  بحث ایمنی و سلامت مردم مطرح می شود سازمان ملی استاندارد حتما ورود می کند مانند بحث خودرو، صرفا یک استاندارد تضمینی نیست و نظارت کیفی می خواهد چون با جان مردم طرف حساب است  و حتی در آینده به ایمنی جاده ها هم ورود خواهیم کرد.

وی در خصوص کیفیت و استاندارهای تولید لوازم خانکی تولید داخلی گفت: متاسفانه در گذشته نظارت دقیقی در خصوص کیفیت لوازم خانگی صورت نگرفته بود و سازمان کلی استاندارد در مرحله اول نظارت های خود را بر کالاهای تولید تولید کنندگان بزرگ لوارم خانگی بیشتر خواهد کرد و در ادامه کالاهای تولید کنندگان خرد نیز تحت نظارت قرار خواهد گرفت. در راستای بهبود استاندارهای لوازم خاتنگی دستوالعمل ها و آئین نامه ها اصلاح شده است و تقویت نظارت سازمان به شرکت های بازرسی هم اتفاقات خوبی را به نفع مردم رقم خواهد زد.

اسلام پناه در باره استاندارد ساختمان ها نیز گفت: ایمنی و استاندارد سازی مصالح ساختمانی تحت کنترل و رصد جدی سازمان ملی استاندارد ایران قرار دارد و هر مصالح ساختمانی تولید شده باید مورد تایید استاندار ملی ایران باشد. همچنین در طرح جهش مسکن برای ساخت مسکن با کیفیت نظارت های دقیق صورت خواهد گرفت. البته در مجموع مقاومت ها خیلی بالا در خصوص اعمال استاندارهای اعلام شده وجود دارد اما سازمان ملی استاندارد با تمام توان خود برای رفاه و رضایت مردم تلاش خواهد کرد.

انتهای پیام/